SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Suomen suurimmat tuulivoimalat tuottavat sähköä S-ryhmälle – myös aurinkosähkön määrä jatkaa vahvaa kasvuaan

Jaa
S-ryhmän suurin tuulivoimainvestointi Simon Sarvisuolla on jo lähes täydessä tuotantokunnossa. Tuulipuiston 27 tuulivoimalaa ovat Vestaksen kehittämiä uusia suurvoimaloita, minkä ansiosta puisto tuottaa yksinään noin puolet koko kaupparyhmän vuotuisesta sähköntarpeesta.
S-ryhmän tuulivoimaloita Simon Sarvisuolla. Kuva: SOK/Timo Heikkala
S-ryhmän tuulivoimaloita Simon Sarvisuolla. Kuva: SOK/Timo Heikkala

Sarvisuon tuulipuiston Enventus V162 -voimaloiden kokonaiskorkeus on 247 metriä. Niiden tornien korkeus on 166 metriä ja roottorin halkaisija 162 metriä. Kunkin voimalan kokonaisnimellisteho on 5,6 megawattia ja puiston kokonaisteho noin 151 megawattia.

Puiston rakentaminen on ollut yhteensä noin 150 miljoonaa euron investointi. Vastapainoksi sen vuosituotannon arvioidaan olevan peräti 0,5 terawattituntia, mikä vastaa noin puolta koko S-ryhmän sähköntarpeesta.

- Näiden uusien voimaloiden käyttöönoton jälkeen olemme S-ryhmässä askeleen lähempänä omavaraisuutta käyttämämme sähkön suhteen. Ne turvaavat sen, että tuotamme sähköä uusiutuvilla energialähteillä sen määrän kuin sitä itse kulutammekin, S-Voiman toimitusjohtaja Mikko Halonen iloitsee.

Vuonna 2020 käynnistynyt Sarvisuon hanke kuuluu valtion uusiutuvan sähkön preemiojärjestelmän piiriin, sillä se oli yksi vuonna 2018 järjestetyn tuotantokilpailutuksen voittajista. Kilpailutuksessa etsittiin yhteiskunnan kannalta edullisimpia tuotantotapoja.

Tuulivoimaloita säädetään vielä kevään ajan, ja täydessä tuotantokunnossa puisto on alkukesästä.

S-ryhmä on aurinkosähkön ykkönen

S-ryhmän kiinteistöjen katoille ja ympäristöön sijoitettujen aurinkopaneelien määrä saavutti 100 000 paneelin rajapyykin viime vuoden lopulla. Tänä vuonna määrä kasvaa voimakkaasti.

- Olemme käynnistämässä kevään aikana seuraavaa rakentamisaaltoa yhdessä osuuskauppojen kanssa. Arviomme mukaan aurinkosähkön tuotantokapasiteetti kasvaa seuraavien kahden vuoden aikana merkittävästi. Pysymme siis yhä vahvasti aurinkosähkön suurimpana tuottajana ja kuluttajana, Halonen linjaa.

Aurinkosähkön tuotanto on sääolojen ansiosta korkeimmillaan kesäkuukausina. Halosen mukaan kesän korostuminen tuotannossa ei ole ongelma.

- Kesällä myös myymälöidemme viilennystarve on suurimmillaan, ja aurinkosähkön tuotantohuippu osuu näin juuri oikeaan aikaan. Aurinkosähköhän kannattaa kuluttaa paikallisesti.

S-ryhmä julkaisi pari vuotta sitten tiukat ilmastotavoitteensa, joiden mukaan ryhmä pudottaa ilmastopäästöjensä määrää 90 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoden 2030 loppuun mennessä. Jo vuonna 2025 koko ryhmä aikoo olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen, eli silloin se sitoo ilmasta hiiltä enemmän kuin sitä sinne tuottaa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Toimitusjohtaja Mikko Halonen, S-Voima Oy, 050 440 4811

Kuvat

S-ryhmän tuulivoimaloita Simon Sarvisuolla. Kuva: SOK/Timo Heikkala
S-ryhmän tuulivoimaloita Simon Sarvisuolla. Kuva: SOK/Timo Heikkala
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l

Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.

Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote

Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye