Selvennystä vakuutusasioiden hoitoon taloyhtiöissä
”Halusimme selventää vakuutusasioiden hoitoon liittyviä asioita ja tilanteita taloyhtiöissä: kuka vakuuttaa mitäkin, millaisia vahinkoja korvataan ja kuka voi hoitaa esimerkiksi taloyhtiön asiaa vakuutusyhtiön kanssa. Asumisen vakuuttamisesta, vahingoista ja niiden korvauksista kysytään meiltä todella paljon. Saamme yli tuhat yhteydenottoa näistä asioista joka vuosi”, FINEn vakuutusasiantuntija Hanna Salo sanoo.
Pienemmissä taloyhtiöissä, joissa osakkaat hoitavat usein itse vakuutusasioita, nousee herkästi kysymyksiä korvauksista ja esimerkiksi asumisen keskeytymisestä naapurissa sattuneen vahingon vuoksi. Vahinkotilanteessa mietitään kenen vakuutuksista korvauksista voi hakea.
”Yksittäiset osakkaat ovat usein hyvinkin kiinnostuneita hoitamaan taloyhtiön vakuutusasioita, mutta käytännössähän asioita voi hoitaa vain taloyhtiön isännöitsijä, hallitus tai hallituksen puheenjohtaja”, Salo muistuttaa.
”Osakkeenomistajat miettivät yhä enemmän myös sitä, minkälaista turvaa voi saada omistamansa asunnon kiinteälle sisustukselle, esimerkiksi uudelle parketille, jos asuntoa on vuokraamassa muille. Myös vuokratulojen menetysten mahdollinen korvaaminen on noussut uutena aiheena esiin”, Salo jatkaa.
”Lähtökohta on, että taloyhtiö vakuuttaa rakennuksen ja asukas vakuuttaa itse oman irtaimistonsa. Taloyhtiön vakuutukset eivät yleensä korvaa omalle irtaimistolle aiheutuneita vahinkoja, eivätkä esimerkiksi asumisen keskeytymiseen liittyviä kustannuksia. Oma kotivakuutus onkin hyvä tarkistaa ajan tasalle ja tarkistaa samalla, että vastuuvakuutus on mukana vakuutuksissa. Siitä korvataan vahinkoja, joista on itse korvausvastuussa”, Salo sanoo.
Tutustu oppaaseen: Vuokralaisen, osakkaan ja taloyhtiön vakuutukset
Yhteyshenkilöt
Vakuutusasiantuntija Hanna Salo, p. 09 6850 1228, hanna.salo(at)fine.fi
Viestintäpäällikkö Elina Antila, p.09 6850 1246 tai 040 548 3838, elina.antila(at)fine.fi
Tietoja julkaisijasta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.
FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.
FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
FINEn vuosikertomus 2024: Huijaukset ja uudet haasteet korostavat riidanratkaisun merkitystä28.3.2025 08:07:43 EET | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta on julkaissut vuosikertomuksensa 2024. Kuluneen vuoden aikana FINEn toimintaan vaikuttivat etenkin lisääntyneet pankkihuijaustapaukset sekä monimutkaisten ja uudentyyppisten tapausten selvittely vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa. Yhteydenottoja tuli kaikkiaan noin 10 000, joista yli kolmasosa koski pankkiasioita, vakuutusasioiden pysyessä edelleen määrällisesti suurimpana ryhmänä.
10 000 yhteydenottoa FINEen - pankkiasioissa huijaukset yhä näkyvämpi ilmiö21.1.2025 08:05:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 aikana FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin yhteyttä vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa yhteensä noin 10 000 kertaa. Valtaosa, eli noin kaksi kolmasosaa, koski vakuutusasioita, kolmasosa pankkiasioita. Sijoitusasioiden määrä pysyi edelleen melko pienenä. Asioista yhdeksän kymmenestä ratkeaa neuvonnan keinoin, ja noin joka kymmenes ratkaistaan asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana, josta FINE antaa ratkaisusuosituksen.
Matkavakuutus tarjoaa turvaa matkailijoille – huomioi luonnonilmiövahingot ja riskialueille matkaamisen rajoitukset7.5.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Matkavakuutuksen huolellinen harkinta ja riittävä kattavuus ovat olennainen osa matkailijan turvallisuutta. Tietoisuus luonnonilmiövahingoista ja niihin varautumisesta sekä riskialueille matkustamisen rajoituksista auttaa matkailijoita tekemään turvallisia valintoja ja varautumaan mahdollisiin haasteisiin matkansa aikana. Laadimme muistilistan matkailijan avuksi luonnonilmiövahinkojen varalle.
FINE: Ennätyksellinen määrä yhteydenottoja, 90 prosenttia tapauksista ratkottiin neuvonnalla3.4.2024 09:00:31 EEST | Tiedote
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan saapui viime vuonna ennätysmäärä eli lähes 11 000 yhteydenottoa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 15 prosenttia. Yhteydenotoista noin kaksi kolmasosaa liittyi vakuutusasioihin, loput koskivat pankki- ja sijoitusasioita. Yhteydenottoja tuli runsaasti esimerkiksi sairaus- ja kotivakuutuksiin sekä huijauksiin liittyen.
Huijaukset - joudunko itse kärsimään vahingon?13.3.2024 07:24:45 EET | Tiedote
Yhä useammat huijauksen uhrit kääntyvät FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan puoleen saadakseen apua. He haluavat selvittää, täytyykö heidän kantaa itse vastuu vahingosta, ja mikä on pankin rooli asiassa. Uusi opas, "Huijausten selvittäminen ja ratkaisukäytännöt FINEssä", tarjoaa kattavaa tietoa moniin huijauksiin ja verkkopetoksiin liittyviin kysymyksiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme