Kahvakuula, avokado, alkoholiton olut – muun muassa näitä tuotteita suomalaiset ostavat uudenvuodenlupauksia tehtyään
Tammikuun kuntoilubuumi näkyy S-ryhmän myyntiluvuissa joka vuosi, kertoo käyttötavarakaupan johtaja Päivi Hole. Erityisen paljon myydään kotitreeniin sopivia pienkuntoilun tuotteita, kuten jumppamattoja, käsipainoja, kahvakuulia ja kuminauhoja. Esimerkiksi vuoden 2021 tammikuussa Prismoista ostettiinkin yli 14 300 kilon edestä kahvakuulia. Myös hierontavasara on edelleen hitti.
Myyntidatan perusteella treenin tueksi hankitaan myös erilaisia ravintolisiä ja proteiinituotteita. Esimerkiksi painonhallintatuotteita myydään tammikuussa S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) vuodesta riippuen 10–30 % ja proteiinijauheita 15–35 % enemmän keskimääräiseen kuukauteen verrattuna.
Proteiinivalmisteiden lisäksi tammikuussa korostuu kevyemmin syöminen. Tammikuu on sitrushedelmien parasta sesonkia, ja niitä myydään jopa 2 miljoonaa kiloa enemmän kuin keskimääräisenä kuukautena. Myös avokadoille tammikuu on vuosittain suurin myyntikuukausi.
”Tammikuun myynneissä korostuvat myös juurekset. Muita juurikasveja kuin kestosuosikki perunaa myydään tammikuussa kiloissa mitattuna yli 15 % enemmän kuin muina kuukausina keskimäärin. Myös kevyemmissä sosekeitoissa nähdään pieni myyntipiikki tammikuussa, joka on sosekeittojen vuoden kovin myyntikuukausi”, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa.
Alkoholittomien panimojuomien suosio on ollut kasvava trendi jo muutamien vuosien ajan, mikä näkyy myös valikoimien laajentumisena. Tammikuussa alkoholittomien juomien myynnissä nähdään erityinen piikki, kun monet suomalaiset viettävät tipatonta tammikuuta.
”Alkoholittomien oluiden myynti kasvoi viime tammikuussa litroissa mitattuna keskimäärin noin 15 % sekä sitä edeltäviin että seuraaviin kuukausiin verrattuna. Vastaavasti alkoholillisten oluiden myynti laskee tammikuussa noin 15 % vuoden keskiarvoon verrattuna”, Oksa paljastaa.
Urheiluvaatteiden myynneissä jopa kymmenien prosenttien kasvuja
Paluu kuntoilun pariin nostaa myös urheiluun liittyvän elektroniikan kysyntää. Prismasta haetaan esimerkiksi Polarin ja Garminin urheilukelloja, joiden avulla mitataan kuntotasoa sekä suoriutumista harjoituksista ja palautumista. Oman hyvinvoinnin tueksi ostetaan hieman yllättäenkin myös erilaisia terveydenhoitomittareita. Esimerkiksi verenpainemittareiden myynti kasvoi tammikuussa 2020 19 % vuoteen 2019 verrattuna ja oli samalla tasolla myös tammikuussa 2021.
Urheiluharrastusten aloittamista piristetään myös uusilla treenivaatteilla. Ulkoilu on korostunut korona-aikana kuntosalien ja ryhmäliikuntapaikkojen ollessa suljettuina, mutta Prisman myyntidatan perusteella suomalaiset kuntoilivat viime tammikuussa mitä ilmeisimmin myös kotona, sillä perinteinen alkuvuoden myyntipiikki urheiluvaatteissa toistui myös tammikuussa 2021. Esimerkiksi naisten treenipaitoja ja -toppeja myytiin viime tammikuussa noin 40–50 % enemmän ja treenitrikoita noin 30 % enemmän kuin joulukuussa tai helmikuussa.
”Urheiluvaatteiden menekin kasvu liittyy myös laajempaan athleisure-trendiin eli päivittäisen pukeutumisen muuttumiseen rennommaksi, mistä Antti Tapani -malliston suosio on hyvä esimerkki”, Päivi Hole huomauttaa.
Toisaalta myös säällä on vaikutusta siihen, mitä alkuvuodesta ostetaan. Tämä näkyy erityisesti ulkolajeissa: esimerkiksi toppavaatteiden ja suksien kysyntä riippuu pakkasista ja lumitilanteesta.
”Viime talvi oli luminen ja kylmä, ja myimme hiihtovarusteissa kahdessa viikossa lähes yhtä paljon tavaraa kuin koko edeltävän sesongin aikana, jolloin lumitilanne oli heikko suurimmassa osassa Suomea. Myös esimerkiksi naisten talviulkoiluhousuja myytiin 4–6-kertaisia määriä edeltävän vuoden tammikuuhun verrattuna.”
Infograafi: Terveellinen tammikuu 2022 - Infogram
Infograafin selite: Tammikuun myynti-indeksi avokadon ja inkiväärin osalta on verrattuna koko vuoden keskiarvoon. Luvut on laskettu kolmen vuoden ajalta ja näin muodostettu keskimääräinen arvio siitä, miten avokadon ja inkiväärin myynti kasvaa tammikuussa eri maakunnissa. Kahvakuulien osalta keskiarvojen laskemiseen on käytetty eri painoluokkien kahvakuulien myyntiä maakunnittain viimeisen 12 kuukauden ajalta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti Oksa, myyntijohtaja (päivittäistavarat), S-ryhmän marketkauppa, antti.oksa@sok.fi, puh. 010 76 80699
Päivi Hole, myyntijohtaja (käyttötavarat), S-ryhmän marketkauppa, paivi.hole@sok.fi, puh. 010 76 80711
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Lähes 70 % suomalaisista kärsii syksyllä ihon kuivuudesta – Älä tee ihonhoidossa nyt näitä virheitä8.10.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
Syksy ja ilmojen viileneminen tuo lähes kaikille jonkinlaisia haasteita ihonhoitoon. Sokoksen kyselytutkimuksen* mukaan peräti 82 prosenttia kokee vuodenaikojen vaihtelun vaikuttavan ihon hyvinvointiin ja 68 prosenttia kärsii tai on joskus kärsinyt ihon kuivuudesta nimenomaan syksyisin. Asiantuntijan mukaan kuivan ihon hoidossa tehdään yleisimmin kaksi keskeistä virhettä.
Näillä syystrendeillä suomalaiset haluavat nyt sisustaa kotinsa – Selkeä muutos aiempaan yllätti asiantuntijan30.9.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
Värien vahvuus ja räväkkä yhdistely nousee esiin syksyn 2024 sisustustrendeissä. Suomalaiset ovat innostuneet sisustamaan kotejaan aiempaa sallivammin, mikä näkyy rohkeutena tehdä kodista persoonallisemman näköinen nojaamatta yhteen tyyliin tai sääntöön. Muutos sisustustavoissa näkyy Sokoksen mukaan myös panostamisena kestäviin käyttötavaratuotteisiin pelkkien koriste-esineiden sijaan sekä 70-luvulta tuttujen pyöreiden muotojen suosiossa.
Tekstiilijätteestä vaatteeksi – vastuullisempien tekstiilimateriaalien osuus kasvaa marketmuodissa26.9.2024 08:02:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän omissa merkeissä ja oman maahantuonnin tuotteissa käytetään kasvavassa määrin vastuullisempia raaka-aineita kuten vastuullisesti tuotettua puuvillaa ja ympäristöystävällisempiä kierrätyskuituja. Tänä syksynä Prisman uutuusmallistoissa nähdään runsas valikoima tuotteita, joissa on käytetty Cyclo-kierrätyskuitua. Toisin kuin monen muun materiaalin tuotannossa, Cyclo-kuidun valmistuksessa ei käytetä laisinkaan vettä tai kemikaaleja.
Hevihävikistä hyvikkiä – S-marketteihin vuosi sitten laajentunut toimintatapa tuloksekas23.9.2024 09:00:00 EEST | Tiedote
Aiemmin useassa alueosuuskaupassa käytössä ollut toimintatapa myydä heviosaston hieman kolhiintuneita, mutta vielä käyttökelpoisia hedelmiä ja vihanneksia edullisesti laajeni vuosi sitten kaikkiin S-market-ketjun myymälöihin ympäri Suomen. Kokemukset ovat olleet positiivisia: toimintatavan laajennettua S-marketeissa on myyty jo reilusti yli 500 000 kiloa enemmän hävikkiuhan alta pelastettuja hedelmiä ja vihanneksia. Valtakunnallisella Hävikkiviikolla keskitytään muun muassa lisäämään kasvisten syöntiä.
ABC-asemille uuden aikakauden pikakassoja – ravintola- ja marketostokset helposti ja nopeasti samalta kassalta12.9.2024 09:36:33 EEST | Tiedote
ABC Liikennemyymälät sujuvoittavat tien päällä liikkuvien taukoja testaamalla pikakassoja, jotka yhdistävät asioinnin ravintolassa ja marketissa. Toteutus on ensimmäinen laatuaan Suomessa ja merkittävä askel ketjun digimatkalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme