Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamarin Vuoden brändi -palkinnon sai Lapuan Kankurit

Jaa
Keskuskauppakamarin kolmatta kertaa järjestämässä Vuoden brändi -kilpailussa voiton vei Lapuan Kankurit, joka on yli satavuotisen historian omaava perheyritys. Valintaa perusteltiin muun muassa vahvojen arvojen ja vastuullisuuden näkymisenä yhtiön toiminnassa.
Kuvassa vasemmalta oikealle: Lapuan Kankurien yrittäjät Jaana ja Esko Hjelt sekä palkintoraadin puheenjohtajana toiminut Marina Vahtola.
Kuvassa vasemmalta oikealle: Lapuan Kankurien yrittäjät Jaana ja Esko Hjelt sekä palkintoraadin puheenjohtajana toiminut Marina Vahtola.

Pellava- ja villakutomo Lapuan Kankurit on tunnettu laadukkaista design-tekstiileistään. Yritys valmistaa valtaosan tuotteistaan omassa kutomossa Lapualla. Lapuan Kankureilla on tehtaanmyymälä Lapualla sekä myymälät Helsingissä ja Tokiossa.

”Lapuan Kankurien asiakaskokemus ja kilpailuetu rakentuvat vahvoille arvoille ja vastuullisiin tekoihin. Yhtiön toiminta ja viestintä ovat johdonmukaisesti linjassa arvojen kanssa”, sanoo palkintoraadin puheenjohtajana toiminut kokenut brändinrakentaja ja hallitusammattilainen Marina Vahtola.

Lapuan Kankurit palkittiin Keskuskauppakamarin järjestämässä Suuri brändipäivä -tapahtumassa torstaina 7.4.2022.

Brändityön ja immateriaalioikeuksien ammattilaisista koostuva asiantuntijaraati valitsi voittajan kilpailuun mukaan ehdotettujen suomalaisyritysten joukosta. Kriteereihin kuuluvat muun muassa brändin tarina, asiakaskokemus, miten brändi näkyy liiketoiminnassa, miten henkilöstö on sitoutunut brändiin, uusiutuminen, digitaalisuus, innovatiivisuus, viestintä sekä brändin suojaaminen.

”Kilpailun tavoitteena on kehittää suomalaista brändiosaamista ja kannustaa suomalaisia yrityksiä pitkäjänteiseen brändityöhön. Perinteisistä mainoskilpailuista poiketen tarkastelemme brändejä laajemmin – esimerkiksi huomioimalla brändin ja immateriaalioikeuksien suojaamisen. Olemme todella iloisia, että tänä vuonna voiton vei pieni perheyritys, mikä osoittaa, että aidosti toimivan brändin luominen ei riipu yrityksen koosta”, sanoo Keskuskauppakamarin lakimies Minna-Aalto Setälä.

Tunnustus otettiin Lapualla innolla vastaan

”Perheyrityksellämme on pitkä historia, joten brändi on meille kaikki kaikessa. Arvomaailmamme perustuu sukupolvelta toiselle siirtyneeseen ammattitaitoon, ja haluamme kantaa vastuumme tietotaidon siirtämisestä myös tuleville sukupolville”, sanoo Lapuan Kankurien markkinointijohtaja Jaana Hjelt, joka luotsaa yritystä puolisonsa Esko Hjeltin kanssa.

Hjeltin mukaan Lapuan Kankureita ohjaa kirkas brändin ydin: Kudomme hyvää elämää. Ja tämä lause muuttuu joka päivä näkyviksi teoiksi ja tuotteiksi.

”Brändi tulee todeksi vain konkreettisilla teoilla. Vastuullisuus näkyy meillä esimerkiksi sitoutumisena hiilineutraaliuteen vuoteen 2035 mennessä ja investointeina tekstiilituotantoon Suomessa”, Hjelt sanoo.

Lapuan Kankurit avaa tänä vuonna Lapualle kaksi uutta tuotantolaitosta: villakehräämön ja viimeistelylaitoksen. Näin se saa hyötykäyttöön suomalaista lampaanvillaa, jota se on kerännyt lähitiloilta. Samalla Lapuan Kankurit tuo Suomeen takaisin tekstiiliteollisuutta, joka täältä ehti jo kerran kadota.

”Pääsemme yhdistämään vanhoihin oppeihin uutta teknologiaa ja toivottavasti myös uusia kuituinnovaatioita. Globaaliin kilpailuun voi vastata vain kehittymällä jatkuvasti, mutta sen voi tehdä myös vaalien omia juuria ja arvoja,” Jaana Hjelt sanoo.

Lisätiedot

Minna Aalto-Setälä
Lakimies, Keskuskauppakamari
044 032 0054
minna.aalto-setala@chamber.fi

Marina Vahtola
Palkintoraadin puheenjohtaja
0400 196 352
marina.vahtola@chaininvest.fi

Jaana Hjelt
Markkinointijohtaja, Lapuan Kankurit
050 3381993
jaana.hjelt@lapuankankurit.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Kuvassa vasemmalta oikealle: Lapuan Kankurien yrittäjät Jaana ja Esko Hjelt sekä palkintoraadin puheenjohtajana toiminut Marina Vahtola.
Kuvassa vasemmalta oikealle: Lapuan Kankurien yrittäjät Jaana ja Esko Hjelt sekä palkintoraadin puheenjohtajana toiminut Marina Vahtola.
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Keskuskauppakamari
PL 1000
00101 Helsinki

http://kauppakamari.fi/

Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Uusi maastapoistumissääntö voimaan tänään – vaikutuksia työnantajille ja ulkomaalaisille työntekijöille11.6.2025 06:55:00 EEST | Tiedote

Tänään voimaan tullut kolmen/kuuden kuukauden sääntö koskee ulkomaalaisia työntekijöitä, joilla on tilapäinen työntekijän oleskelulupa, ja joiden työsuhde päättyy kesken luvan voimassaolon. Työnantajan pitää ilmoittaa vastedes tällaisista tilanteista Maahanmuuttovirastolle. Tämä on yrityksille jälleen uusi velvoite, sanoo Keskuskauppakamarin johtava asiantuntija Suvi Pulkkinen.

Keskuskauppakamari: Huijausviestit eivät lopu kesällä – perehdytä kesätyöntekijät ennen lomia6.6.2025 06:55:00 EEST | Tiedote

Huijausviestit ja tietojenkalastelu lisääntyy jatkuvasti, eikä kesä tuo siihen poikkeusta. Voi olla jopa päinvastoin: kun kesätyöntekijät aloittavat tehtävissään, näkevät rikolliset tahot siinä mahdollisuuden. Uusimpia huijausyrityksiä ovat niin sanotut toimitusjohtajaviestit. Keskuskauppakamarin hallinto- ja talousjohtaja Yvonne Backas muistuttaa, että kesätyöntekijät on syytä perehdyttää ja ohjeistaa hyvin myös mahdollisiin ulkopuolelta tuleviin huijausyrityksiin.

Pääekonomisti: Ei vielä elpymistä alkuvuodesta – Suomen bruttokansantuote polki paikallaan30.5.2025 08:49:21 EEST | Tiedote

Pitkään odotettu talouden elpyminen antaa vielä odottaa itseään, sillä ainakaan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä sitä ei vielä päästy kokemaan. Suomen bruttokansantuote pysyi neljännesvuositasolla muuttumattomana eli 0,0 prosentin kasvussa. Vuositasolla oltiin kuitenkin 0,8 prosenttia viime vuotta ylempänä. ”Ei ollut häävi lukema”, toteaa Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye