S-ryhmä paljastaa: tässä ovat kesän myydyimmät uutuusherkut

Makeiden herkkujen myynti on ollut alkuvuodesta hienoisessa kasvussa S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku). Esimerkiksi jäätelön myynti oli tammi-kesäkuussa 8 prosentin kasvussa. Erityisen hurjaa myynnin kasvu oli huhtikuussa, jolloin säät suosivat jäätelökauppaa ja myynti kasvoi jopa 23 % viime vuoden huhtikuuhun verrattuna.
Myös kesällä säät heijastuvat jäätelön myyntimääriin: lämpimällä kelillä jäätelön myynti kasvaa, kun taas esimerkiksi makeisten ja suklaan myynti hieman laskee. Tänä vuonna kesäkuu oli erityisen lämmin koko maassa, ja S-ryhmässä tehtiin kaikkien aikojen myyntiennätys kuukausitasolla. Jäätelöä myytiin kesäkuussa S-ryhmän kaupoissa yli 3,3 miljoonaa litraa.
Myyntipäällikkö Juhani Haaran mukaan uutuusjäätelöt ovat kiinnostaneet kuluttajia tänä vuonna erityisen paljon, ja niitä on myyty tavallista enemmän. Uutuusjäätelöiden lisäksi kasvua on ollut erityisesti koti- ja monipakkausten myynnissä.
”Suomalaisten suosikkimakuja jäätelöissä ovat perinteisesti suklaa, toffee ja marjamaut, ja myydyimpiä tuotteita suklaiset puikot ja tuutit. Myös monet tämän kesän suosituimmista uutuuksista ovat olleet juuri tämäntyyppisiä tuotteita. Kerta-annosjäätelöistä myydyimpiä ovat olleet Magnumin suklainen Double Billionaire -puikko sekä Valion laktoositon ja gluteeniton Kreisi Kinuski -tuutti. Uusista kotipakkausjäätelöistä puolestaan eniten on ostettu Aino Keksimurua ja Lipsi Vadelma & päärynää”, Haara kertoo.
Myös makeisten myynti on ollut kevään ja alkukesän aikana kasvussa. Erityisesti myyntiään ovat tänä vuonna kasvattaneet irtomakeiset (kasvua 27 %) ja pääsiäismakeiset (+ 9 %), mikä kielii merkittävästä ostokäyttäytymisen muutoksesta koronavuoden jäljiltä. Suklaapatukoiden kysyntä puolestaan kehittyi alkuvuodesta 17 %, pitkälti asiakkaita kiinnostavien uutuustuotteiden ansiosta.
”Suomalaisille maistuvat karkkihyllyn tutut suosikit, kuten Fazerin sininen suklaalevy ja karkkipusseista erityisesti Remixit sekä Sirkusaakkoset. Toisaalta kaikkein myydyin suklaapatukka oli uutuustuote, Fazer Crunchy”, sanoo myyntipäällikkö Nina Paavilainen S-ryhmän marketkaupasta.
TOP 5 myydyimmät uutuudet, kerta-annosjäätelöt:
- MAGNUM DOUBLE BILLIONAIRE PUIKKO
- VALIO KINUSKITUUTTI LTON GTON
- TWISTER PEAK A BLUE MEHUJÄÄ
- FAZER REMIX TUUTTI
- PUFFET SITRUUNA LTON
TOP 5 myydyimmät uutuudet, kotipakkausjäätelöt:
- AINO KEKSIMURU JÄÄTELÖ LTON
- INGMAN LIPSI VADEL&PÄÄR. MEHUJÄÄ
- BEN&JERRY'S RAIN-DOUGH JÄÄTELÖ
- BEN&JERRY'S PHISH FOOD JÄÄTELÖ
- LOHILO DAMN JÄÄTELÖ
TOP 4 myydyimmät uutuudet, makeispussit:
- AAKKOSET KUNINGATAR CHOCO
- ÄSSÄ MÄSSÄ YX
- TV MIX SALMIAKKI
- PANTTERI JUNGLE
TOP 4 myydyimmät uutuudet, suklaalevyt:
- FAZER SUFFELI RIISIPUFFI SUKLAA
- MARABOU POPCORN SUKLAALEVY
- FAZER VADELMAJOGURTTI SUKLAA
- MARABOU COOKIE DOUGH
TOP 4 myydyimmät uutuudet, suklaapatukat:
- FAZER CRUNCHY SUKLAAPATUKKA
- GEISHA CRUNCHY
- TUPLA DOUBLE LAYER WHITE
- KISMET ISLANTI
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Minna Mikkilä, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, minna.mikkila@sok.fi, puh. 010 76 86222
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.
Uusi malli mullistaa työn ja vapaan yhteensovittamisen – 3500 S-ryhmän työntekijää valitsee itse omat työvuoronsa2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Uusi työvuorosuunnittelun malli helpottaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista ja lisää merkittävästi vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tänä keväänä noin 3500 työntekijää osallistuu itse aktiivisesti omien työvuorojensa valintaan, kun useat S-ryhmän osuuskaupat käyttävät yhteisöllisen työvuorosuunnittelun mallia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme