Eri maakuntien asukkaat tavoittelevat terveyttä eri tavoin

Kaikki suomalaiset eivät kuluta, harrasta ja elä samalla tavalla. Erot eivät liity vain ikään, sukupuoleen, ammattiin ja tulotasoon vaan ne liittyvät myös asuinpaikkaan. Selkeitä eroja on löydettävissä esimerkiksi maakunnittain ja kaupungeittain.

Vertailu maakuntien ja kaupunkien asukkaiden välillä tuo esille erot terveellisen elämän peruspilareihin, ruokaan ja liikuntaan.

”Ruokatottumukset, liikunnan harrastaminen ja urheiluvaatteiden ja -varusteiden ostaminen vaihtelevat yllättävän paljon alueittain”, kertoo Profinderin toimitusjohtaja Ville Honkimäki.

Tiedot perustuvat Profinderin kuluttajatietokantaan mallinnetun Kantarin Mind-tietopankin Audiences-kohderyhmiin. Mind on Suomen johtavan markkinatutkimusyritys Kantarin arvoja, asenteita ja elämäntyyliä kuvaava tietopankki. Tietopankki avaa tutkimukseen perustuvan näkymän eri alueilla asuvien suomalaisten kulutukseen. Tiedot perustuvat jatkuvaan markkinatutkimukseen eli suomalaisten omiin vastauksiin.

Keski-Pohjanmaalla ahmitaan pikaruokaa

Pikaruoan innokkaita syöjiä on selvästi muuta maata useammin maakunnista Keski-Pohjanmaalla ja kaupungeista Vantaalla (46 %) ja Turussa (50 %). Vähiten pikaruokaketjujen kanta-asiakkaita on Etelä-Savossa ja Kainuussa, molemmissa noin neljännes.

Mind-tietopankin mukaan kokkailusta ollaan eniten kiinnostuneita Satakunnassa ja Uudellamaalla (46 %). Vähiten ruoanlaitto innostaa Etelä-Pohjanmaalla (27 %), Keski-Pohjanmaalla (30 %) ja Pohjois-Savossa (32 %).

Löytyykö herkuttelusta alueiden kesken samankaltaisuutta? Jäätelökään ei maistu kaikkialla yhtä hyvin. Päijät-Hämeessä ja erityisesti Lahdessa noin joka toinen kertoo syövänsä jäätelöä paljon. Pirkanmaalla ja Etelä-Pohjanmaalla jäätelö maistuu myös, mutta Pohjanmaalla (23 %) siitä ei juuri piitata.

Kasvisruokaa suositaan eniten Uudellamaalla

Yksi kasvavista ruokatrendeistä on kasvisruoan suosio. Siinä, missä Uudellamaalla kasvissyöntiä suosivia fleksitariaaneja on jo 35 yli kolmannes, Satakunnassa ja Lapissa heitä on vasta neljännes väestöstä.

Helsinkiläisistä ja turkulaisista kasvissyöntiä suosii jo kaksi viidestä. Oululaisista (27 %) ja porilaisista (26 %) paljon harvempi.

Kaurajuomat ovat tulleet suomalaisen ruokavalioon jäädäkseen, ja niitä juovat muutkin kuin vegaanit. Uudellamaalla ne kuuluvat joka viidenteen kauppakassiin. Espoossa (30 %) niitä ostaa jo liki kolmannes. Epätodennäköisimmin kaurajuomat eksyvät ostoskoriin Pohjanmaalla (11 %) ja Lapissa (9 %).

Pohjanmaalaiset haalivat vitamiineja

Yksi terveystietoisuuden merkki tai joillekin jopa harrastus on vitamiinien syönti. Siinä kärkeen kiilaavat maakunnista Keski-Pohjanmaa (58 %) ja Pohjanmaa (52 %).

Kaupungeista vitamiinitilastojen huipulla loistavat Oulu, Helsinki ja Pori, joissa joka toinen asukas kertoo syövänsä paljon vitamiineja.

Tärkeä terveysteko on liikunnan harrastaminen. Urheilusta ja treenaamisesta kiinnostuneita löytyy eniten Etelä-Pohjanmaalta (44 %), Etelä-Savosta (41 %), Satakunnasta (40 %) ja Pohjois-Karjalasta (40 %).

Vähiten urheilusta kiinnostuneita ovat Mind-tietokannan mukaan Lapin (29 %), Keski-Pohjanmaan (31 %), Pohjois-Savon (31 %) ja Varsinais-Suomen (31 %) asukkaat.

Urheiluvaatteiden ja kenkien suurkuluttajia löytyy eniten Uudeltamaalta ja Kainuusta (9 %) ja vähiten Kymenlaaksosta ja Keski-Suomesta (4 %).

Myös urheiluvarusteiden ja urheiluun liittyvien palvelujen hankinnassa Kainuu ja Uusimaa nousevat yhdessä Keski-Pohjanmaan kanssa maakuntien kärkeen.

Vähiten urheiluvarusteiden ja palveluiden suurkuluttajia löytyy Pohjanmaalta ja Lapista.

Mainostaja saa tutkittua tietoa alueen ostokäyttäytymisestä

Mainostajat voivat hyödyntää Kantarin valmiita kohderyhmiä kohdentamiseen Profinderin kuluttajatietokannan avulla. Tieto on erittäin hyödyllistä yritysten asiakasymmärryksen kasvattamisessa sekä konkreettisessa suora- ja telemarkkinoinnissa.

Profinderin ja Kantarin tavoitteena on, että mahdollisimman suuri osa kaupallisesta viestinnästä kohdistuisi juuri niihin henkilöihin, joita viestit kiinnostavat eniten. Tieto auttaa mainostajia niin viestien kirkastamisessa kuin kampanjoiden kohdistamisessa ja ajoittamisessa.

Mind-kuluttajatieto ei sisällä henkilötietodataa vaan ihmisten kulutustiedot on mallinnettu tarkkoihin 250×250 metrin karttaruutuihin. Kohderyhmätieto on saatavilla sekä määrällisenä että suhteellisena. Esimerkiksi määrällisesti mitattuna jollakin karttaruudulla voi asua 100 pyöräilijää kun taas suhteellisesti tarkasteltuna 40 prosenttia alueen asukkaista kertoo pyöräilevänsä.

Profinder on suomalainen datapalveluyritys, joka haluaa auttaa asiakkaitaan kasvattamaan liiketoimintaansa datan avulla. Profinder tuottaa, kokoaa ja analysoi kuluttaja- ja yritysdataa. Lisätietoja www.profinder.fi

Kantar kuuluu maailman johtaviin dataa, näkemystä ja konsultointia tarjoaviin yrityksiin tuottaen asiakkailleen tutkittuun tietoon perustuvaa näkemystä ja käytännön suosituksia. Kantarin Mind-tietopankki tarkastelee kuluttajia kokonaisvaltaisesti aina asiakkuudesta kuluttajaan ja kuluttajasta ihmiseen. Sen avulla voidaan muodostaa tietoon perustuvia näkemyksiä ja toimintasuunnitelmia yrityksen kasvun tueksi. Kantar Audiences -kohderyhmät ovat valmiita asenteisiin, elämätyyliin, kulutuskäyttäytymiseen ja ostoaikeisiin perustuvia kohderyhmiä helppoon kohdentamiseen. www.kantar.fi

Lue lisää julkaisijalta Profinder

Gubbe aktivoi ikäihmisiä ja Profinder auttaa löytämään kummiyritykset11.10.2021 12:30:00 EEST | Tiedote

Sekä nuori että vanha ansaitsee merkityksellisyyttä elämäänsä. Gubbe-toiminta torjuu yksinäisyyttä etsimällä ikäihmiselle nuoren ystävän eli gubben. Tämä käy hänen luonaan viikoittain auttaen ulkoilussa ja kotiaskareissa. Vanhus saa apua, nuori työllistyy merkityksellisen osa-aikatyön pariin. Tietopalveluyritys Profinder on Gubben kumppani ja auttaa Gubbea löytämään yrityksiä, jotka tukevat yhteiskunnallisesti tärkeää toimintaa.

Kuntavaalianalyysi: perussuomalaisten kannatus puolueista tasaisinta - keskusta ja vihreät vastakohta17.6.2021 12:02:05 EEST | Uutinen

Kuntavaalien tuloksessa näkyy voimakkaasti koulutustason merkitys puolueille. Kunkin puolueen kannatusalueella on oma koulutusprofiilinsa. Äänestysprosentin laskiessa korkeimmin koulutettujen alueiden äänestäjät määräävät entistä enemmän vaalien tuloksen. Perussuomalaiset on selvästi tasaisinta alueellista kannatusta nauttiva puolue. Keskusta ja vihreät ovat tässä mielessä perussuomalaisten vastakohtia.