”Luksusta myydään 40% enemmän, kotimaista ja kestävää” – Verkossa myydään nyt hitusen vähemmän, mutta reippaasti isommalla rahalla

Lehdistötiedote 7.7.2021
Verkkokaupan tilausmäärissä on tapahtunut vuoden toisella neljänneksellä pieni notkahdus verrattuna viime vuoden lock-down -tilaan vastaavana ajankohtana. Siitäkin huolimatta kuluttajat ovat käyttäneet verkko-ostoksiinsa yhä enemmän euroja, paljastaa yli 2000 verkkokaupan todelliseen myyntiin perustuva uunituore Verkkokauppaindeksi.
”Ensimmäinen ja kaikkein tärkein johtopäätös tästä on se, että verkkokaupan kasvu on pysyvää”, analysoi Verkkokauppaindeksiä toteuttavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.
”Vaikka pandemiatilanne on viime vuoteen verrattuna jo selvästi normalisoitunut, verkkoon tiensä löytäneet asiakkaat ovat sinne myös jääneet. Toinen merkittävä johtopäätös koskee sitä, mitä verkossa ostetaan: Kallis tavara liikkuu verkossa yhä enemmän, vaikka kivijalassakin jo uskalletaan poiketa”, kuvailee Korkiakoski kuluttajakäyttäytymisen muutosta.
Verkkokauppaindeksi kertoo tilausmäärien laskeneen 12%, mutta euroissa mitattuna myynti kipusi silti 15% ylöspäin. Tämä kasvatti keskimääräisen ostoskorin kokoa peräti 30%.
Euroopan suurimpien pankkien joukkoon noussut, etenkin maksupalveluistaan tunnettu Klarna vahvistaa Verkkokauppaindeksin havainnot omasta näkökulmastaan.
”Pandemian aikana moni varsinkin seniori on tehnyt digiloikan verkko-ostamisen maailmaan. Vaikka moni onkin varmasti kaivannut kivijalassa asioimista ja shoppailun sosiaalista puolta, samalla uudet, pandemian aikana opitut kulutustottumukset - kuten nettishoppailu - näyttävät pitävän pintansa”, toteaa Klarnan maajohtaja Jacob Segercrantz.
Kauppiaiden menestyksessä nopeasti mullistuneessa markkinatilanteessa on Segercrantzin mukaan entistä enemmän nähtävissä osaamisen merkitys.
”Voittajia ovat ne, jotka ovat osanneet sopeutua kuluttajakäyttäytymisen muutokseen. Toimialojen sisälläkin on eroja, ja onnistujat ovat tavoittaneet kuluttajat paljon yleistä trendiä paremmin”, kuvailee Segercrantz.
Kotimaisuus, kestävyys ja henkilökohtaisuus myyvät
Koru- ja kulta-alan laskeneesta trendistä poikkeaviin menestyjiin kuuluu jo 40 vuotta täyttänyt perheyritys Kellopuoti Vieremältä.
”Meillä peruuntuivat koronan takia viime vuonna suuret 40-vuotisjuhlat. Kovalla työllä ollaan kuitenkin saatu asiakkailta paras mahdollinen lahja, sillä myyntimme on kasvanut 40 prosenttia”, kertoo Kellopuodin perustaja Hannu Lappalainen.
Koko perheen yhdessä pyörittämä Kellopuoti on kääntänyt vaikean tilanteen voitoksi satsaamalla asiakkaiden toiveisiin, kertoo perheen toista sukupolvea edustava Hannele Mähönen.
”Laatutuotteissa kuten kalliimmissa kelloissa ja koruissa kaivataan kotimaisuutta, kestävyyttä ja henkilökohtaisuutta. Ihan selvästi tähän on vaikuttanut pandemia-aikana muuttunut ajatusmaailma. Meillä myydään paljon mm. Aarni-kelloja, joissa materiaalina on ekologisesti kestävä kotimainen puu. Henkilökohtaisuus on helppo toteuttaa kauniilla kaiverruksella, samaten vaikkapa puiseen kuksaan”, kertoo Mähönen.
Kellopuoti myy tuotteita muutaman euron hintaluokasta aina muutamiin tuhansiin asti. Kaikessa menee hyvin, mutta Mähösen mukaan erityisesti näkyy panostus kalliimpaan.
”Keskiostos on kasvanut ja koko voluumi on noussut hurjasti viime vuoden aikana, sekä euromääräisesti että asiakasmäärissä laskettuna. Meidän mittareillamme luksusta myydään 40% enemmän, kotimaista ja kestävää. Tällä on tietysti ollut erittäin suuri myönteinen vaikutus koko liiketoimintaamme, ja hyvin toimiva verkkokauppamme on ollut ratkaisevan tärkeä osa kasvua”, kiittää Mähönen.
Lappalaisen mukaan avain menestykseen on ollut ymmärtää, mikä on tärkeää: mikä muuttuu ja mikä pysyy.
”Ihmisten ostokäyttäytyminen on kääntynyt aivan nurinpäin. 20-30 vuotta sitten ei olisi ikinä voinut uskoa, että kauppa siirtyy tällä tavalla verkkoon. Mutta se mikä ei muutu on arvolahjan merkitys, sen arvo säilyy ja antaa oikean viestin. Siksi meillä on täällä liikkeessämmekin maskottina vuoden 1931 Chevrolet, se kertoo asiakkaillemme kauneuden ja laadun pysyvyydestä”, maalailee Lappalainen yhteyttä asiakkaiden kokemusmaailmaan.
Klarnan Segercrantz ymmärtää Kellopuodin menestyksen.
”Ne, jotka osanneet tarjota jotain uutta ja asiakkaisiin vetoavaa, korjaavat pysyvät hyödyt. Yhteiskunnan hiljalleen auetessa ja kuluttamisen osin palatessa kivijalkaan, ensiluokkainen digitaalinen ostokokemus tulee olemaan ratkaisevaa asiakaslojaalisuudelle verkkokaupassa. Myös kiihtynyt globaali kilpailu korostaa tarvetta kehittää verkkokauppaa asiointikokemus edellä tarjoamalla mm. nopeita toimituksia, kuluttajakeskeisiä ratkaisuja ja maksutapoja ja tietysti avuliasta asiakaspalvelua asiakkaan omalla kielellä”, analysoi Segercrantz.
Lisätietoja:
Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku@vilkas.fi
Hannele Mähönen, toimitusjohtaja, Kellopuoti/PKP-Trading Oy, 0500 653 948, hannele@kellopuoti.fi
Oskari Rekola, kumppanuusjohtaja, Klarna Oy, 050 426 5829, oskari.rekola@klarna.fi
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
Kauppasota uhkaa verkkokaupan lupaavaa kasvua: ”EU:n sisämarkkina saatava nyt kuntoon” – MobilePay tähtää jo ohi Applen ja Googlen30.4.2025 10:00:17 EEST | Tiedote
Uunituore Verkkokauppaindeksi kertoo suomalaisen verkkokaupan 12 prosentin kasvusta. Jo kolmatta kvartaalia jatkunut kasvu on kuitenkin vaarassa. ”Kun ostovoima viimein kohentuu, kauppasota uhkaa vetää maton kaupan kasvulta. EU:n sisämarkkina on nyt saatava kuntoon ja maksaminen on avain”, lataa Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Lupaavaa ratkaisua EU-maksamiseen tarjoaa hurjasti kasvava MobilePay, joka tähyää jo ohi Applen ja Googlen.
”Pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua” – Taloudelle rohkaiseva merkki kotimaisesta verkkokaupasta: ”Sesonki jopa yli odotusten”28.1.2025 12:26:01 EET | Tiedote
Verkkokauppa on kasvanut 8 prosenttia huolimatta arvonlisäveron nousemisesta, kertoo 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi. ”Tämä on erinomainen uutinen, talouden suunta on ylöspäin. Edes pelätty ALV-nosto ei katkaissut nousua”, kuvaa Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Matkahuollon mittarit kertovat samaa, mutta katse on eteenpäin: ”Nyt jännitämme, riittävätkö ostovoima ja ostohalu kasvuun vielä vuoden alkuneljänneksellä”, pohtii Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.
”Tämä on paras joululahja koko Suomelle!” – Verkkokauppa kasvuun kahden vuoden syöksykierteen jälkeen: ”Talouden nousu on nyt totta”18.10.2024 09:02:40 EEST | Tiedote
Verkkokaupan jyrkkä alamäki on viimein ohi. Noin 2000 suomalaisen verkkokaupan todellista myyntiä seuraava Verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan euromääräinen myynti on nyt 7 prosentin kasvussa. ”Verkkokauppaindeksi on myös koko talouden mittari. Siksi tämä on suuri uutinen: talouden nousu on nyt totta”, iloitsee Verkkokauppaindeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n hallituksen puheenjohtaja Markku Korkiakoski. Myös Matkahuolto valaa uskoa kotimaisen verkkokaupan ja talouden valoisampaan tulevaisuuteen: ”Yli puolet suomalaisista aikoo ostaa lahjoja kotimaisista verkkokaupoista”, kertoo Matkahuollon johtaja Kati Nevalainen.
”Ei 7 %, ei edes 70 %, vaan 7-kertainen säästö”: Vilkas Group tähtää johtoasemaan AI-palveluissa verkkokauppiaille, kumppanina Microsoft28.8.2024 09:30:00 EEST | Tiedote
Vilkas Group esittelee tänään uudet tekoälypalvelunsa verkkokauppiaille. ”Olemme yhdistäneet AI-teknologioita tuottamaan verkkokauppiaille erittäin konkreettisia hyötyjä asiakaspalvelussa ja markkinoinnissa”, kiteyttää Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Palveluita siivittää uunituore yhteistyö Microsoftin kanssa. ”Tukemalla Vilkasta voimme tuoda tekoälytyökalujen hyötyjä laajalle joukolle suomalaisia verkkokauppoja ja yrittäjiä”, perustelee Microsoftin kumppanuuksista Suomessa vastaava johtaja Veli Myllylä.
”Ruotsista voisi ottaa mallia” – Rakentamisen syöksy näkyy kaikkialla taloudessa: Verkkokauppa putosi jälleen rakentamisen seurannaisena18.7.2024 10:30:21 EEST | Tiedote
Verkkokauppa on vastoin odotuksia jälleen notkahtanut yli 30 prosenttia, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Verkkokaupan kehitys koronasta alkaen korreloi vahvasti rakentamisen suhdanteiden kanssa”, vertaa indeksiä tuottavan Vilkas Group Oy:n toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Rakennusteollisuus RT:n toimitusjohtaja Aleksi Randell pitää yhteyttä selvänä. ”Rakentamisen paino Suomen talousvaikeuksissa on suuri. Sen vaikutus kauppaan ja palveluihin on valtava, verkkokauppaan yhtä lailla”, tiivistää Randell.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme