Är det aktuellt med intressebevakningsärenden? – den nya handboken i Suomi.fi-webbtjänsten ger specifika anvisningar
För planeringen av Intressebevakning eller intressebevakningsfullmakt -handbokens innehåll och tjänsteutformning har samarbetsnätverket, som letts av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, först kartlagt olika intressebevakningssituationer och centrala frågor i anslutning till dem.
”Vi har ansett det vara ett gyllene rättesnöre att mindre är mer. Människan och hennes frågor kan drunkna i all information om intressebevakning. Vi har identifierat de viktigaste situationerna och svarat på frågor om dem i handboken. I handboken hänvisar vi till rätt adress när man ska uträtta ärenden”, berättar sakkunnig Minna Mäkinen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
"Frågor som gäller intressebevakning berör allt fler finländare. Medvetenheten om till exempel intressebevakningsfullmakten har ökat, men ofta behövs det fler s.k. stegmärken för att föra ärendet vidare. Den nya handboken erbjuder specifika anvisningar för personer i olika livssituationer som söker information”, tillägger rådgivningskoordinator Mailis Heiskanen vid Minnesförbundet.
Tidigare har en motsvarande handbok publicerats i Suomi.fi-webbtjänsten till exempel för närståendevårdare och personer som överväger närståendevård.
Hur kan jag förbereda mig för min framtid med en intressebevakningsfullmakt eller fungera som fullmäktig?
Intressebevakningsfullmakten borde ingå i dokumentportföljen för varje myndig medborgare. Med hjälp av den kan man ge anvisningar och befullmäktiga en person man litar på, ifall man själv skulle förlora sin funktionsförmåga på grund av en sjukdom eller en olycka. I handboken på Suomi.fi finns råd om hur man gör upp en fullmakt och om sådant som det lönar sig att beakta.
Förtroendepersonen som befullmäktigats i intressebevakningsfullmakten står å sin sida inför något nytt när det är dags att bekräfta fullmakten och börja sköta den närståendes praktiska ärenden. Även i denna situation ger Suomi.fi vägledning.
"Genom att göra en intressebevakningsfullmakt kan man undvika intressebevakning även om man en dag behöver en annan person för att sköta sina ärenden. Tyvärr förväxlas intressebevakningsfullmakten ofta med intressebevakning. Den nya handboken gör det lättare att uppfatta skillnaderna mellan dessa och uppmuntrar till att upprätta en intressebevakningsfullmakt”, berättar forskare Henna Nikumaa vid Östra Finlands universitet.
Vad ska man göra när en närståendes funktionsförmåga försämras eller när ett barn har egendom?
Många börjar fundera på intressebevakning när de oroar sig för hur en närstående ska klara sig då hens funktionsförmåga försämras. Hur lönar det sig att ordna skötseln av en närståendes bank- och ekonomiärenden samt andra vardagliga ärenden? Suomi.fi ger en helhetsbild av olika alternativ – såväl lättare sätt som ordnande av intressebevakning.
Det är ofta en överraskning för föräldrarna att barnets egendom och skötseln av den i vissa situationer ska anmälas till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Om barnet är delägare i ett dödsbo eller har egendom som överstiger 20 000 euro, förordnas en intressebevakare för barnet. På så sätt vill man trygga barnets bästa i alla situationer. I handboken finns tydliga anvisningar för en dylik situation.
Handboken har utarbetats i omfattande samarbete mellan myndigheter och organisationer
Ett stort antal kamrataktörer, organisationer, forskarorganisationer och myndigheter har förenat sina krafter och sin sakkunskap så att all väsentlig information samt centrala tjänster och aktörer som erbjuder stöd nu finns på en och samma adress.
I utarbetandet av handboken deltog Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbredaktion och förmyndarverksamhet, Östra Finlands universitet – Centret för välfärdsrätt, Norra Karelens intressebevakningsbyrå, Raumo intressebevakningsbyrå, Pensionstagarnas centralförbund, Fine, FinFami, Kehitysvammaliitto, Kehitysvammaisten Tukiliitto ry, Minnesförbundet rf, Nuoret lesket ry, Närståendevårdarnas förbund rf, Suomen muistiasiantuntijat ry, Centralförbundet för De Gamlas Väl.
Kontakter
Mer information
Intressebevakning:
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, direktör Aila Heusala, tfn 0295 539 703, aila.heusala@dvv.fi
Suomi.fi-webbredaktionen och handboken Intressebevakning och intressebevakningsfullmakt:
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, sakkunnig Minna Mäkinen, tfn 0295 535 138, minna.makinen@dvv.fi
Nätverket för handboken Intressebevakning och intressebevakningsfullmakt:
Östra Finlands universitet, Centret för välfärdsrätt, forskare i ålderdomsrätt Henna Nikumaa, tfn 040581 2151, henna.nikumaa@uef.fi
Minnesförbundet, rådgivningskoordinator, Mailis Heiskanen, tfn 050 571 3551, mailis.heiskanen@muistiliitto.fi
Om
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Identifieringen i myndigheternas elektroniska ärendehanteringstjänster ändras – Aktivering av Suomi.fi-meddelanden föreslås för cirka 2,8 miljoner användare i samband med identifieringen5.5.2025 09:30:00 EEST | Pressmeddelande
Från och med den 12 maj 2025 kommer cirka 2,8 miljoner personer att få ett förslag om att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden när de identifierar sig i den offentliga förvaltningens elektroniska e-tjänster. Målet med ändringen som utförs nu är att uppmuntra människor att i första hand ta emot myndighetspost elektroniskt.
Tunnistautuminen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin muuttuu – Noin 2,8 miljoonalle ihmiselle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa tunnistautumisen yhteydessä5.5.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
12.5.2025 alkaen noin 2,8 miljoonaa henkilöä saa ehdotuksen ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit, kun he tunnistautuvat julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin. Nyt tehtävän muutoksen tavoitteena on kannustaa ihmisiä siirtymään vastaanottamaan viranomaisposti ensisijaisesti sähköisesti.
Identification in authorities’ e-services to change – Around 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages once they have identified themselves5.5.2025 09:30:00 EEST | Press release
As of 12 May 2025, 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages when they identify themselves in public administration e-services. The aim of the current change is to encourage people to switch over to receiving official mail primarily electronically.
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum