Jyväskylän yliopisto

Uusia oppimisen polkuja ekspressiivisen taideterapian avulla

Jaa
Suhde taiteelliseen työskentelyyn on voinut muodostua sellaiseksi, että se kaventaa omaa luovuutta. Tämän huomasi TaK Laura Katriina Aura väitöstutkimuksessaan.
Laura Aura, kuvaaja Päivi Kallio
Laura Aura, kuvaaja Päivi Kallio

– Usein odotetaan ohjeita siitä, millaiseen lopputulokseen tulisi pyrkiä, pelätään epäonnistumista ja suhtaudutaan ankaran kriittisesti omiin taitoihin ja tuotoksiin, väittelijä kertoo.

Aura on kehittänyt ekspressiivisen taideterapian näkökulmiin perustuvan oppimisen ympäristön. Sen avulla hän tutki opiskelijoidensa kanssa taiteellista työskentelyä tapana lähestyä ja tutkia maailmaa. Vapaavalintaisiin opintoihin osallistui opiskelijoita pääosin kuvataidekasvatuksen ja luokanopettajakoulutuksen aloilta.

Opintokokonaisuudessa, jossa yhdistyivät taiteen eri lajit, materiaaleja lähestyttiin leikinomaisesti tutkien. Päämäärää ei asetettu etukäteen. Taiteellisen työskentelyn kannalta keskeistä on leikin lisäksi tapa tutustua maailmaan siinä liikkuen, kehollisuus ja dialogissa taidemateriaalien kanssa syntyvät mielikuvat.

Tärkeää on myös käydä dialogia prosessissa syntyneiden teosten kanssa, jotka ekspressiivisen taideterapian kontekstissa voivat olla esimerkiksi runoja, kuvia tai liikkeitäkin. Teosten herättelemiä mielikuvia lähestytään metaforisesti kulkemisen välineinä. Niiden avulla voi päästä jonnekin, löytää elämästä jotain, joka on uutta ja yllätyksellistä.

Tutkimuksessa havaittiin muutos ajattelutavoissa, kun opittiin herkistymään kuvien sanomalle. Vuoropuhelu teosten kanssa taiteen kielellä oli opiskelijoille entuudestaan tuntematon ja herätti aluksi turhautuneisuutta, jopa ahdistustakin, koska he olivat tottuneet töiden analysointiin niiden valmistuttua.

– Jos tulkinnan sijaan teos saa kertoa itse itsestään, voi teoksen ja tekijän välille syntyä tila, joka saattaa tekijän näkyville jotain merkityksellistä hänen elämästään, jopa näyttää suuntaa elämälle. Opiskelijat kokivat tämän ihmeellisenä asiana, Aura havaitsi.

Tutkimuksessa tuodaan esille taiteeseen syntyvän uudenlaisen suhteen kannalta keskeisiä kohtia. Samalla käy ilmi, miten paljon oppimisen kannalta merkittävää potentiaalia jää käyttämättä, jos emme huomioi kehollista oppimista ja mielikuvitusta tiedon rakentumisen prosesseissa. Tutkimuksen tuloksia voidaan soveltaa erilaisissa toimintaympäristöissä taideaineiden lisäksi.

TaK Laura Katriina Auran taidekasvatuksen väitöskirjakäsikirjoituksen "’Jos saisin kosketuksen luovuuteeni.’ Fenomenologistaiteellinen tutkimus yliopisto-opiskelijoiden matkanteosta ekspressiiviseen taideterapiaan pohjaavassa oppimisen ympäristössä" tarkastustilaisuus on 25.9.2021 alkaen klo 12, salissa S212. Vastaväittäjänä toimii dosentti Marja-Liisa Honkasalo (Helsingin yliopisto ja Taideyliopisto) ja kustoksena professori Pauline von Bonsdorff (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.

Yleisö voi seurata väitöstä etäyhteydellä linkin kautta: https://r.jyu.fi/dissertation-aura-250921.

Linkki julkaisuun: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8838-8

Taustatietoja:

Laura Katriina Aura valmistui kuvaamataidon opettajaksi Taideteollisesta korkeakoulusta 1986. Hän opiskeli ekspressiivisen taideterapian taideterapeutiksi Inartes-instituutissa 1997–2002. Aura on toiminut Lapin yliopiston taiteiden ja kasvatustieteiden tiedekunnissa lehtorina ja on tässä työssään pitkään järjestänyt ekspressiivisen taideterapian menetelmäkoulutusta sekä perusopiskelijoille että täydennyskoulutuksen parissa.

Lisätietoja:

Laura Katriina Aura, laura.k.aura@student.jyu.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Laura Aura, kuvaaja Päivi Kallio
Laura Aura, kuvaaja Päivi Kallio
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Kyberyhteistyön puute altistaa yritykset uhkille – Jyväskylän yliopistossa kehitetty materiaalipaketti tuo apua haasteisiin15.5.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Tiivis yhteistyö voi altistaa organisaatioita kyberuhkille. Pahimmillaan yhden organisaation tietoturvahaavoittuvuuksia voidaan hyödyntää hyökkäyksissä muita yrityksiä kohtaan. Jyväskylän yliopistossa informaatioteknologian tiedekunnassa tuotettu materiaalipaketti auttaa yrityksiä kyberturvallisuusyhteistyön aloittamisessa ja tiivistämisessä toisten organisaatioiden kanssa. Materiaalipaketista hyötyvät etenkin toimijat, joilla itsellään on rajalliset kyberturvallisuuteen liittyvät resurssit.

Väitös: Lääkäreille lähetetty informaatio voi vähentää mahdollisesti haitallista lääkkeiden määräämistä14.5.2025 11:11:58 EEST | Tiedote

KTM Iiro Ahomäki Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta tutki taloustieteen väitöskirjassaan Kelan lääkemääräyspalautteiden vaikutuksia. Väitöstutkimuksen tulosten mukaan Kelan lääkäreille lähettämät henkilökohtaiset lääkemääräyspalautteet vähensivät mietojen opioidien määräämistä uusille potilaille ja iäkkäille vältettäväksi suositeltavien lääkkeiden määräämistä yli 75-vuotiaille. Vahvojen opioidien määräämisessä ei havaittu vastaavia vaikutuksia.

Esiopetussiirtymissä ilmenee eroja päiväkotien ja koulujen välillä14.5.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Varhaiskasvatuksesta esiopetukseen siirtyvä lapsi voi asuinpaikastaan riippuen kohdata siirtymän eri tavoin, väitöstutkimus osoittaa. Erot näkyvät esimerkiksi siinä, kuinka lasten osaamiseen suhtaudutaan. KM Jasemin Çan tarkasteli väitöskirjassaan neljää varhaiskasvatus- ja esiopetusyksikköä ja havainnoi millaisia voimavaroja lapsilla on osallistuessaan esiopetussiirtymiin arjen tasolla.

Väitös: Hyvä ESG-luokitus ei takaa hyötyä - mutta ei tuo haittaakaan13.5.2025 13:16:16 EEST | Tiedote

Kestävyyteen kiinnitetään yhä enemmän huomiota, joten ympäristö- ja yhteiskuntavastuuseen ja hyvään hallintotapaan (ESG) panostaminen on noussut tärkeäksi teemaksi kansainvälisessä sijoitusmaailmassa. Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulussa tekemässään tohtorinväitöksessä Thanh Nam Vu tutki, miten ESG-kriteerien sisällyttäminen sijoitussalkkujen allokaatioon vaikuttaa taloudellisiin tuottoihin, ja haastaa vallitsevat oletukset vastuullisuustiedon arvostuksesta rahoitusmarkkinoilla.

Generatiivista tekoälyä halutaan hyödyntää ohjelmistotuotannon tehostamisessa – Jyväskylän yliopiston hanke sai 840 000 euron rahoituksen13.5.2025 08:55:00 EEST | Tiedote

Jyväskylän yliopisto on saanut Business Finlandilta 840 000 euron rahoituksen hankkeelle, jonka tavoitteena on tutkia generatiivisen tekoälyn mahdollisuuksia ohjelmistokehitysprosessien tehokkuuden ja ohjelmistotuotteiden laadun parantamisessa. Konsortiohankkeessa on mukana viisi suomalaista yritystä sekä useita ulkomaisia toimijoita. Hankkeen kokonaisrahoitus on 1,2 miljoonaa euroa, josta 30 % on yliopiston omaa rahoitusta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye