FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

Maksuhäiriömerkintä ei vaikuta peruspankkipalveluihin, mutta voi estää vakuutusten saamisen

Jaa
Maksuhäiriömerkintä voi estää vakuutusten saamisen ja olla esteenä monille pankkipalveluille. Yhteydenotto palveluntarjoajaan kuitenkin kannattaa, sillä neuvottelemalla pääsee asioissa paremmin eteenpäin.

FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnassa vastataan toistuvasti maksuhäiriömerkintään liittyviin kysymyksiin. Kysymykset liittyvät ongelmiin saada esimerkiksi kotivakuutus tai auton kaskovakuutus sekä ongelmiin luottokortin uusimisessa.

”Vähäisen maksuhäiriömerkinnän ei pitäisi vaikuttaa vakuutusten saantiin. Ongelmista huolimatta kannattaa aina neuvotella ja pyrkiä osoittamaan, että jatkossa maksut hoituvat ja maksuhäiriömerkinnän taustalla olevat vastuut on hoidettu”, FINEn toimitusjohtaja Elli Reunanen sanoo.

”Asioiden etenemisen kannalta on myös tärkeää, että asiakas löytää palveluntarjoajan asiakaspalvelusta tahon, jonka kanssa voi neuvotella ja selvittää asioitaan, tarvittaessa myös henkilökohtaisesti”, Reunanen jatkaa.

Neuvonnan ohjeita vakuutuksien ja pankkipalveluiden hankintaan henkilölle, jolla on maksuhäiriömerkintä:

  • Ota rohkeasti yhteyttä eri palveluntarjoajiin
  • Kerro maksuhäiriömerkinnän taustoista
  • Selvitä maksukykyäsi esimerkiksi tiliotteilla tai palkkakuiteilla
  • Kerro, millaiset tulot sinulla on ja paljonko sinulla on velkaa
  • Kerro, miten aiot lyhentää velkaa ja paljonko sinulle jää rahaa käteen pakollisten menojen jälkeen
  • Ehdota käteismaksuehtoa
  • Pyydä vaihtoehtoja ja lisää tietoa eri tuotteista

Maksuhäiriömerkintä ei vaikuta peruspankkipalveluihin, mutta voi estää luoton saannin

Pankkiasioiden osalta laki takaa jokaiselle oikeuden peruspankkipalveluihin maksuhäiriömerkinnästä huolimatta.  Peruspankkipalveluita ovat tili, maksukortti ja verkkopankkitunnukset.

”Maksuhäiriömerkinnän saaneen henkilön on vaikea saada uutta tai uusittua vanhaa luottokorttia ja merkintä voi estää asunto-, auto- tai opintolainan saannin. Jos lainatarjouksen kuitenkin saa, merkintä voi vaikuttaa tarjottavan lainan ehtoihin, esimerkiksi korkeampana marginaalina”, Reunanen sanoo.

Tärkein neuvo kaikille velka-asioiden kanssa painiville on selvä: vanhaa lainaa ei tule hoitaa uudella lainalla. Apua ongelmiin ja niiden ratkomiseen saa myös maksutta oikeusaputoimistojen talous- ja velkaneuvonnassa ja Takuusäätiön Velkalinjassa ja chatissä.

Lisätietoa:

Blogi, Elli Reunanen: Miten saadaan asiat hoitumaan maksuhäiriömerkinnästä huolimatta?
Julkaisu (2019): Maksuhäiriömerkinnän vaikutus vakuutus- ja pankkipalveluihin, FINE
YouTube-video: Maksuhäiriömerkintä - vakuutukset ja pankkiasioiden hoito

Yhteyshenkilöt

Elli Reunanen, toimitusjohtaja, p. 050 527 9717, elli.reunanen@fine.fi
Elina Antila, viestintäpäällikkö, p.040 548 3838, elina.antila@fine.fi

Tietoja julkaisijasta

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Porkkalankatu 1
00180 Helsinki

http://www.fine.fi

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.

FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.

FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

FINEn vuosikertomus 2024: Huijaukset ja uudet haasteet korostavat riidanratkaisun merkitystä28.3.2025 08:07:43 EET | Tiedote

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta on julkaissut vuosikertomuksensa 2024. Kuluneen vuoden aikana FINEn toimintaan vaikuttivat etenkin lisääntyneet pankkihuijaustapaukset sekä monimutkaisten ja uudentyyppisten tapausten selvittely vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa. Yhteydenottoja tuli kaikkiaan noin 10 000, joista yli kolmasosa koski pankkiasioita, vakuutusasioiden pysyessä edelleen määrällisesti suurimpana ryhmänä.

10 000 yhteydenottoa FINEen - pankkiasioissa huijaukset yhä näkyvämpi ilmiö21.1.2025 08:05:00 EET | Tiedote

Vuoden 2024 aikana FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin yhteyttä vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa yhteensä noin 10 000 kertaa. Valtaosa, eli noin kaksi kolmasosaa, koski vakuutusasioita, kolmasosa pankkiasioita. Sijoitusasioiden määrä pysyi edelleen melko pienenä. Asioista yhdeksän kymmenestä ratkeaa neuvonnan keinoin, ja noin joka kymmenes ratkaistaan asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana, josta FINE antaa ratkaisusuosituksen.

Matkavakuutus tarjoaa turvaa matkailijoille – huomioi luonnonilmiövahingot ja riskialueille matkaamisen rajoitukset7.5.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Matkavakuutuksen huolellinen harkinta ja riittävä kattavuus ovat olennainen osa matkailijan turvallisuutta. Tietoisuus luonnonilmiövahingoista ja niihin varautumisesta sekä riskialueille matkustamisen rajoituksista auttaa matkailijoita tekemään turvallisia valintoja ja varautumaan mahdollisiin haasteisiin matkansa aikana. Laadimme muistilistan matkailijan avuksi luonnonilmiövahinkojen varalle.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye