Muutoksia verkossa maksamiseen ja tunnistautumiseen – vanhat säännöt turvallisesta asioinnista pätevät edelleen
Listasimme FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnassa perusohjeet turvalliseen asiointiin, joita on hyvä aina noudattaa - myös uudessa toimintaympäristössä.
-
Säilytä pankkitunnisteita ja maksuvälineitä, kuten kortteja ja puhelinta huolellisesti, äläkä koskaan luovuta kenellekään tai tallenna tietokoneelle tunnuslukuja (käyttäjätunnusta, salasanaa tai turvakortin tietoja).
-
Älä anna luottokorttisi tai pankkitunnisteittesi tietoja puhelimitse tai sähköpostilla. Tietojasi urkkivat rikolliset saattavat ottaa yhteyttä esimerkiksi poliisina tai pankin edustajana esiintyen puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviestitse.
-
Jos olet epävarma tai sinua epäilyttää maksamisen tai asioinnin turvallisuus, keskeytä tapahtuma ja tarkista asia palveluntarjoajaltasi.
-
Hanki erillinen kortti, jota käytät vain verkkomaksamiseen ja kytke se tiliin, jossa et säilytä kaikkia varojasi.
-
Tarkista pankkisi tarjoamat mahdollisuudet itse vaikuttaa turvarajoihin tai toiminta-alueeseen ja säädä nosto- ja ostorajat itsellesi sopiviksi. Kiinnitä huomiota maksamisen suojaukseen. Tarkista, että verkko-osoitteen alussa olevan http on muuttunut muotoon https ja selaimessasi näkyy lukkosymboli.
-
Tarkista, millaisia turvallisuusohjeita oma pankkisi / luottokorttiyhtiösi antaa.
-
Jos annat luottokorttitietosi verkossa, tilaussivulla pitäisi näkyä myös tilauksen tiedot ja kokonaiskustannus.
-
Pidä selaimesi päivitettynä ja huolehdi tietoturvasta. Lataa ohjelmia vain luotettavista lähteistä, älä käy epäilyttävillä sivuilla äläkä avaa outoja ja epämääräisiä sähköposteja, linkkejä ja tiedostoja. Älä avaa verkkopankkia sähköpostilinkin kautta.
-
Mikäli havaitset tiliotteella tai laskulla veloituksia, joita et tunnista, ole välittömästi yhteydessä pankkiisi.
-
Opettele korttisi sulkupalvelun numero ulkoa tai kirjoita se muistiin turvalliseen paikkaan, josta saat sen käsiisi helposti myös silloin jos puhelimesi häviää.
Asiointi on turvallista kun perusohjeet ovat hallussa. Näissä asioissa ongelmatilanteet ovat enimmäkseen liittyneet maksukortin oikeudettomaan käyttöön, tietojen kalasteluun ja tilausansoihin. Uusien maksutapoihin liittyviä kysymyksiä tai ongelmia ei FINEen toistaiseksi ole tullut.
Yhteyshenkilöt
Jaostopäällikkö Tuomas Hidén, p. 09 6850 1242, tuomas.hiden(at)fine.fi
Viestintäpäällikkö Elina Antila, p. 040 548 3838, elina.antila(at)fine.fi
Tietoja julkaisijasta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.
FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
FINEn vuosikertomus 2024: Huijaukset ja uudet haasteet korostavat riidanratkaisun merkitystä28.3.2025 08:07:43 EET | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta on julkaissut vuosikertomuksensa 2024. Kuluneen vuoden aikana FINEn toimintaan vaikuttivat etenkin lisääntyneet pankkihuijaustapaukset sekä monimutkaisten ja uudentyyppisten tapausten selvittely vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa. Yhteydenottoja tuli kaikkiaan noin 10 000, joista yli kolmasosa koski pankkiasioita, vakuutusasioiden pysyessä edelleen määrällisesti suurimpana ryhmänä.
10 000 yhteydenottoa FINEen - pankkiasioissa huijaukset yhä näkyvämpi ilmiö21.1.2025 08:05:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 aikana FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin yhteyttä vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa yhteensä noin 10 000 kertaa. Valtaosa, eli noin kaksi kolmasosaa, koski vakuutusasioita, kolmasosa pankkiasioita. Sijoitusasioiden määrä pysyi edelleen melko pienenä. Asioista yhdeksän kymmenestä ratkeaa neuvonnan keinoin, ja noin joka kymmenes ratkaistaan asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana, josta FINE antaa ratkaisusuosituksen.
Matkavakuutus tarjoaa turvaa matkailijoille – huomioi luonnonilmiövahingot ja riskialueille matkaamisen rajoitukset7.5.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Matkavakuutuksen huolellinen harkinta ja riittävä kattavuus ovat olennainen osa matkailijan turvallisuutta. Tietoisuus luonnonilmiövahingoista ja niihin varautumisesta sekä riskialueille matkustamisen rajoituksista auttaa matkailijoita tekemään turvallisia valintoja ja varautumaan mahdollisiin haasteisiin matkansa aikana. Laadimme muistilistan matkailijan avuksi luonnonilmiövahinkojen varalle.
FINE: Ennätyksellinen määrä yhteydenottoja, 90 prosenttia tapauksista ratkottiin neuvonnalla3.4.2024 09:00:31 EEST | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan saapui viime vuonna ennätysmäärä eli lähes 11 000 yhteydenottoa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 15 prosenttia. Yhteydenotoista noin kaksi kolmasosaa liittyi vakuutusasioihin, loput koskivat pankki- ja sijoitusasioita. Yhteydenottoja tuli runsaasti esimerkiksi sairaus- ja kotivakuutuksiin sekä huijauksiin liittyen.
Huijaukset - joudunko itse kärsimään vahingon?13.3.2024 07:24:45 EET | Tiedote
Yhä useammat huijauksen uhrit kääntyvät FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen saadakseen apua. He haluavat selvittää, täytyykö heidän kantaa itse vastuu vahingosta, ja mikä on pankin rooli asiassa. Uusi opas, "Huijausten selvittäminen ja ratkaisukäytännöt FINEssä", tarjoaa kattavaa tietoa moniin huijauksiin ja verkkopetoksiin liittyviin kysymyksiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme