”Osta pian, ettei joulupukki tuo ei-oota” – Matkahuolto ennakoi jopa 40% kasvua joulun verkkokauppaan, nyt kannattaa suosia kotimaista

Lehdistötiedote 19.11.2021
Joulu on taas, ja hittilelut ja hittilahjat viedään käsistä. Suosituimmat lahjat ovat aiemminkin joulun alla saattaneet loppua, mutta tänä jouluna tilanne näyttää erityisen vaikealta.
”Raaka-ainepula, komponenttipula, konttipula… pulaa on globaalisti vaikka mistä ja toimitukset takkuavat. Lopputulos on se, tänä jouluna tavara loppuu herkemmin kuin koskaan ennen. Ohje kuuluu nyt: Osta pian, ettei joulupukki tuo ei-oota”, tiivistää johtavan suomalaisen verkkokauppatoimittajan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski.
Korona on lisännyt monien tavaroiden kysyntää ja erityisesti verkossa. Siksi joulun verkkokaupan ennätykset paukkuvat, tiedetään ennätysmäärän paketteja jouluksi toimittavassa Matkahuollossa.
”Verkkokaupan tilaukset ovat tänä vuonna kasvaneet 30-40% viimevuotisesta. On loogista olettaa, ettei näistä luvuista tulla jouluna ainakaan alaspäin. Siksi, jos yllätyksiä ei tule, arviomme kasvusta on nyt 30-40%, ellei enemmän”, järkeilee Matkahuollon toimitusjohtaja Janne Jakola.
Logistiikan huippuosaajana Matkahuolto osaa varoittaa myös yllättävistä miinoista kuluttajille.
”Moni jo ymmärtää, että ihan suosituimmat lahjatoiveet kuten PlayStation 5 eivät tule riittämään. Yllätys taas voi olla, että esimerkiksi monien merkkivaatteiden toimitusajat voivat jo nyt painua ensi vuodelle kansainvälisissä verkkokaupoissa. Kannattaa siis miettiä vaihtoehtoja”, Jakola valistaa.
Joulun järkivalinta: Kotimainen verkkokauppa
Matkahuolto ja Vilkas ovat yhtä mieltä, että varsinkin tänä jouluna kannattaa suosia kotimaista.
”Kannattaa suosia kotimaista ja kotimaasta tilattuna! Täällä on varauduttu ja varmistettu monin tavoin, että tavara saadaan ajoissa kotimaisen verkkokaupan varastoista kuluttajalle. Nyt on hyvä shoppailla mukavasti ja koronaturvallisesti kotimaista kotisohvalla”, vakuuttaa Matkahuollon Jakola.
Vilkkaalla nähdään globaalissa tavarapulassa muutenkin myönteinen kotimainen mahdollisuus.
”Kotimaisilla verkkokaupoilla on kultainen tilaisuus tehdä kaikkien aikojen ennätykset, kunhan panostaa markkinointiin nyt heti, että suomalaiset kuluttajat heidän tuotteensa varmasti ajoissa löytävät. Suomessa on paljon uniikkia tarjottavaa, jota pukinsäkkiin nyt myös löytyy. Samalla hyötyvät suomalaiset valmistajat ja koko Suomi”, muistuttaa Vilkkaan toimitusjohtaja Korkiakoski.
Jakola puolestaan vinkkaa, että Matkahuolto on tehnyt joulupukin hommat helpommiksi kuin ikinä.
”Fiksut pääsevät halvimmalla ostamalla lahjat suoraan paketoituina, jopa suoraan vastaanottajille lähetettyinä. Meillä on lista verkkokauppakumppaneita, jotka paketoivat lahjat valmiiksi ja lähettävät ne suoraan lahjan saajan kotiosoitteeseen tai lähimpään noutopisteeseen.”
Lisätiedot:
Markku Korkiakoski, toimitusjohtaja, Vilkas Group Oy, 0400 434 244, markku.korkiakoski@vilkas.fi
Janne Jakola, toimitusjohtaja, Matkahuolto Oy, 040 860 4894, janne.jakola@matkahuolto.fi
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Vilkas on Suomen johtava verkkokauppatoimittaja ja sopiva kumppani kaiken kokoisille verkkokauppiaille. 2000 asiakastamme ovat laaja skaala pienyrittäjistä suuryrityksiin. Verkkokauppaindeksin mukaan asiakkaidemme vuosittainen kasvuvauhti on yli kymmenen prosenttia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Vilkas Group Oy
Verkkokauppa romahti neljänneksen: ”Kotimainen ostovoima kriisissä” – Yrittäjien Jaskari: ”Verkkomyynti kansainvälisen kaupan tueksi”19.7.2023 10:21:28 EEST | Tiedote
Suomen verkkokauppa on romahtanut 24 % toisella vuosineljänneksellä, kertoo uunituore reaaliaikainen Verkkokauppaindeksi. ”Ihmiset eivät kuluta, korot ja inflaatio ovat iskeneet sekä kuluttajiin että yrittäjiin. Valtion verotulot romahtavat”, kuvailee indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Suomi kyllä pärjää, mutta nyt pitää saada ihmiset taas uskomaan ja investoimaan tulevaisuuteen. Suomella on mahdollisuus lisätä kansainvälistä myyntiä huomattavasti. Verkkokauppa on yksi mielenkiintoinen kanava kansainvälisen kaupan kasvattamiseen. Suomi voi viedä muutakin kuin teknologiaa”, painottaa Harri Jaskari, Suomen Yrittäjien johtaja ja Team Finlandin johtoryhmän jäsen.
”Ostovoiman romahdus on suuri vaara koko Suomelle, toivottavasti uusi hallitus torjuu sen” – Verkkokauppa putosi jyrkästi alkuvuonna13.4.2023 09:10:00 EEST | Tiedote
Verkkokauppa on romahtanut historiallisesti peräti 14 prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, kertoo uunituore verkkokauppaindeksi. ”Inflaatio ja korkeat korot ovat syöneet ihmisten ostovoimaa todella pahasti”, arvioi verkkokauppaindeksiä jo yli 25 vuotta tuottaneen Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Myynti hidastui jo viime vuoden lopulla ja tammikuu oli selkeästi huonompi kuin vuosi sitten. Tuottavuutta pitää kehittää jatkuvasti”, painottaa Bonusapteekki.fi -verkkoapteekkia johtava Helena Jalonen.
”Suomelle kirimahdollisuus, Ruotsi pahasti edellä”: Verkkokauppiaiden viennille Pohjoismaihin uutta vauhtia huipputalojen yhteistyöstä2.2.2023 09:15:00 EET | Tiedote
PostNord ja verkkokauppatoimittaja Vilkas aloittavat yhteistyön, joka voi olla Suomelle kansallisesti merkittävä. ”Suomalaisten verkkokauppojen vienti Ruotsiin on lapsenkengissä verrattuna Ruotsin Suomen-vientiin. PostNordin tuottama data on avain markkinaloikkaan”, pohtii Vilkkaan toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. ”Näemme tilanteen kaikissa Pohjoismaissa. Suomalainen verkkokauppias voi siis katsoa eteenpäin ja suunnitella tien menestykseensä paljon paremmin”, kertoo PostNord Oy:n toimitusjohtaja Johanna Starck.
”Kulutusjuhlista järkihankintoihin” – Verkkokaupan kasvu jäi alle inflaation, mutta ”verkko-ostaminen lähtee pian uusiin ennätyksiin”20.1.2023 09:15:00 EET | Tiedote
Uunituore verkkokauppaindeksi kertoo, että verkkokaupan kasvu on jäänyt alle inflaation. ”Euromäärä kyllä kasvoi, vaikka inflaatio eteni vielä vauhdikkaammin. Kun kuluttajien luottamus kohenee, verkkokauppa loikkaa pian uusiin ennätyksiin”, arvioi indeksiä tuottavan Vilkas Groupin toimitusjohtaja Markku Korkiakoski. Klarnan maajohtaja Jacob Segercrantz arvioi myös nykyisen taloustilanteen korostavan verkko-ostamisen monia etuja. ”Talouden epävarmuus korostaa huolellisten ostopäätösten ja säästämiskyvyn tärkeyttä.”
”Tulikivi käy pk-teollisuuden viejien esikuvaksi!” Verkkokauppa välittää takkatilauksen suoraan tuotantoon, älyratkaisu kasvun tukena22.12.2022 12:00:00 EET | Tiedote
Tulikivi hehkuu kuumana: tilausvirta on kasvanut yli 50 prosenttia viime vuoteen verrattuna. ”Nopea kasvu onnistuu, koska B2B-verkkokauppamme liittää myynnin suoraan tuotantoon”, kiittää Tulikiven ICT-asiantuntija Pasi Korhonen. Ensi vuonna lisäkasvua on tarkoitus hakea keraamisten tulisijojen viennillä Saksaan. ”Entä jos vienti sujuisi B2B-teollisuudessa muutenkin verkossa ja yhdistyisi suoraan tuotantoon? Vientiloikka koko Suomelle”, pohtii Tulikiven B2B-verkkokaupparatkaisun räätälöineen Vilkas Groupin johtaja Timo Korvenoja.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme