Suomen Digimenestyjät 2022: Teleoperaattorit edelleen suunnannäyttäjiä digitaalisten kanavien asiakaskokemuksessa
Digimenestyjät-tutkimuksessa tarkasteltiin 62 suurta suomalaisyritystä 15 toimialalta. Arvioinnin osa-alueita olivat digimarkkinointi, sähköinen asiakkuudenhallinta, verkkokauppa sekä digitaalinen tuotekokemus. Lisäksi tutkimukseen haastateltiin suomalaista yritysjohtoa heidän näkemyksistään digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämisen tilasta.
”Monelle toimialalle pandemian verkkoon siirtämät asiakkaat ovat toimineet kirittäjänä digikehittämiselle, ja kyvykkyyksiin panostaminen on kasvanut entisestään”, kertoo BearingPoint Suomen Digital & Strategy -liiketoiminnan johtaja Henrikki Sandström. “Kasvava digiasiointi eri toimialoilla tulee nostamaan asiakkaiden odotuksia jatkossakin, joten satsauksia on syytä jatkaa.”
Yritysjohdon haastatteluissa tulevaisuuden painopistealueina korostui markkinoinnin automaation parempi hyödyntäminen, sähköisiin asiointikanaviin ohjaaminen sekä asiakaspoistuman hallinta.
Teleoperaattorit edelleen tutkimuksen kärjessä – Suomen Digimenestyjänä palkittiin Elisa
Teleoperaattorit ovat tänäkin vuonna tutkimuksen parhaimmistoa. Kaikki teleoperaattorit sijoittuvat tutkimuksessa kahdeksan parhaan joukkoon, ja vertailun kärkipaikalle nousi Elisa. Toimialan suurimmat kehitysaskeleet tapahtuivat digitaalisessa tuotekokemuksessa sekä digimarkkinoinnissa, jossa Elisan kokonaispistemäärä nosti sen Telian ohi. Myös Elisan verkkokauppa erottui vertailujoukosta helposti saatavilla olevalla myynnin tuella.
Kokonaisvertailussa toiseksi sijoittui Telia ja kolmanneksi Gigantti. B2B-yrityksistä parhaiten menestyi jo toistamiseen Konecranes edistyneimmällä B2B-verkkokaupan toteutuksella.
Digiloikka tapahtunut vain 35% tutkituista yrityksistä – tekniset työkalut ja toimintamallimuutosten läpivienti haasteellisia
Tutkimus osoittaa, että koronapandemian vauhdittama digiloikka on tapahtunut vain osassa yrityksistä ja vain tietyillä digitaalisen asiakaskokemuksen kehittämisen osa-alueilla. Vuoden 2022 tutkimuksen kriteeristöä myös kiristettiin vastaamaan kohonnutta asiakaskokemuksen vaatimustasoa. Noin 35% tutkituista yrityksistä on onnistunut parantamaan kokonaispisteitään suhteessa vuoteen 2019. Kehitystä on tapahtunut erityisesti digimarkkinoinnissa, mikä näkyy sosiaalisen median laajempana hyödyntämisenä ja vaikuttajamarkkinoinnin kasvuna. Verkkokaupassa, asiakkuudenhallinnassa sekä digitaalisessa tuotekokemuksessa Suomessa jäätiin hieman jälkeen kansainvälisestä kehityksestä.
Teknisien kyvykkyyksien lisäksi toimintamallien muutokset nähtiin yrityksissä haasteellisina: tarpeet organisoitua uusin tavoin, toimintatapojen vakiinnuttaminen yli organisaation ja sisäisen osaamisen kasvattaminen strategisesti tärkeillä osa-alueilla. Yksittäisenä esimerkkinä esiin nousi asiakaskokemuksen mittaaminen, jota saatetaan tehdä liian harvoin tai yksipuolisin mittarein.
”Systemaattisen mittaamisen ja sitä kautta jatkuvan oppimisen kypsyystasot vaihtelevat suuresti. Yrityksissä, joissa dataa on saatavilla ja mittaus on monipuolista, haasteena on kyky kääntää havainnot johtamisen ja asiakaskokemuksen kehittämisen käyttöön”, kertoo Sandström. ”Myös datan suuri määrä luo haasteita: mikä on olennaista tehokkaan päätöksenteon tueksi? Järjestelmällinen mittaaminen ja palauteketjut ovat tärkeä osa ketterien ja menestyvien organisaatioiden toimintatapoja.”
Suomen Digimenestyjät 2022 -tutkimus on ladattavissa osoitteesta https://www.bearingpoint.com/en-fi/our-success/digital-leaders-2022/.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Henrikki SandströmHead of Digital & StrategyBearingPoint Finland Oy
Puh:050 588 5982henrikki.sandstrom@bearingpoint.comMilka HeiläMarketing & CommunicationsBearingPoint Finland Oy
milka.heila@bearingpoint.comLinkit
Tietoja julkaisijasta
BearingPoint on itsenäinen liikkeenjohdon konsulttitoimisto, jossa yhdistyvät eurooppalaiset juuret ja maailmanlaajuinen verkosto. Yritys tarjoaa asiakkailleen konsultointipalveluja, liiketoimintaratkaisuja sekä työkaluja onnistuneeseen digitaaliseen transformaatioon, sääntelyn vaatimiin teknologiaratkaisuihin ja analytiikkaan. BearingPointin asiakkaina on monia maailman johtavia organisaatioita sekä yksityiseltä että julkiselta sektorilta. BearingPointilla on globaali konsulttiverkosto, johon kuuluu yli 10 000 asiantuntijaa ja joka auttaa asiakkaita yli 75 maassa saavuttamaan mittavaa ja kestävää menestystä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta BearingPoint Finland Oy
Kysely maksukäyttäytymisestä: Joka kolmas eurooppalainen käyttäisi digitaalista euroa5.2.2025 09:19:26 EET | Tiedote
Kuluttajien tietoisuus digitaalisesta keskuspankkirahasta (Central Bank Digital Currency, CBDC) on kasvussa. Yksi kolmesta eurooppalaisesta uskoo käyttävänsä digitaalista euroa tulevaisuudessa, jos se on maksuvälineenä käytettävissä. Suomessa epätietoisten kuluttajien osuus on vielä melko suuri. Samaan aikaan Suomi on tutkituista maista ainoa, jossa käteistä käyttävien kuluttajien osuus on kasvanut edelliseen vuoteen verrattuna.
Eurooppalaiset pankit paransivat tehokkuuttaan vuonna 2023 turbulenteista ajoista huolimatta – pohjoismaiset pankit ovat huippusuorittajia19.12.2024 11:02:49 EET | Tiedote
Eurooppalaiset pankit pystyivät BearingPointin tuoreen tutkimuksen mukaan parantamaan kustannustehokkuuttaan myös vuonna 2023. Pankit kohtaavat kuitenkin tulevaisuuden kannalta merkittäviä haasteita ja päätöksiä, ja vuosi 2025 tuo mukanaan muun muassa uusia sääntelyhaasteita, jotka ovat jo nyt nähtävissä. Vaikka pankkitoiminnan ydin pysyy muuttumattomana, tulevat pankkipalveluiden tuottamisen ja käyttämisen tavat muuttumaan digitaalisen teknologian ja tekoälyn yleistyessä.
Tutkimus: Pohjoismaiset yritykset kansainvälisiä verrokkeja varovaisempia tekoälyn käyttöönotossa14.11.2024 08:57:45 EET | Tiedote
Konsulttiyhtiö BearingPointin kansainvälisesti toteuttama tutkimus paljastaa, että pohjoismaiset yritysjohtajat keskittyvät tekoälyratkaisujen käyttöönotossa toteutukseen liittyviin haasteisiin ja eettisiin näkökohtiin kansainvälisiä verrokkeja enemmän. Esimerkiksi muualla Euroopassa tekoälyn käyttöönottostrategioissa painotetaan enemmän muutoksesta saatavia hyötyjä.
Selvitys: Yritykset painivat laajasti kielteisen perintönsä kanssa14.10.2024 08:45:07 EEST | Tiedote
Moni yritys painii legacy-haasteiden eli organisaatioon ajan saatossa kertyneen perinnön ja siitä aiheutuvien ongelmien kanssa, kertoo konsulttiyhtiö BearingPointin tuore selvitys. Haastava taloustilanne sekä viimeaikaiset suuret harppaukset tekoälyn kehityksessä vaativat yrityksiltä kykyä mukautua uudenlaiseen toimintaympäristöön nopeasti. Organisaatioon ajan kuluessa kasautunut perintö koetaan monin paikoin jarruna muutokselle. Yrityksillä on perinnön hallinnassa opittavaa sotilasorganisaatioilta.
Suomen Digimenestyjät 2024 on julkaistu – nämä yritykset pitävät kärkeä digitaalisessa asiakaskokemuksessa27.2.2024 13:05:19 EET | Tiedote
Teleoperaattorit nousivat tänäkin vuonna kärkeen digitaalisen asiakaskokemuksen edelläkävijöinä. Kestävän kehityksen ja tekoälyn vaikutukset ovat yhä laajemmin näkyvissä suomalaisyritysten asiakasrajapinnoissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme