Aluerakentamisen ilmastovaikutusten määrittely ja ohjaus ontuu – Vihreä rakentaminen edellyttäisi yhtenäistä hiilineutraalin alueen määritelmää
Suomen kaupungeissa ei ole määritelty yhtenäistä aluerakentamisen hiilineutraaliuden laskemis- ja todentamistapaa, vaan hiilineutraaliustavoitteita sovelletaan alue- ja tapauskohtaisesti.
A-Insinööreissä tutkittiin kuutta uudisrakentamisen aluetta, jotka kertovat pyrkivänsä hiilineutraaliuteen. Ilmastovaikutuksia on uudisrakentamishankkeesta riippuen laskettu monella eri tavalla, eikä mahdollisuutta vertailuun ole. Myös koko alueen ja rakentamisen koko elinkaaren kattava kokonaisvaltainen ote puuttuu.
”Jos aluerakentamisen hiilijalanjälkeä ei tiedetä, sitä ei voida myöskään ohjata. Hiilineutraaliustavoitteisiin liittyviä laskelmia kyllä laaditaan, mutta niiden sisällöt ja laatu vaihtelevat suuresti. Se vaikeuttaa oikeiden toimenpiteiden tunnistamista ja hidastaa koko alan kehittymistä,” sanoo A-Insinöörien kestävän kehityksen johtaja Liisa Jäätvuori.
Marjaana Alanko tutki A-Insinöörien pyynnöstä hiilineutraaliuuteen tähtääviä uudisrakentamisen alueita, ja löysi Savonia-ammattikorkeakoulun opinnäytetyössään kymmenkunta erilaista tapaa laskea ilmastovaikutuksia.
Selvitys osoitti, että Suomessa tarvitaan yleisesti hyväksytty hiilineutraalin alueen määritelmä sekäyleisesti käytössä oleva laskentamenetelmä. Tämä palvelisi alueet kokonaisuutena huomioon ottavia hiilineutraaliusselvityksiä, edistäisi kokonaisvaltaista päästöjen vähentämistä ja lisäisi myös rakentamisen läpinäkyvyyttä.
”Yhtenäinen laskentatapa mahdollistaisi erilaisten alueiden hiilijalanjälkitason vertailun. Kun samalla menetelmällä tuotettua laskentadataa kertyisi eri kohteista, kasvaisi myös ymmärryksemme normaalista ja ’hyvästä’ hiilijalanjälkitasosta sekä vaikuttavista keinoista hiilipäästöjen minimointiin”, Alanko sanoo.
Alangon tarkastelussa oli kuusi aluetta: Tuusulan My Town, Tampereen Hiedanranta, Espoon Kera, Helsingin Malmi, Turun Skanssi ja Kirkkonummen Ekoälykylä. Hiilineutraalissa rakentamisessa aluerakentaminen on avainroolissa.
”Kuntien pitäisi nähdä metsä puilta. Niin tärkeää, kuin yksittäisten rakennusten hiilipäästöjen vähentäminen onkin, paljon isompi kysymys on se, miten aluesuunnittelun varhaisessa vaiheessa huomioidaan kokonaisratkaisun ilmastovaikutus”,sanoo Liisa Jäätvuori.
Vaikka yksittäinen rakennus alueella olisi hiilijalanjäljeltään neutraali, kokonaissäästöt jäävät kuitenkin pieniksi esimerkiksi jos sijainnista johtuen aiheutuu merkittäviä liikenteen päästöjä tai alueen rakentaminen vaatii massiivista infra- ja esirakentamista.
Kokonaisvaltaisen aluerakentamisen laskentamallin tulisi sisältää laskentajakson aikainen hiilijalanjälki ja -kädenjälki huomioiden ainakin rakennusten rakentaminen, infra- ja esirakentaminen, energiankulutus, liikenne ja alueellisen hiilitaseen muutos.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Liisa Jäätvuori, johtaja, kestävä kehitys ja uudet palvelut, A-Insinöörit
puh. +358 44 300 1358
liisa.jaatvuori@ains.fi
Tietoja julkaisijasta
A-Insinöörit (AINS Group) on suomalainen, ennakkoluuloton kiinteistö- ja rakennusalan suunnittelu- ja konsulttitalo. Luomme yhdessä parasta rakennettua ympäristöä ja haastamme koko alaa uudistumaan kestävästi. 1 350 hengen asiantuntijayhteisömme tarjoaa talo-, teollisuus- ja infrahankkeisiin suunnittelu- ja projektijohtopalvelut kuudella liiketoiminta-alueella: rakennuttaminen, arkkitehtisuunnittelu, rakennesuunnittelu, korjaussuunnittelu, teollisuus- ja talotekniikka sekä yhdyskunta- ja ympäristösuunnittelu. Toimimme 19 toimipaikalla Suomessa ja kansainvälisesti.
A-Insinöörit – ihmisiä, joiden kanssa rakennat rohkeasti parempaa. www.ains.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta A-Insinöörit Oy
Nodeon ja A-Insinöörit suunnittelemaan satamatunnelin teknisiä järjestelmiä2.7.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Helsingin Sataman merkittävä tunnelihanke Jätkäsaaressa etenee suunnitteluvaiheeseen. Satamatunnelin teknisten järjestelmien suunnittelijoiksi on valittu Nodeon ja A-Insinöörit.
A-Insinöörit, Finnmap Infra ja WSP suunnittelemaan satamatunnelia2.7.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Helsingin Satama on valinnut satamatunnelin suunnittelijaksi ryhmittymän, johon kuuluvat A-Insinöörit, Finnmap Infra ja WSP Finland. Ryhmä vastaa Helsingin Länsisataman liikenteen hallintaa parantavan tunnelin rakentamisen suunnittelusta laaja-alaisesti.
A-Insinöörit rakennus- ja suunnittelualojen vetovoimaisin työnantaja tekniikan opiskelijoille5.6.2025 10:59:39 EEST | Tiedote
Tekniikan opiskelijat valitsivat A-Insinöörit rakennus- ja suunnittelualojen ihanteellisimmaksi työnantajaksi Universumin opiskelijatutkimuksessa. Kaikista Suomen tekniikan alan työnantajista A-Insinöörit oli 5. vetovoimaisin.
Innovaatio uudistaa puurakentamista – uusi väliseinäjärjestelmä mahdollistaa ohuet puurakenteet5.5.2025 09:25:18 EEST | Tiedote
Uusi tuoteinnovaatio parantaa puurakentamisen kustannustehokkuutta ja kiertotaloutta. A-Insinöörien kehittämä väliseinäjärjestelmä mahdollistaa ohuemmat puurankaiset rakenteet ja lisää materiaali- ja tilatehokkuutta monenlaisissa rakennuskohteissa. Tuotteen kehitystyö on tehty tiiviissä yhteistyössä Würthin kanssa.
A-Insinöörit ja Kuhanen, Asikainen & Kanerva tiivistävät yhteistyötä täydennysrakentamisen konsultoinnissa29.4.2025 09:15:00 EEST | Tiedote
A-Insinöörit ja Asianajotoimisto Kuhanen, Asikainen & Kanerva yhdistävät voimansa täydennysrakennushankkeiden valmistelussa. Juridiset, tekniset ja taloudelliset mahdollisuudet luotaava Täydennysrakentamisen esiselvitys esitellään Taloyhtiö 2025 -tapahtumassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme