Pohjois-Savon ELY-keskus

Yksityisteiden perusparannuksiin on edelleen hyvin tarjolla valtion avustusta

Jaa
Yksityisteiden tiekuntien kannattaa nyt aktivoitua miettimään teidensä perusparannushankkeita, sillä valtion avustusta on hyvin tarjolla. Avustus on yleensä 50 % hankkeen arvonlisäverollisista kustannuksista, mutta tietyissä tapauksissa, kuten siltahankkeissa, tuen suuruus voi olla jopa 75 %.
Yksityisteiden avustusperusteissa ei ole enää vaatimusta pysyvästä asutuksesta.
Yksityisteiden avustusperusteissa ei ole enää vaatimusta pysyvästä asutuksesta.

Avustuksia kohdennetaan erityisesti liikennöitävyyden kannalta kriittisiin parantamishankkeisiin, kuten huonokuntoisiin siltoihin ja suuriin tierumpuihin. Lisäksi kohteita voivat olla esimerkiksi tien kantavuuden ja kuivatuksen parantaminen, rumpujen uusimiset ja tielinjan siirtäminen tai kaarteen oikaisu liikenneturvallisuusperustein.
ELY-keskuksen harkinnassa on avustettavien kohteiden valinta ja niiden saaman avustuksen määrä. Avustettavia kohteita ja avustusten suuruutta harkittaessa otetaan huomioon parantamistarve, esitetyt toimenpiteet, valtionavustuksen tarve sekä hankkeiden kiireellisyys ja tärkeys.

Normaalia kunnossapitoa ei avusteta

Yksityisteiden avustusperusteissa ei ole enää vaatimusta pysyvästä asutuksesta. Teiden käyttö on hyvin moninaista: siellä voi olla pysyvää ja vapaa-ajan asutusta, maa- ja metsätaloutta, muuta elinkeino- ja virkistystoimintaa sekä läpiajoliikennettä.
"Tien normaaliin vuotuiseen kunnossapitoon avustusta ei voida myöntää. Niinpä normaali tien kunnossapito, kuten sorastaminen, lanaaminen, niitto tai auraus eivät täytä avustusehtoja. Avustettavien parantamishankkeiden koolla ei ole alarajaa, mutta käytännössä alle 10 000 euron hankkeita avustetaan harvoin", yksityistieasiantuntija Juho Iivanainen ELY-keskukselta kertoo.
Avustusta hakee virallisesti perustettu ja Maanmittauslaitoksen yksityisteiden kiinteistöjärjestelmään rekisteröity tiekunta. Hakemus tehdään ensisijaisesti sähköisessä verkkoasioinnissa. Tiekunnan tulee kokouksessaan päättää hankkeeseen ryhtymisestä, avustuksen hakemisesta ELY-keskukselta, avustuksen vastaanottamisesta ja henkilön valtuuttamisesta sähköiseen asiointiin.
"Paras aika kokoustamiselle ja suunnittelulle on talvi, jotta keväällä päästäisiin jo hommiin. Lisäksi vaaditaan suunnitelma-asiakirjat, joita ovat työselite, suoritepohjainen kustannusarvio, suunnitelmakartta sekä poikkileikkaus tien parannettavasta runkorakenteesta kerrospaksuuksineen", Iivanainen selventää.

Itä-Suomessa viime vuonna 157 hakemusta

Avustusmäärärahaa on myönnetty tälle vuodelle koko maahan noin 30 miljoonaa euroa, josta Itä-Suomen osuus on noin 7,4 milj. euroa. Pohjois-Savon ELY-keskus vastaanotti viime vuonna Itä-Suomen kolmen maakunnan alueelta 157 hakemusta, joista siltoja oli 13 kappaletta. Hakemusten hyväksytty kustannusarvio oli noin 9,7 milj. euroa ja myönnetty avustuksen määrä noin 5,8 milj. euroa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus, yksityistieasiantuntija Juho Iivanainen, puh. 0295 026 565, juho.iivanainen@ely-keskus.fi

Kuvat

Yksityisteiden avustusperusteissa ei ole enää vaatimusta pysyvästä asutuksesta.
Yksityisteiden avustusperusteissa ei ole enää vaatimusta pysyvästä asutuksesta.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Pohjois-Savon ELY-keskus
Pohjois-Savon ELY-keskus
PL 2000, Kallanranta 11
70101 Kuopio

0295 026 500http://www.ely-keskus.fi/web/ely/ely-pohjois-savo

Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pohjois-Savon ELY-keskus

Pohjois-Savon vesitilannekatsaus 26.6.202526.6.2025 12:16:54 EEST | Tiedote

Kallaveden vedenpinta Itkonniemen asteikolla on N2000+ 82,00. Taso on 33 cm alle ajankohdan pitkäaikaiskeskiarvon ja kevään tulvahuipusta laskua on 36 cm. Virallisten vesiväylien kulkusyvyydet ovat normaalit, sillä Kallaveden väylät on mitoitettu 25 cm tämänhetkistä alemman vedenpinnan mukaan. Viime päivien sateet eivät vielä näy pinnan nousuna, mutta vedenpinta on sentään pysynyt ennallaan kolme vuorokautta. Tilastollisesti tarkastellen vedenpinta on varsin alhainen, sillä tämänpäiväistä alempi pinnankorkeus 26.6. on havaittu viimeksi vuonna 1978, joka on ollut koko säännöstelyhistorian vähävetisin vuosi, mutta koko vuoden havainnot huomioituna minimi lukemat eivät ole vuodelta 1978. Lisäjuoksutuksia ei ole ollut käynnissä ja luonnonkoskien virtaamaa säätäviä rakenteita ei ole. Iisalmen reitillä säännöstellyissä Kiuruvedessä, Porovedessä ja Onkivedessä virtaamat ovat olleet pieniä. Näissä järvissä kaikki lähtevä virtaama menee patoluukkujen kautta, joten pinnan taso ei pääse samalla t

Joroisten Maaveden, Sysmäjärven ja Paron vesistöjen käyttäjien tyytyväisyys vesistöihin ja vedenkorkeuksiin25.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Osana Joroisvirran reitin padotus- ja juoksutusselvitystä Pohjois-Savon ELY-keskus teetti helmi-maaliskuussa 2025 kyselytutkimuksen asukkaiden mielipiteistä. Kahden erillisen kyselyn perusteella selvitettiin Maaveden altaan (Maavesi, Salmenjärvi ja Monni) sekä Sysmäjärven ja Paron vesistöjen käyttäjien ja ranta-asukkaiden yleistä tyytyväisyyttä vesistöihin ja niiden vedenkorkeuksiin sekä kartoitettiin mahdollisia haittoja, jotka haittaavat vesistöjen käyttöä. Molemmista kyselyistä oli kaksi erillistä versiota: yleisesti jaettu versio sekä otannalla toteutettu versio, joka lähettiin yhdelle omistajalle noin puolessa rantakiinteistöistä. Vesitalousasiantuntija Aarni-Matti Mäntyselkä kertoo, että yleisesti Maaveden kyselyyn vastanneet olivat hieman tyytyväisempiä vesistöihin, kuin Sysmäjärven ja Paron kyselyihin vastanneet. -Maaveden altaan kyselyyn vastanneista noin kymmenes (12 %) oli erittäin tyytyväisiä ja yli puolet (59 %) melko tyytyväisiä käyttämänsä järven nykyiseen tilaan kokonai

Uusi liikennejärjestelmäsuunnitelma Mikkelin seudulle linjaa kehittämistä vuoteen 2040 asti24.6.2025 09:22:04 EEST | Tiedote

Laajassa vuoropuhelussa valmisteltu Mikkelin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelma tarjoaa kokonaisvaltaisen näkymän alueen henkilö- ja tavaraliikenteen kehittämiseen pitkälle tulevaisuuteen. Suunnitelma tähtää liikenteen saavutettavuuden, turvallisuuden, kestävyyden ja tasa-arvoisuuden parantamiseen. Suunnitelma kattaa Mikkelin, Hirvensalmen, Juvan, Kangasniemen, Mäntyharjun ja Puumalan kunnat.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye