Yläkoulun opettajat jäävät yksin oppimisen tuen kanssa – tukimalli kaipaa selkeyttä ja resursseja
Yläkoulun oppimisen tuessa on vakavia puutteita. Erityisopettajien työnkuva on laajentunut hallitsemattomaksi, aineenopettajat jäävät toisinaan oppilaiden ainoaksi tueksi eikä kaikille tarvitsijoille riitä tukea. Yläkoulu tarvitsee selkeämmän ja paremmin resursoidun oppimisen tuen, jotta oppilaat saisivat tarvitsemansa avun eivätkä opettajat jäisi asiassa yksin, Oulun yliopistossa tarkastettava väitöstutkimus osoittaa.

Yksi keskeisimmistä tutkimuksessa havaituista ongelmista on opettajien toimimaton yhteistyö.
”Inklusiivisen koulun tavoitteiden mukaan oppimisen tuki pitäisi suunnitella ja toteuttaa opettajien yhteistyönä, mutta yläkoulun rakenteet eivät tätä tue. Opettajien mukaan yhteistyölle ei ole varattu aikaa, sen sisältöjä ei ole määritelty eikä käytännön toteutuksesta ole yhteistä käsitystä”, FM Ninnu Kotilainen toteaa väitöstutkimuksessaan.
”Määrittelyn ongelmat ulottuvat erityisopettajien ja aineenopettajien työnkuvaan. Kun vastuita tuen asioissa ei ole määritelty, opettajaryhmien välille syntyy tarpeetonta vastakkainasettelua”, hän sanoo.
Kotilainen selvitti väitöskirjassaan, minkälaista oppimisen tuki yläkoulussa on ja miten sitä pitäisi kehittää. Hän väittelee aiheesta Oulun yliopistossa 25. huhtikuuta. Aiempaa tutkimusta oppimisen tuesta yläkouluissa ei ole paljon.
Väitös tuo esiin, että toimijoilla on eri käsitys tuen tavoitteista. Oppilaiden mukaan tukea ei käytännössä saa heti, kun sitä tarvitsee, ja se saattaa loppua äkillisesti. Saamaansa tukea he pitävät pääosin hyvänä. He haluaisivat tukea erityisopettajilta ja mieluiten pienryhmässä tai yksilöopetuksena. Aineenopettajilta he odottavat enemmän kärsivällisyyttä ja huomiota.
Aineenopettajien mielestä kaikkien tarvitsevien tulee saada oppimiseensa tukea, opettajille aikaa tukea myös lahjakkaiden oppilaiden opiskelua ja luokkiin työrauha. Erityisopettajien mukaan riittävä tuki auttaa paitsi oppilaita ja opettajia myös koko koulun kehittymistä inklusiivisemmaksi.
Oppimisen tuen uudistus astuu voimaan 1.8.2025. Yhteistyö opettajien välillä nousee keskeiseen rooliin uudistuksessa. Yhteistyöllä on mahdollisuus kehittää tuen kokonaisuutta sujuvammaksi ja monipuolisemmaksi sekä yleisopetuksen että osa-aikaisen erityisopetuksen pienryhmissä.
”Ei kuitenkaan voida olettaa, että opettajat tekevät yhteistyötä hyvää hyvyyttään. Valtion ja kuntien on tuettava yhteistyötä takaamalla oppimisen tukeen tarvittavat resurssit ja osoittamalla, millä ajalla opettajat voivat sitä toteuttaa”, Kotilainen sanoo.
Tutkimus korostaa käytännönläheisen ja tavoitteellisen tutkimuksen tarvetta, joka edistäisi oppimisen tuen kehittämistä koulutyössä ja keskittyisi yläkouluihin. Väitöksen mukaan avaimet tuen kehittämiseen ovat käsitteiden määrittely, yhteistyön rakenteet, riittävät resurssit ja yhteinen ymmärrys tuen tavoitteista.
Väitöstutkimuksen aineistona käytettiin sähköisiä kyselyitä, joihin vastasi yhteensä 54 tukea saanutta oppilasta, 115 aineenopettajaa ja 63 erityisopettajaa. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysillä, ja lisäksi tutkimuksessa hyödynnettiin kehittävän työntutkimuksen työkaluja.
Filosofian maisteri Ninnu Kotilainen väittelee Oulun yliopistossa perjantaina 25.4.2025. Erityispedagogiikan alaan kuuluvan väitöskirjan otsikko on Oppimisen tuki yläkoulussa. Oppilaiden, aineenopettajien ja erityisopettajien näkemyksiä ja kehitysehdotuksia (Support for learning in lower secondary schools. Students', subject teachers' and special education teachers' perceptions and ideas for development). Vastaväittäjänä toimii apulaisprofessori Kim Wickman Uumajan yliopistosta ja kustoksena professori, emerita Marjatta Takala. Väitöstilaisuus alkaa Oulun yliopistossa Linnanmaalla salissa L6 klo 12 ja sitä voi seurata etäyhteydellä https://oulu.zoom.us/j/66085074152
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
FM Ninnu Kotilainen, p. 0443056383, ninnu.kotilainen@student.oulu.fi
Viestintäasiantuntija Anna-Maria Hietapelto, p. 0407650015, anna-maria.hietapelto@oulu.fi
Tietoja julkaisijasta
Oulun yliopisto on monitieteinen, kansainvälisesti toimiva tiedeyliopisto. Tuotamme uutta tietoa ja ratkaisuja kestävämmän tulevaisuuden rakentamiseksi sekä koulutamme osaajia muuttuvaan maailmaan. Tärkeimmissä yliopistovertailuissa Oulun yliopisto sijoittuu kolmen prosentin kärkeen maailman yliopistojen joukossa. Meitä yliopistolaisia on noin 17 000.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Oulun yliopisto
Oululainen tutkimusryhmä kehittää uutta läpimurtoa syövän ja tulehdussairauksien hoitoon16.5.2025 05:55:00 EEST | Tiedote
Oulun yliopiston rakennebiologian professorin Lari Lehtiön tutkimusryhmä on ottanut merkittäviä edistysaskeleita tutkimuksessa, jossa etsitään uusia keinoja syövän ja tulehdussairauksien hoitoon.
Oulun yliopistossa eniten keksintöilmoituksia teki viime vuonna brittitaustainen Lloyd Ruddock15.5.2025 13:30:00 EEST | Tiedote
Oulun yliopistossa tehtiin vuonna 2024 yhteensä 72 keksintö- ja teosilmoitusta. Näistä 12 teki yksi tutkija, professori Lloyd Ruddock. Hänet palkittiin Oulun yliopistossa 15.5.2025 vuoden keksijänä.
Suomi jälleen mukaan globaaliin yrittäjyystutkimukseen - kansainvälinen vertailu auttaa päättäjiä yrittäjyyttä koskevissa ratkaisuissa15.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Suomi on palannut maailman suurimpaan yrittäjyyden tutkimusverkostoon, kun Oulun yliopisto ja Seinäjoen ammattikorkeakoulu on valittu vastaamaan Suomen datankeruusta ja analysoinnista Global Entrepreneurship Monitor (GEM) -tutkimuksessa seuraavan kolmen vuoden ajan. GEM-tutkimus, joka viettää nyt 25-vuotisjuhlavuottaan, on ainoa globaalisti vertailukelpoinen väestötason tutkimus, joka seuraa yrittäjyysaktiivisuutta ja -trendejä ympäri maailmaa.
Uuden tutkimuksen mukaan historian voimakkain aurinkomyrsky iski Maahan vuonna 12 350 eaa.15.5.2025 05:05:00 EEST | Tiedote
Uusi tutkimus tunnisti voimakkaimman koskaan havaitun auringonpurkauksen ja muuttaa käsitystämme avaruussäästä ja radiohiiliajoituksesta.
Pellot tarvitsevat lisää kosteutta hillitsemään päästöjä – vettä ohjattava 20 kertaa suuremmalta alueelta14.5.2025 05:05:00 EEST | Tiedote
Uuden tutkimuksen mukaan vettä on ohjattava turvepellolle jopa 20 kertaa suuremmalta alueelta, jotta saavutetaan riittävä kosteus kasvihuonekaasupäästöjen hillitsemiseksi. Oulun yliopiston ja Luonnonvarakeskuksen tutkimus etsii ratkaisuja turvepeltojen päästöihin vesienhallinnan avulla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme