Tampereen yliopisto

Opettajien työn turhakkeet ovat lisääntyneet ja työn merkityksellisyyden kokemus heikentynyt

Jaa
Tuore pitkittäistutkimus osoittaa, että opettajat raportoivat työnsä turhakkeiden lisääntyneen ja työn merkityksellisyyden kokemuksen heikentyneen. Työn turhakkeilla (engl. illegitimate tasks) kuvataan kohtuuttomia tai turhia työtehtäviä, jotka eivät kuulu työn ydintehtäviin. Tutkimus osoittaa, että juuri työn turhakkeiden lisääntyminen selitti opettajien työn merkityksellisyyden heikkenemistä.

Tiedot käyvät ilmi Tampereen yliopiston ja Jyväskylän yliopiston tutkijoiden julkaisusta. Tulokset pohjautuvat Suomen Akatemian rahoittamaan työ- ja organisaatiopsykologian  IJDFIN-tutkimushankkeeseen, jossa seurattiin suomalaisia opettajia vuosien 2018 ja 2019 aikana. Tutkimuksen aineisto kerättiin yhteistyössä OAJ:n kanssa.

– Tutkimuksen tulokset vahvistivat viime vuosina käydyn keskustelun opettajien työkentän laajentumisesta, Työelämän tutkimuskeskuksen johtaja Anne Mäkikangas Tampereen yliopistosta toteaa.

– Tutkimuksessamme tarkastelimme asiaa uuden työpsykologisen käsitteen – työn turhakkeiden – kautta, joka kuvaa kokemusta siitä, että työhön kuuluu sen varsinaisen ydintehtävän lisäksi myös kohtuuttomia tai jopa turhiksi koettuja työtehtäviä. Kokemus siitä, että työhön kuuluu itselle kuulumattomia työtehtäviä heikentää työmotivaatiota ja niiden tekeminen haittaa oleellisemmaksi koettujen työtehtävien tekemistä.

Tutkimus myös osoitti, että työn tuunaamisella voidaan edistää työn merkityksellisyyden kokemusta ja vähentää työn turhakkeiden kielteistä vaikutusta.

– Työntekijälähtöisen työn kehittämisen eli työn tuunaamisen rooli työhyvinvoinnille on jo tiedetty pitkään. Tässä tutkimuksessa sen kauaskantoinen merkitys työn merkityksellisyyden edistämiselle tuli selvästi esille, Mäkikangas kertoo.

– Lisäksi tutkimuksen uusi ja merkittävä havainto on se, että erityisesti työn sosiaalisia suhteita tuunaamalla, esimerkiksi työtoveri- ja esihenkilötuen hankkimisen kautta, voidaan tasata työn kohtuuttomien vaatimusten aikaansaamia kielteisiä seurauksia.

Käytännössä tulokset osoittavat, että opettajien työkenttä on merkittävästi laajentunut, ja sen seuraukset ovat huolestuttavia.

– Keskustelua opettajan työn ydintehtävistä ja työn rajaamisesta tarvitaan työn oma-aloitteisen kehittämisen lisäksi, jotta opettajien työhyvinvointia voidaan edistää. Tämä on erityisen tärkeää tässä ajassa, sillä opettajat ovat korona-aikana aikana joutuneet venymään työssään, Mäkikangas summaa.

Mäkikangas, A., Minkkinen, J., Muotka, J., & Mauno, S. (2021). Illegitimate tasks, job crafting and their longitudinal relationships with meaning of work. The International Journal of Human Resource Management.
https://doi.org/10.1080/09585192.2021.1987956

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Työelämätutkimuksen tenure track -professori,
Työelämän tutkimuskeskuksen johtaja
Anne Mäkikangas,
anne.makikangas@tuni.fi

Tietoja julkaisijasta

Tampereen yliopisto
Tampereen yliopisto
Kalevantie 4
33014 TAMPEREEN YLIOPISTO

p. 0294 5211https://www.tuni.fi

Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 21 000 opiskelijaa ja henkilöstöä lähes 4 000.
Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto

Väitös: Koulun keskustelukulttuuri ja sosiaalinen pääoma vahvistavat ruotsinkielisten nuorten luottamusta poliittisiin kykyihinsä19.6.2025 10:21:48 EEST | Tiedote

Valtiotieteen maisteri Venla Hannuksela selvittää väitöskirjassaan, miksi ruotsinkieliseen vähemmistöön kuuluvat suomalaisnuoret luottavat kykyihinsä ymmärtää politiikkaa ja vaikuttaa siihen enemmän kuin suomenkieliset nuoret. Tutkimus tunnistaa kaksi selitystä: ruotsinkielisten koulujen avoimemman poliittisen keskusteluilmapiirin ja ruotsinkielisten vahvemman sosiaalisen yhteisön. Vaikka vähemmistöasema osaltaan selittää ruotsinkielisten tilannetta, koulujen poliittiseen keskusteluun ja nuorten yksinäisyyden torjumiseen panostamalla voidaan vahvistaa kaikkien nuorten poliittisen osallistumisen edellytyksiä.

Doktorsavhandling: Skolans diskussionskultur och socialt kapital stärker svenskspråkiga ungdomars förtroende för sin politiska förmåga19.6.2025 10:20:10 EEST | Tiedote

Politices magister Venla Hannuksela undersöker i sin doktorsavhandling varför finländska ungdomar som tillhör den svenskspråkiga minoriteten har större tilltro till sin förmåga att förstå och påverka politik än finskspråkiga ungdomar. Forskningen identifierar två förklaringar: ett öppnare politiskt diskussionsklimat i svenskspråkiga skolor och starkare sociala gemenskaper bland svenskspråkiga. Även om minoritetsstatus delvis förklarar situationen för svenskspråkiga ungdomar, kan satsningar på politiska diskussioner i skolor och på att motverka ungas ensamhet stärka alla ungdomars möjligheter till politiskt deltagande.

Väitös: Pajtim Statovci käsittelee siirtolaisuuteen liittyvää etnistä stereotypisointia, rasismia ja queeriyttä16.6.2025 13:29:00 EEST | Tiedote

Etniset stereotypiat, rasismi, queer-näkökulmat ja kulttuurinen identiteetti ovat ajankohtaisia ja merkittäviä teemoja niin yksilön kuin yhteisönkin tasolla – sekä kaunokirjallisuudessa että laajemmin kulttuurissa ja yhteiskunnassa. Flóra Várkonyi tutkii niitä Pajtim Statovcin alkutuotantoon kuuluvissa romaaneissa Kissani Jugoslavia (2014) ja Tiranan sydän (2016). Monografia on ensimmäinen väitöstutkimus Suomessa ja kansainvälisestikin tunnetun ja palkitun kirjailijan teoksista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye