Suomen suurimmat tuulivoimalat tuottavat sähköä S-ryhmälle – myös aurinkosähkön määrä jatkaa vahvaa kasvuaan

S-ryhmän suurin tuulivoimainvestointi Simon Sarvisuolla on jo lähes täydessä tuotantokunnossa. Tuulipuiston 27 tuulivoimalaa ovat Vestaksen kehittämiä uusia suurvoimaloita, minkä ansiosta puisto tuottaa yksinään noin puolet koko kaupparyhmän vuotuisesta sähköntarpeesta.
S-ryhmän tuulivoimaloita Simon Sarvisuolla. Kuva: SOK/Timo Heikkala

Sarvisuon tuulipuiston Enventus V162 -voimaloiden kokonaiskorkeus on 247 metriä. Niiden tornien korkeus on 166 metriä ja roottorin halkaisija 162 metriä. Kunkin voimalan kokonaisnimellisteho on 5,6 megawattia ja puiston kokonaisteho noin 151 megawattia.

Puiston rakentaminen on ollut yhteensä noin 150 miljoonaa euron investointi. Vastapainoksi sen vuosituotannon arvioidaan olevan peräti 0,5 terawattituntia, mikä vastaa noin puolta koko S-ryhmän sähköntarpeesta.

- Näiden uusien voimaloiden käyttöönoton jälkeen olemme S-ryhmässä askeleen lähempänä omavaraisuutta käyttämämme sähkön suhteen. Ne turvaavat sen, että tuotamme sähköä uusiutuvilla energialähteillä sen määrän kuin sitä itse kulutammekin, S-Voiman toimitusjohtaja Mikko Halonen iloitsee.

Vuonna 2020 käynnistynyt Sarvisuon hanke kuuluu valtion uusiutuvan sähkön preemiojärjestelmän piiriin, sillä se oli yksi vuonna 2018 järjestetyn tuotantokilpailutuksen voittajista. Kilpailutuksessa etsittiin yhteiskunnan kannalta edullisimpia tuotantotapoja.

Tuulivoimaloita säädetään vielä kevään ajan, ja täydessä tuotantokunnossa puisto on alkukesästä.

S-ryhmä on aurinkosähkön ykkönen

S-ryhmän kiinteistöjen katoille ja ympäristöön sijoitettujen aurinkopaneelien määrä saavutti 100 000 paneelin rajapyykin viime vuoden lopulla. Tänä vuonna määrä kasvaa voimakkaasti.

- Olemme käynnistämässä kevään aikana seuraavaa rakentamisaaltoa yhdessä osuuskauppojen kanssa. Arviomme mukaan aurinkosähkön tuotantokapasiteetti kasvaa seuraavien kahden vuoden aikana merkittävästi. Pysymme siis yhä vahvasti aurinkosähkön suurimpana tuottajana ja kuluttajana, Halonen linjaa.

Aurinkosähkön tuotanto on sääolojen ansiosta korkeimmillaan kesäkuukausina. Halosen mukaan kesän korostuminen tuotannossa ei ole ongelma.

- Kesällä myös myymälöidemme viilennystarve on suurimmillaan, ja aurinkosähkön tuotantohuippu osuu näin juuri oikeaan aikaan. Aurinkosähköhän kannattaa kuluttaa paikallisesti.

S-ryhmä julkaisi pari vuotta sitten tiukat ilmastotavoitteensa, joiden mukaan ryhmä pudottaa ilmastopäästöjensä määrää 90 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoden 2030 loppuun mennessä. Jo vuonna 2025 koko ryhmä aikoo olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen, eli silloin se sitoo ilmasta hiiltä enemmän kuin sitä sinne tuottaa.

Toimitusjohtaja Mikko Halonen, S-Voima Oy, 050 440 4811

S-ryhmän tuulivoimaloita Simon Sarvisuolla. Kuva: SOK/Timo Heikkala

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa reilun prosentin edellisvuodesta12.7.2024 08:02:00 EEST | Tiedote

S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa oli 6 960,9 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 1,1 prosenttia. Marketkaupan hyvä kehitys jatkui, ja S-ryhmän päivittäistavarakaupassa myynti kasvoi muuta alan markkinaa paremmin. Hyvässä vireessä oli myös myyntiennätyksiä kampanjoillaan tehnyt tavaratalo- ja erikoisliikekauppa.

Prisman verkkokaupan myymälänouto kolahti suomalaisiin – ostoksista jopa puolet noudetaan, on kyse kompostorista, trangiasta tai puhelimesta10.7.2024 09:08:09 EEST | Tiedote

Myymälänouto on vyörynyt Prismoihin viimeisen vuoden aikana ja muuttanut monen verkkokaupassa shoppailevan ostokäyttäytymistä. Tänä keväänä ja kesänä myymälänoudon kautta on tilattu erityisesti tuotteita kodin siivoukseen ja kunnossapitoon sekä kesäretkeilyyn. Tuotteet kerätään vähintään kahdessa tunnissa, ennätys on 8 minuuttia.

Kysely kertoo: kaksi kolmesta haluaisi ostaa lääkkeitä ruokakaupasta8.7.2024 08:27:00 EEST | Tiedote

Liki kaksi kolmasosaa (65 %) vastaajista olisi kiinnostunut ostamaan lääkkeitä ruokakaupasta, kertoo S-ryhmän tuore asiakaskysely. Kipeimmin kaupan hyllyyn kaivataan särkylääkkeitä, jotka jopa 90 % vastaajista toivoisi näkevänsä S-ryhmän päivittäistavarakaupan hyllyssä. Seuraavaksi innokkaimmin ruokakaupasta ostettaisiin flunssa- ja vatsalääkkeitä, allergialääkkeitä sekä lasten kipu- ja kuumelääkkeitä. Kesäkuussa toteutettuun kyselyyn vastasi 1 500 S-ryhmän asiakasomistajaa eri puolilta Suomea.

S-ryhmän asiakastutkimus kertoo: kotimaisuuden imu kasvussa, kuluttamiseen suhtaudutaan aiempaa toiveikkaammin4.7.2024 08:22:03 EEST | Tiedote

S-ryhmän tuore ostokäyttäytymistutkimus osoittaa, että kuluttajien ostoaikeissa on nähtävissä varovaista toiveikkuutta pitkän synkemmän jakson jälkeen. Kesäkuun alussa toteutetulla tutkimuksella selvitettiin jo yhdeksättä kertaa hintojen nousun vaikutusta asiakasomistajien ostokäyttäytymiseen. Ensimmäistä kertaa vastaava tutkimus tehtiin kaksi vuotta sitten kesäkuussa 2022.