DNA tutki: digitalisaation merkitys yritystoiminnassa on kasvanut - lisäksi 72 % suomalaisista pitää työnantajaa digitaalisen yhdenvertaisuuden mahdollistajana

Digitaalisten taitojen merkityksen kasvu näkyy yrityksiin suunnatun kyselytutkimuksen vastaajien kiinnostuksessa oppia lisää erilaisista digikanavista: 39 % vastaajista on kiinnostunut parantamaan digitaitojaan. Lisäksi yli 90 % vastaajista kertoo asiakkaiden löytävän heidän palvelunsa digitaalisten kanavien kautta.
"Poikkeuksellinen etävuosi oli monelle yritykselle selvästi se viimeinen tuuppaus, joka siivitti digitalisoitumista. Meidän suuntaamme tämä näkyi myös kaiken kokoisten yritysten kiinnostuksena vahvistaa verkkoyhteyksiä, jotta asiakaspalvelu pelaisi saumattomasti kaikissa kanavissa”, kertoo DNA:n yritysliiketoiminnan johtaja Olli Sirkka.
Digitaitojen puute huolestuttaa ja vie asiakkaita
Vajaa neljännes rakennus-, kuljetus- ja kiinteistöalan sekä reilu neljännes kaupan alan yrityksistä uskoo, että liiketoimintaa on mennyt muille yrityksille, koska kilpailija on digitaalisesti edistyneempi. Lisäksi rakennus-, kuljetus- ja kiinteistöalan vastaajista vain vajaa neljännes on sitä mieltä, että heillä on paremmat digitaidot kuin yleisesti ottaen muilla. Muissa vastaajaryhmissä usko omiin taitoihin on vahvempi.
57 % kaikista yrittäjien kyselyyn vastanneista ei kuitenkaan osannut sanoa, mikä on heidän yrityksensä suurin digitaalinen este. Teollisuus-, tuotanto- ja rakennusalalla oltiin sitä mieltä, että digitalisaation esteenä on sen kalleus.
“Yritysten digitaalinen tasa-arvo on koko Suomen kilpailukyvylle eduksi. Jotta esteitä voi raivata, ne on ensin tunnistettava. Uskon, että edelläkävijöiden aika alkaa olla ohitse ja seuraavaksi digiharppaus otetaan kaikilla aloilla”, Sirkka sanoo.
Työnantaja mahdollistaa digitaalisen yhdenvertaisuuden monelle suomalaiselle
DNA:n keväällä 2021 yleisesti kaikille suomalaisille toteuttaman tutkimuksen mukaan 72 % suomalaisista pitää työnantajia tärkeinä digitaalisen yhdenvertaisuuden mahdollistajina, sillä yritykset hankkivat älylaitteita henkilökunnalleen työvälineiksi ja ottavat uusia digitaalisia palveluita yrityksen käyttöön. Saman tutkimuksen mukaan 66 % suomalaisista on sitä mieltä, että työttömäksi joutuminen tai pitkäaikainen poissaolo työelämästä ovat riski digitaaliseen syrjäytymiseen.
Yrittäjille suunnatun digitaalisen yhdenveroisuuden kyselytutkimuksen avainlöydökset
- Yli 20 % yrittäjistä otti pandemian myötä käyttöönsä yhden tai useamman uuden digipalvelun.
- Lähes 20 % yrittäjistä palvelee asiakkaitaan mobiilisovelluksen avulla.
- 44 % yrittäjistä käyttää yrityksen markkinoinnissa sosiaalisen median kanavia. Kolme keskimääräisesti eniten käytettyä sosiaalisen median kanavaa ovat Facebook (84 %), Instagram (48 %) ja LinkedIn (20 %).
- 57 % vastaajista ei osannut sanoa, mikä on heidän yrityksensä suurin digitaalinen este.
- Keskimäärin 39 % vastaajista on kiinnostuneita oppimaan lisää erilaisista digikanavista.
- 57 % vastaajista on sitä mieltä, että lähes kaikki markkinointi tapahtuu digikanavissa.
- 92 % vastanneista kertoo, että asiakkaat löytävät heidän palvelunsa digitaalisten kanavien kautta.
- Tutkimukseen vastanneista 30 % on tehnyt maksettua sosiaalisen median mainontaa. Kaupan alalla tämä luku on 54 %.
Näin tutkimukset toteutettiin
DNA:n digitaalinen yhdenvertaisuus yrityksille -tutkimus toteutettiin huhtikuussa 2021. Tutkimukseen vastasi 203 henkilöä. Tulokset on painotettu edustamaan suomalaisia yrityksiä.
Suomalaisille yleisesti suunnatun yhdenvertaisuustutkimuksen toteutti DNA:n toimeksiannosta Norstat Finland Oy. Tiedonkeruu toteutettiin internet-paneelissa ja puhelinhaastattelujen avulla toukokuussa 2021. Tutkimuksen vastaajamäärä oli 1043, ja sen vastaajajoukko edustaa yli 15-vuotiaita suomalaisia.
Tutkimusraportit:
Lehdistötiedote 22.6.2021: Joka kolmas alle 25-vuotias on kärsinyt yksinäisyydestä yhteiskunnan digitalisoituessa tiedotteen liitteenä yhteenveto tutkimuksesta Digitaalinen yhdenvertaisuus Suomessa 2021. Suora linkki julkaisuun: https://corporate.dna.fi/lehdistotiedotteet?type=stt2&id=69913030&scrollTo=UJpEOgFgPw1f
Liite: Digitaalinen yhdenvertaisuus yrittäjille 2021 (PDF)
Lisätietoa medialle:
Olli Sirkka, johtaja, yritysliiketoiminta, DNA Oyj, puh 044 299 3062 olli.sirkka@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat

Liitteet
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Koululaistutkimus: vanhempien huoli pienten lasten älypuhelimista heräsi – ruutuaikaa rajoitetaan nyt kiihtyvällä tahdilla7.8.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Suurin osa vanhemmista rajoittaa 5–12-vuotiaiden lastensa puhelimella viettämää aikaa tavalla tai toisella, selviää DNA:n teettämästä Koululaistutkimuksesta. Siitä huolimatta reilu kolmannes 5–12-vuotiaista viettää puhelimillaan 2–4 tuntia päivässä. Perheissä, joissa lapselle on päätetty hankkia puhelin yhteydenpitoa varten, on entistä useammin päädytty kellopuhelimeen. Kellopuhelimella on helppo rajoittaa lapsen älylaitteilla viettämää aikaa, mutta myös lykätä lapsen oman älylaitteen hankintaa.
School Survey: parents concerned about young children’s smartphone use – screen time is now being restricted at an accelerating rate7.8.2025 09:00:00 EEST | Press release
According to a School Survey commissioned by DNA, most parents limit the amount of time that children aged 5–12 can spend on their phones in one way or another. However, in spite of this, just over a third of 5–12-year-olds spend 2–4 hours a day on their phones. More and more families who want their children to have a phone for contact purposes have decided to get a smartwatch meant for kids. A smartwatch is an easy way to both limit the amount of time a child spends on smart devices and to postpone the purchase of their first smartphone.
DNA:n heinäkuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot1.8.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
DNA:n heinäkuun puhelinmyynnissä näkyi vahvasti edessä siintävä koulujen aloitus. Vaikka nuoremmille koululaisille hankittujen laitteiden osalta kellopuhelinten suosio kasvaa voimakkaasti, on myös uusia puhelimia ostettu kesällä monelle vanhemmalle koululaiselle. Heinäkuussa myydyimpien älykellojen listan kärkeen nousi toistamiseen lasten kellopuhelin Xplora XGO2.
DNA:lta jopa 120 miljoonan euron valokuituinvestointi – kaikkien asiakastaloyhtiöiden liittymät uudistetaan vuoteen 2028 mennessä18.7.2025 08:32:00 EEST | Tiedote
DNA toteuttaa laajan kuituinvestoinnin, jossa yhtiö tuo valokuidun kaikkiin nykyisiin asiakastaloyhtiöihin vuoteen 2028 mennessä. Päätös on merkittävä investointi suomalaisen tietoliikenneinfrastruktuurin kehittämiseen. DNA arvioi investointitason yltävän kolmen vuoden aikana jopa yli 120 miljoonaan euroon. Päätös heijastaa DNA:n pitkäjänteistä ja johdonmukaista investointilinjaa kuituverkkoihin.
DNA unveils ambitious 120-million-euro investment in fiber – comprehensive upgrades for all customer housing associations by 202818.7.2025 08:32:00 EEST | Press release
DNA is launching a comprehensive fiber investment plan that will bring fiber optics to all existing customer housing companies by 2028. This decision represents a significant investment in the development of Finnish telecommunications infrastructure. DNA estimates that the investment level exceeds EUR 120 million over the next three years. This decision reflects DNA's long-term and consistent investment strategy in fiber networks.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme