FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

Asiakkaan tunnistaminen, huijaukset ja korona näkyivät yhteydenotoissa FINEen

Jaa
FINEen otettiin vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa vuoden 2020 aikana yhteyttä 9 300 kertaa. Yhteydenottojen määrä kasvoi noin 10 %:lla edellisvuoteen verrattuna. Chat-palvelu kasvatti suosiotaan, sitä kautta otettiin yhteyttä FINEen yli tuhat kertaa.

”Trendi puheluiden vähenemisessä näkyi nyt ensimmäistä kertaa FINEssäkin, vaikka puhelin olisi usein nopein tapa selvittää monimutkaisia finanssiasioita. Osa puheluista on selvästi siirtynyt helppokäyttöiseen chat-neuvontaamme. Kokemuksemme mukaan asiat kuitenkin ratkeavat usein vaivattomimmin keskustelemalla puhelimitse”, FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonnan toimitusjohtaja Elli Reunanen sanoo.

Asiakkaiden kysymyksistä ja yhteydenotoista valtaosa, noin 2/3 liittyi vakuutusasioihin. Reilu neljännes kysymyksistä koski pankkiasioita ja vajaa kymmenesosa sijoitusasioita.

Yhteydenottoja kuvastaa kysymysten laaja kirjo ja asioiden monimuotoisuus. Yhdeksässä tapauksessa kymmenestä asia ratkesi neuvonnassa ja joka kymmenes ratkaistiin asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana. Riita-asiat olivat osin aiempaa vaikeampia ja FINEn lautakunnissa tehtiin useampia linjaavia ratkaisusuosituksia.

Osa yhteydenottojen määrän kasvusta selittyy koronavuoden vaikutuksina. Matkavakuutus- ja yritysten keskeytysvakuutuskysymyksistä tuli runsaasti yhteydenottoja. Myös asumiseen liittyvät koti- ja kiinteistövakuutuskysymykset olivat yleisiä. Niiden aiheena olivat esimerkiksi vuoto- ja vesivahingot, joiden syynä saattaa olla mahdollisesti vuosienkin takainen virheellinen rakentaminen ja myrskytuulten jälkeen ilmenneet kattojen rikkoontumiset ja vesivahingot.

Pankkiasioissa asiakkaan tunnistamiseen ja tuntemiseen liittyvät asiat ja pankkien rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen perustuvat menettelyt tilien käytön estämiseksi ja sulkemiseksi nousivat kysytyimmiksi asiakokonaisuuksiksi. Aiemmin yhteydenottojen kärjessä olleet maksukortin väärinkäyttötilanteet ovat saaneet nyt rinnalleen hankalia verkkotunnusten oikeudettomaan käyttöön liittyneitä tilanteita, joissa on usein kyse huijauksesta.

Myös sijoitusasioissa huijaukset tai huijauksen yritykset liittyivät useisiin yhteydenottoihin. Sijoitussektorin yhteydenotoissa näkyi vahvasti eri sijoitustuotteiden laaja kirjo ja asiakkaiden ongelmat tilanteissa, joissa sijoitustuote tai sitä tarjoavat taho jäivät FINEn toimivallan ulkopuolelle.

”Taidolla tehdyt huijaukset, verkkourkinta ja tietojen kalastus ovat huolestuttavia ilmiöitä, jotka näkyvät myös neuvonnassamme. Huijarit ovat entistäkin taitavampia ja tuntuu, että huijatuksi voi joutua kuka tahansa. Toisinaan taas ihmettelemme miten sinisilmäisesti ja luottavaisesti asiakkaat antavat tietojaan huijareille. Näissä asioissa täytyy selvästikin pysyä vielä enemmän ajan tasalla ja antaa jatkuvasti tietoa asiakkaille, jotta huijauksilta voitaisiin välttyä”, Reunanen sanoo.

Yhteyshenkilöt

Toimitusjohtaja Elli Reunanen, 050 527 9717, elli.reunanen(at)fine.fi
Viestintäpäällikkö Elina Antila, 040 548 3838, elina.antila(at)fine.fi

Tietoja julkaisijasta

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta
Porkkalankatu 1
00180 Helsinki

http://www.fine.fi

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta neuvoo asiakkaita vakuutus-, pankki- ja arvopaperiasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa ja valitusasioissa. FINEn neuvonta- ja riidanratkaisupalvelut eivät maksa asiakkaalle mitään.

FINE on riippumaton ja puolueeton toimija, jonka toiminta perustuu Finanssivalvonnan, Kilpailu- ja kuluttajaviraston ja Finanssiala ry:n väliseen sopimukseen.

FINEn neuvonta on avoinna ma-to, klo 10–16, p. (09) 6850 120.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

FINEn vuosikertomus 2024: Huijaukset ja uudet haasteet korostavat riidanratkaisun merkitystä28.3.2025 08:07:43 EET | Tiedote

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta on julkaissut vuosikertomuksensa 2024. Kuluneen vuoden aikana FINEn toimintaan vaikuttivat etenkin lisääntyneet pankkihuijaustapaukset sekä monimutkaisten ja uudentyyppisten tapausten selvittely vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa. Yhteydenottoja tuli kaikkiaan noin 10 000, joista yli kolmasosa koski pankkiasioita, vakuutusasioiden pysyessä edelleen määrällisesti suurimpana ryhmänä.

10 000 yhteydenottoa FINEen - pankkiasioissa huijaukset yhä näkyvämpi ilmiö21.1.2025 08:05:00 EET | Tiedote

Vuoden 2024 aikana FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan otettiin yhteyttä vakuutus-, pankki- ja sijoitusasioissa yhteensä noin 10 000 kertaa. Valtaosa, eli noin kaksi kolmasosaa, koski vakuutusasioita, kolmasosa pankkiasioita. Sijoitusasioiden määrä pysyi edelleen melko pienenä. Asioista yhdeksän kymmenestä ratkeaa neuvonnan keinoin, ja noin joka kymmenes ratkaistaan asiakkaan ja palveluntarjoajan välisenä riita-asiana, josta FINE antaa ratkaisusuosituksen.

Matkavakuutus tarjoaa turvaa matkailijoille – huomioi luonnonilmiövahingot ja riskialueille matkaamisen rajoitukset7.5.2024 07:30:00 EEST | Tiedote

Matkavakuutuksen huolellinen harkinta ja riittävä kattavuus ovat olennainen osa matkailijan turvallisuutta. Tietoisuus luonnonilmiövahingoista ja niihin varautumisesta sekä riskialueille matkustamisen rajoituksista auttaa matkailijoita tekemään turvallisia valintoja ja varautumaan mahdollisiin haasteisiin matkansa aikana. Laadimme muistilistan matkailijan avuksi luonnonilmiövahinkojen varalle.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye