Jos kuntien kaavailemat raitiotiehankkeet toteutuvat, linjasto laajenee seuraavan viidentoista vuoden aikana merkittävästi

HSL on laatinut suunnitelman siitä, miltä Helsingin seudun raitiolinjasto voisi näyttää noin viidentoista vuoden päästä. Uusi ratoja on parhaillaan rakenteilla. Jos myös muut Helsingin seudun kuntien kaavailemat raitiotiehankkeet toteutuvat, raitiotieverkko on 2030-luvun puolimaissa paljon nykyistä laajempi.
Raitiovaunuja kulkee Helsingin kantakaupungissa huomattavasti nykyistä enemmän. Pikaraitioteiden ansiosta raitiovaunuilla pääsee matkustamaan laajalti myös muualla Helsingin seudulla.
Raitiotieverkosto täydentyy lähivuosina esimerkiksi Pasilassa, Jätkäsaaressa, Hernesaaressa, Ilmalassa ja Kalasatamassa. Helsingin seudun ensimmäinen pikaraitiotie 550, Itäkeskus-Keilaniemi, aloittaa liikenteen vuonna 2024.
Verkoston myöhempi laajeneminen riippuu muun muassa siitä, milloin Vihdintien ja Vantaan pikaraitiotielinjat rakennetaan. HSL olettaa linjastosuunnitelmassaan, että radat rakennetaan 2020-luvun jälkipuoliskolla, mutta kyse on kuntien päätöksistä.
Laajeneva raitiotieverkko kasvattaa raitioliikenteen operointikustannukset kolminkertaisiksi nykytasosta.
Jos kaikki kuntien suunnitelmat raitiotiehankkeista toteutuvat, Helsingin seudun asukkaita saattaa 2030-luvun puolimaissa palvella parikymmentä raitiolinjaa.
Kaupunkiraitiolinjat
• 1 Katajanokan terminaali – Ylioppilastalo – Töölö – Käpylä
• 1T Katajanokan terminaali – Rautatieasema
• 2 Katajanokka – Mannerheimintie – Messukeskus
• 3 Olympiaterminaali – Kallio – Meilahti
• 4 Olympiaterminaali – Töölö – Munkkiniemi
• 5 Eira – Kamppi – Meilahden sairaala
• 6 Hernesaari – Rautatieasema – Sörnäinen – Arabia
• 7 Jätkäsaari – Kruununhaka – Sörnäinen – Länsi-Pasila – Meilahti
• 8 Jätkäsaari – Sörnäinen – Arabia
• 9 Hernesaari – Kallio – Ilmala
• 10 Kirurgi – Mannerheimintie – Pikku-Huopalahti
• 11 Kruunuvuorenranta – Kalasatama – Pasila – Länsi-Pasila
• 13 Kolmikulma – Kruununhaka – Kalasatama – Pasila – Länsi-Pasila
Pikaraitiotielinjat
• 12 Jätkäsaari – Keskusta – Yliskylä
• 14 Keskusta – Kannelmäki
• 16 Keskusta – Malmin lentokenttä
• 17 Keskusta – Pakila
• 550 Itäkeskus – Keilaniemi
• 570 Mellunmäki – Tikkurila - Lentoasema
”Olemme hahmotelleet suunnitelmassa sitä, millaisella linjastokokonaisuudella olemassa olevia ja mahdollisia uusia ratoja olisi viidentoista vuoden päästä tarkoituksenmukaista liikennöidä”, ryhmäpäällikkö Johanna Wallin HSL:stä sanoo. ”Suunnitelma toimii tarkemman jatkosuunnittelun pohjana.”
”Suunnitelman tavoitteena on muodostaa raitioliikenteestä entistä kattavampi ja palvelevampi verkosto, joka kytkeytyy tiivisti muuhun joukkoliikenteeseen sujuvan matkustamisen varmistamiseksi.”
Suunnitelma syntyi vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa
HSL laati linjastosuunnitelman tiiviissä yhteistyössä asiakkaittensa kanssa. Vuorovaikutuksen jatkuvana kanavana toimi joukkoliikennesuunnittelijoiden ylläpitämä blogi.
HSL myös järjesti suunnittelutyön aikana kaksi vuorovaikutuskierrosta kysyäkseen palautetta linjastoluonnoksista. Vuorovaikutuksen perusteella suunnitelmaluonnoksia tarkennettiin.
HSL teki tiivistä yhteistyötä myös Helsingin, Espoon ja Vantaan kanssa. Erityisen tiivistä yhteistyö oli pääkaupungin liikennesuunnittelijoiden kanssa, koska uudistukset vaikuttavat merkittävästi juuri Helsingin kantakaupungin liikenteeseen.
”HSL kiittää kaikkia suunnitteluun osallistuneita”, Johanna Wallin sanoo. ”Suunnitelma on saanut pääpiirteissään myönteisen vastaanoton. Vuorovaikutus on auttanut meitä tunnistamaan ja korjaamaan suunnitelman ongelmakohtia.”
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Osastonjohtaja Tero Anttila, HSL, puh. 050 555 2932
Ryhmäpäällikkö Johanna Wallin, HSL, puh. 050 337 5685
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 390 työntekijää ja liikevaihto noin 700 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain yli 370 miljoonaa matkaa, mikä on 66 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 6.5.20257.5.2025 13:21:39 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 6. toukokuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Pohjois-Espoon bussiliikenteeseen tulee muutoksia elokuussa7.5.2025 13:11:21 EEST | Tiedote
Pohjois-Espoon bussilinjojen reiteissä tapahtuu muutoksia elokuussa. HSL:n hallitus hyväksyi Pohjois-Espoon linjastotarkastelussa esitetyt muutokset bussilinjoihin ohjeellisena noudatettaviksi kokouksessaan tiistaina 6. toukokuuta.
HSL-lippukaupan avaaminen siirtyy, automaatit ja haltijakohtaiset kortit säilyvät käytössä pidempään5.5.2025 13:03:00 EEST | Tiedote
HSL siirtää uuden taustajärjestelmän käyttöönottoa aiemmin ilmoitetusta, alustavasta ajankohdasta kolmella viikolla. Tämä vaikuttaa myös HSL-lippukaupan aukeamisen, isojen automaattien sulkemisen ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten korttien poistumisen aikatauluun. Isot lippuautomaatit suljetaan ja haltijakohtaiset HSL-kortit jäävät pois käytöstä 2.6., kun HSL aloittaa palveluidensa siirron uuteen taustajärjestelmään. HSL-lippukauppa aukeaa siirron jälkeen 4.6.
HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote
Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet työntekijöistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme