Uusi jatkuvan oppimisen professori Anu Kajamaa: ”Kehittämisen täytyy tapahtua moniäänisesti hierarkian eri portailla olevien kanssa.”

Työelämän vaatimukset muuttuvat yhä nopeammin esimerkiksi teknologisten murrosten ja kansainvälistymisen myötä, ja jatkuvaa oppimista tarvitaan uudistamaan koulutusta ja osaamista työuran ja työyhteisöjen eri vaiheissa. Tarvitaan myös uusia teknologiaa hyödyntäviä koulutusmalleja. Suomen yliopistoissa vahvistetaan voimakkaasti jatkuvan oppimisen tarjontaa ja asiantuntijuutta, ja Oulun yliopisto avasi viime vuonna jatkuvan oppimisen yliopisto JOY-palvelun.
Nyt kasvatustieteiden tiedekunnassa käynnistyvä Suomen ensimmäinen jatkuvan oppimisen professuurin tavoitteena on vahvistaa tutkimustietoa koulutuksen uusista malleista, osaamisen kehittämisestä ja jatkuvasta oppimisesta osana organisaatioiden arkityötä. Lisäksi Kajamaan monitieteinen yhteistyö esimerkiksi Oulun yliopiston kauppakorkeakoulun sekä monien kotimaisten ja kansainvälisten yliopistojen kanssa täydentää kasvatustieteiden tutkimusta.
Oppiminen ja oppimisprosessit -tutkimusyksikköön sijoittuva professuuri vahvistaa erityisesti oppimisympäristöjen ja työelämän oppimisen ja koulutuksen tutkimusta. ”Kansallinen vaikuttavuuden lisäksi uusi professuuri tukee Pohjois-Suomen osaamistarpeita ja kilpailukykyä tuottamalla uusimpaan tutkittuun tietoon perustuvaa koulutusta ja mahdollisuuksia vuoropuheluun ja pitkäaikaisiin kumppanuuksiin organisaatioiden ja tutkijoiden kesken”, sanoo Oulun yliopiston professori Sanna Järvelä.
Myös Tampereen yliopistossa käynnistyy vuodenvaihteessa jatkuvan oppimisen tenure track -professuuri.
Professori Kajamaa: ”Tutkija osaa esittää kysymyksiä, jotka herättävät oman työnsä asiantuntijoissa oivalluksia.”
Kajamaan mukaan jatkuvan oppimisen toimijat ovat yhteiskunta, organisaatiot ja yksilöt, jotka ovat keskenään monimutkaisessa suhteessa. ”Kurssit ja oppimisympäristöt organisaatioiden ulkopuolella ovat tärkeä osa yksilöiden osaamisen kehittämistä. Jatkuva oppiminen ei ole kuitenkaan erillinen osa työtä, vaan se kuuluu työhön itseensä.”
”Kehittämishankkeessa ajatus voi lähteä vaikkapa organisaation johdolta, mutta uusia oivalluksia ja innovaatioita on mahdollista saada aikaan aidossa työelämän kontekstissa, jossa ihmiset tulevat kuulluiksi ja nähdyiksi”, professori Kajamaa muistuttaa. Lue Anu Kajamaan haastattelu.
Taustaltaan aikuiskasvatustieteilijä, filosofian tohtori Anu Kajamaan tutkimusaloja ovat kollektiivinen ja jatkuva oppiminen, yhteistoiminta sekä organisaatiomuutokset. Hänen viimeaikaiset tutkimuksensa on toteutettu esimeriksi kouluissa, varhaiskasvatuksessa, sosiaali- ja terveydenhuollon parissa, vankiloissa sekä yrityshautomoissa osallistuvan toimintatutkimuksen menetelmillä. Kajamaa tekee paljon myös sairaalatutkimusta useissa tutkimusryhmissä kotimaassa ja eri puolilla maailmaa. Hän on toistuvasti palkittu opetusansioistaan sekä ensiluokkaisista tutkimusartikkeleistaan kansainvälisissä konferensseissa ja julkaisuissa. Hän on mukana lukuisissa kansainvälisissä tutkimushankkeissa ja johtavana tutkijana esimerkiksi EU:n Marie Skłodowska-Curie -rahoitteisessa vankeinhoidon ja vankimielenterveystyön ammatillista yhteistyötä tarkastelevassa tutkimusprojektissa.
Ennen Oulun yliopiston jatkuvan oppimisen professorin tehtäväänsä Anu Kajamaa työskenteli oppimisen ja organisaatiomuutosten dosenttina ja yleisen- ja aikuiskasvatustieteen yliopistonlehtorina Helsingin yliopistossa kasvatustieteiden tiedekunnassa, missä hän toimi myös useissa koulutuksen ja tutkimuksen johto- ja luottamustehtävissä. Hän on parhaillaan myös vieraileva professori Aalto-yliopistossa ja Exeterin yliopiston (iso-Britannia) kunniaprofessori.
Oulun yliopiston jatkuva oppimisen palvelut rakentavat yhteistyötä yritysten ja organisaatioiden kanssa
Oulun yliopisto rakentaa jatkuvan oppimisen yhteistyömallia alueen oppilaitosten, yrittäjäjärjestöjen ja julkisen sektorin toimijoiden kanssa. Alueellisessa yhteisyössä Oulun yliopiston rooli on tunnistaa Pohjois-Suomen osaamistarpeita ja tarjota tarvelähtöisiä jatkuvan oppimisen palveluja.
Tavoitteena on varautuminen tulevaisuuden työelämän murroksiin, ja suuntaviivoja luo opetus- ja kulttuuriministeriön kansallinen jatkuvan oppimisen uudistus. Suomen korkeakouluja kannustetaan kehittämään korkeakoulujärjestelmää myös jatkuvan oppimisen alustana. Jatkuvan oppimisen yrityspalvelujen lisäksi Oulun yliopisto on avannut jatkuvan oppimisen yliopisto JOY-verkkopalvelun, josta löytyy helposti teemoiteltuna kaikki Oulun yliopiston avoimen yliopiston, täydennyskoulutuksen ja erilaiset kurssit.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jatkuvan oppimisen professori Anu Kajamaa, anu.kajamaa@helsinki.fi, p. 040 8232358
Kasvatustieteen, oppimisen ja koulutusteknologian tutkimuksen professori Sanna Järvelä, sanna.jarvela@oulu.fi, p. 040 5777164
Viestintäasiantuntija Kaisu Koivumäki, kaisu.koivumaki@oulu.fi, 050 4344261
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Oulun yliopisto on monitieteinen, kansainvälisesti toimiva tiedeyliopisto. Tuotamme uutta tietoa ja ratkaisuja kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseksi sekä koulutamme osaajia muuttuvaan maailmaan. Tärkeimmissä yliopistovertailuissa Oulun yliopisto sijoittuu kolmen prosentin kärkeen maailman yliopistojen joukossa. Meitä yliopistolaisia on noin 17 000.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oulun yliopisto
Matti Latva-ahosta tutkimusvararehtori ja Petteri Alahuhdasta yhteistyösuhteiden vararehtori Oulun yliopistoon29.4.2025 15:32:25 EEST | Tiedote
Oulun yliopiston hallitus on valinnut kokouksessaan 29.4.2025 tutkimusvararehtoriksi tekniikan tohtori Matti Latva-ahon ja yhteistyösuhteiden vararehtoriksi filosofian tohtori Petteri Alahuhdan.
Ferritiinitasot eivät näytä liittyvän merkittävästi PCOS-naisten hedelmällisyyteen tai aineenvaihdunnalliseen terveyteen24.4.2025 05:35:00 EEST | Tiedote
Ferritiinitasot ovat munasarjojen monirakkulaoireyhtymää (PCOS) sairastavilla naisilla keskimäärin korkeammat kuin verrokeilla, mutta tällä ei ole merkittävää vaikutusta heidän hedelmällisyyteensä tai metaboliseen terveydentilaansa. Myöskään raudanpuutteella ei vaikuta olevan yhteyttä PCOS-naisten lapsettomuuteen. Tulokset perustuvat Oulun yliopistossa tehtyyn tutkimukseen, jossa selvitettiin ferritiinitasojen merkitystä PCOS-naisten terveydelle.
Yläkoulun opettajat jäävät yksin oppimisen tuen kanssa – tukimalli kaipaa selkeyttä ja resursseja23.4.2025 05:49:00 EEST | Tiedote
Yläkoulun oppimisen tuessa on vakavia puutteita. Erityisopettajien työnkuva on laajentunut hallitsemattomaksi, aineenopettajat jäävät toisinaan oppilaiden ainoaksi tueksi eikä kaikille tarvitsijoille riitä tukea. Yläkoulu tarvitsee selkeämmän ja paremmin resursoidun oppimisen tuen, jotta oppilaat saisivat tarvitsemansa avun eivätkä opettajat jäisi asiassa yksin, Oulun yliopistossa tarkastettava väitöstutkimus osoittaa.
Kansainväliset opiskelijat arvostavat opetuksen laatua Oulun yliopistossa – työpaikkoja vaikea löytää22.4.2025 05:54:00 EEST | Tiedote
Oulun yliopisto tarjoaa vahvan akateemisen perustan ja Oulu turvallisen asuinympäristön, ajattelevat yliopiston kansainväliset opiskelijat. Asuntomahdollisuudet ovat erittäin kilpailukykyisiä verrattuna muihin kaupunkeihin maailmanlaajuisesti.
6G-testikeskuksen ensimmäinen yritysasiakas kehittää luodinkestävää lasia, joka suojaa myös RF-signaaleilta17.4.2025 07:15:27 EEST | Tiedote
Oulun yliopiston 6G-testikeskus on päässyt aloittamaan yritysasiakkaiden testaustoiminnan. Ensimmäinen asiakas on kotimainen lasinjalostustehdas Tambest, mikä saattaa tuntua yllättävältä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme