Jyväskylän yliopisto

19.11.2021: Monimediainen kieltenopetus vahvistaa peruskoululaisten kiinnostusta opiskeluun (Markkanen)

Jaa
Peruskoulun kieltenopiskelu on viime vuosikymmeninä vähentynyt ja yksipuolistunut. FM Marjo Markkasen väitöksessä on tarkasteltu, voiko peruskoulun saksan oppijoiden kiinnostusta kielenopiskeluun vahvistaa lisäämällä siihen digitaalisuutta, autenttisuutta ja oppijoille merkityksellisiä sisältöjä.
Marjo Markkanen
Marjo Markkanen

Tulokset osoittavat, että monimediaisella kieltenopetuksella on positiivisia vaikutuksia oppijoiden motivaatioon. Tutkimuksessa testattujen monimediaisten oppimistehtävien avulla pystyttiin motivaation vahvistamisen lisäksi myös monipuolistamaan oppimisympäristöjä, kehittämään oppijoiden monilukutaitoa ja autonomisia opiskelutaitoja sekä lisäämään heidän kielen käyttöään vapaa-ajalla.

Monimediaisessa kieltenopetuksessa oppijat ottavat aktiivisen roolin omassa oppimisessaan tiedon käsittelijöinä ja tuottajina. Lisäksi he oppivat hallitsemaan erilaisia kielenkäyttömuotoja sekä hyödyntämään uudenlaisia välineitä oppimisensa tukena. Tämä vahvistaa heidän valmiuksiaan toimia tulevaisuuden yhteiskunnassa.

Eniten hyötyä monimediaisesta pedagogiikasta havaittiin oppijoilla, joilla oli vahvat autonomiset opiskelutaidot, mahdollisuuksia vieraan kielen käyttöön ja joiden kielenoppimiskäsitys oli joustava. Kaikki oppijat eivät monimediaisesta opetuksesta kuitenkaan hyötyneet. Esteiksi osoittautuivat oppikirjakeskeinen kielenoppimiskäsitys, halu pitää koulun ja vapaa-ajan ympäristöt erillään, autonomisten opiskelutaitojen vähäisyys sekä epävarmuus käyttää kieltä. Haasteena onkin oppimiseen liittyvien käsitysten muuttumisen hitaus. Oppijat tarvitsevat opettajalta tukea omien kielenoppimiseen liittyvien asenteiden ja käsitysten reflektointiin.

– Sekä oppijoiden että opettajien olisi syytä kyseenalaistaa totutut käsitykset oppimisesta ja pohtia, mitä oppiminen on ja miten, milloin ja missä sitä tapahtuu. Oppijoiden tulisi saada kokemuksia erilaisista tavoista oppia kieltä, jotta heidän kielenoppimiskäsityksensä laajenee, Markkanen toteaa.

– Vaikka monimediaisesta opetuksesta on havaittavissa hyötyjä, digitaalisen teknologian integroiminen opetukseen ei tapahdu itsestään. Haasteita aiheuttavat tekniset ongelmat, puutteet opettajien ja oppijoiden tiedoissa ja taidoissa, heidän käsityksensä oppimisesta ja teknologiasta sekä puutteellinen tuki, Markkanen kertoo.

– Oppimisprosessiin vaikuttavat monet yhtäaikaiset tekijät ja siksi oppimista pitää tarkastella kokonaisuutena. Kun oppimistilanteeseen lisätään monimediaisuutta, on huomioitava, kuinka moniin tekijöihin se vaikuttaa, väittelijä lisää.

FM Marjo Markkasen soveltavan kielitieteen (Soveltavan kielentutkimuksen keskus) väitöskirjakäsikirjoituksen "Monimediaisen kieltenopetuksen vaikutuksia oppijan autonomiaan, motivaatioon ja vapaa-ajan kielenkäyttöön" tarkastustilaisuus pidetään 19.11.2021 klo 12 salissa S212. Vastaväittäjänä toimii dosentti, FT Leena Kuure (Oulun yliopisto) ja kustoksena johtaja, dosentti, FT Peppi Taalas (Jyväskylän yliopisto).

Väitöstilaisuuden kieli on suomi.

Tilaisuutta voi seurata myös etänä: https://r.jyu.fi/dissertation-markkanen-191121
Kustoksen puhelinnumero, johon etäyleisö voi tilaisuuden lopussa esittää mahdolliset kysymyksensä, on +358505541720

Julkaisutiedot

Teos on julkaistu sarjassa JYU Dissertations numerona 448, 303 s., Jyväskylä 2021
ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-8905-7 (PDF).
Linkki väitöskirjaan: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-8905-7

Taustatietoa:

Marjo Markkanen kirjoitti ylioppilaaksi Iisalmen lukiosta vuonna 1992. Hän valmistui filosofian maisteriksi Jyväskylän yliopistosta vuonna 1999.

Markkanen on toiminut kieltenopettajana ja suunnittelijana eri koulutusasteilla. Tällä hetkellä hän työskentelee kielten koulutussuunnittelijana Kuopion kansalaisopistossa.

Lisätietoja:

Marjo Markkanen, puh. 0503073107, markkanenmarjo@gmail.com

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Marjo Markkanen
Marjo Markkanen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Bilder är inte bara dekoration – doktorsavhandling visar de många lagren av ord och bilder i äldre bilderböcker (Lundmark)11.6.2025 12:33:27 EEST | Tiedote

Aili Lundmarks avhandling om det svenska språket utmanar uppfattningen om äldre bilderböcker för barn. Avhandlingen visar att illustrationer inte bara är dekorativa tillägg, utan att de ger viktig information som kompletterar den skrivna texten. Enligt Lundmark är den berättelse som växer fram ur kombinationen av ord och bild en mer komplex helhet än den berättelse som förmedlas enbart med ord.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye