Panimojuomien kotimaanmyynti kasvoi hieman – virvoitusjuomavero vääristää kilpailua

Alkoholittomia juomia myytiin merkittävästi enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla. Virvoitusjuomia myytiin 66,8 miljoonaa litraa ja kivennäisvesiä 21,3 miljoonaa litraa. Virvoitusjuomamyynti kasvoi 6,6 prosenttia ja kivennäisvesien myynti kasvoi 6,0 prosenttia. Oluen myynnin lasku vei kaikkien alkoholijuomien yhteenlasketun myynnin 0,5 prosenttia miinuksen puolelle.
Edelliseen vuoteen verrattaessa on huomioitava, että ravintolat olivat suljettuina suuressa osassa maata lähes koko maaliskuun vuonna 2021, kun taas tänä vuonna kaikista merkittävistä rajoituksista luovuttiin maaliskuun alussa. Vertailuun vaikuttaa myös pääsiäisen sijoittuminen viime vuonna maaliskuuhun ja tänä vuonna huhtikuuhun.
Virvoitusjuomaverosta tulisi luopua
Ala pitää virvoitusjuomiin ja vesiin kohdistuvaa verotusta epäoikeudenmukaisena. Suomessa maksetaan sokeripitoisista virvoitusjuomista ylimääräistä veroa 32 senttiä litralta ja sokerittomista virvoitusjuomista sekä kivennäisvesistä 13 senttiä litralta. Veroa korotettiin merkittävästi vuoden 2020 alussa. Virvoitusjuomavero pohjautuu tuotteiden tullinimikkeisin ja veron piirissä ovat muun muassa limonadit, kivennäisvedet, lähdevedet, mehut ja alkoholittomat oluet, mutta ei esimerkiksi kahvi ja tee.
”Tullinimikkeisiin perustuva verotus vääristää juomien välistä kilpailua, kun vain osasta tuotteita peritään veroa. Vain muutamiin tuoteryhmiin kohdistuvasta verotuksesta tulisi luopua. Vero ei muutu yhtään sen oikeudenmukaisemmaksi muuttamalla nimi virvoitusjuomaverosta terveysveroksi. Vesien ja sokerittomien juomien verotus terveysperusteisesti ei ole terveyttä edistävää”, sanoo Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen.
Suurimmassa osassa EU-maita virvoitusjuomille ei ole lainkaan valmisteveroa. Tanska ja Norja ovat verosta luopuneet, eikä Ruotsissakaan ole virvoitusjuomaveroa.
Suomalaiset juovat vesiä vähiten EU-maista ja virvoitusjuomien kulutuksessa olemme alle EU:n keskitason. Virvoitusjuomista on tullut yhä kevyempiä ja vähäkaloristen ja sokerittomien juomien kulutus on kasvanut. Vuonna 2021 yli puolet Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten myymistä virvoitusjuomista oli sokerittomia tai vähäkalorisia.
”Terveysvero ei tule vaikuttamaan terveyteen, jos jatkossakin verotetaan virvoitusjuomia, jotka eivät edes ole suomalaisten suurimpia sokerin lähteitä. Naiset saavat enemmän sokeria vaikkapa suklaasta ja makeisista ja miehet makeista leivonnaisista kuin virvoitusjuomista. Naisten sokerinsaannista virvoitusjuomat muodostavat 3 prosenttia ja miesten 6 prosenttia”, Loikkanen sanoo.
Lisäksi juomapakkauksista maksetaan pakkausveroa 51 senttiä litralta, ellei pakkaus kuulu pantilliseen kierrätysjärjestelmään.
KOTIMAANMYYNTI 1.1.2022-31.3.2022
Juoma |
2022 |
2021 |
Muutos |
Muutos |
|
milj. l. |
milj. l. |
milj.l. |
% |
Olut |
71,9 |
73,0 |
-1,1 |
-1,6 |
Siideri |
4,2 |
4,3 |
-0,1 |
-2,4 |
Long drinkit |
10,0 |
9,2 |
0,8 |
8,9 |
Virvoitusjuomat |
66,8 |
62,7 |
4,1 |
6,6 |
Kivennäisvedet |
21,3 |
20,1 |
1,2 |
6,0 |
Kokonaismyynti |
174,2 |
169,3 |
4,9 |
2,9 |
Lähde: Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritykset (Hartwall, MBH Breweries, Momentin Group, Olvi, Red Bull ja Sinebrychoff). Tilasto ei sisällä Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ulkopuolisten toimijoiden myyntilukuja eikä panimotuotteiden tilastoimatonta yksityistuontia. Tilasto sisältää kaikki Panimoliiton jäsenyritysten tuotemerkit ja mahdolliset kaupalle tehdyt merkit.
Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Tuula Loikkanen, p. 040 922 0750, tuula.loikkanen@panimoliitto.fi
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista. Liiton jäsenyritykset ovat Oy Hartwall Ab, MBH Breweries Oy, Momentin Group Oy, Olvi Oyj, Red Bull Finland Oy ja Oy Sinebrychoff Ab.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Tuula LoikkanenToimitusjohtajaPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0409220750Outi HeikkinenViestintäpäällikköPanimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry
Puh:0503708677Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto ry on olutta, siideriä ja long drink -juomia sekä virvoitusjuomia ja kivennäisvesiä valmistavan kotimaisen elinkeinon edunvalvoja. Liitto edustaa yhtä maamme vanhimmista teollisuudenaloista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliitto r.y.
Alkoholiveron kiristäminen kasvattaa alkoholin matkustajatuontia, veromenetykset mittavat jo nyt6.5.2025 06:00:00 EEST | Uutinen
Matkailu- ja Ravintolapalvelut MaRa, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Panimoliitto ja Päivittäistavarakauppa arvioivat hallituksen puoliväliriihessä ilmoittaman alkoholiveron kiristämisen lisäävän alkoholin matkustajatuontia ulkomailta. Suomen valtiolle matkustajatuonnista aiheutuu jo nyt huomattavat veromenetykset.
Hyvästi hauska vappu – virvoitusjuomien veronkorotukset iskevät suoraan suomalaisten lompakoihin30.4.2025 05:30:00 EEST | Uutinen
Hallitus kaavailee veronkorotuksia, jotka toteutuessaan johtaisivat alkoholittomien vappujuomien selkeään kallistumiseen. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton toimitusjohtaja Lasse Pipinen sanoo miljoonakorotusten olevan täysin suomalaisten todellisuudesta irrallaan ja kohtuuttomia suhteessa kuluttajien ostovoimaan.
KORJATTU: Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laski ‒ vettä juotiin niidenkin edestä16.10.2024 07:52:17 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2024 yhteensä 219,0 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä kasvoi. Juomia myytiin 5,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Oluiden, siidereiden ja lonkeroiden myynti laski ‒ vettä juotiin niidenkin edestä16.10.2024 06:05:00 EEST | Tiedote
Panimojuomia myytiin heinä-syyskuussa 2024 yhteensä 219,0 miljoonaa litraa. Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton jäsenyritysten oluen, siiderin, long drink -juomien, kivennäisvesien ja virvoitusjuomien kotimaanmyynti yhteensä kasvoi. Juomia myytiin 5,3 miljoonaa litraa eli 2,5 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin vastaavalla ajanjaksolla.
Kyselytutkimus: Alkoholin myyntirajoitusten ei tule perustua juoman valmistustapaan1.10.2024 11:29:00 EEST | Tiedote
Kuluttajista jopa 84 % mielestä alkoholin myyntirajoitusten pitäisi perustua alkoholijuoman vahvuuteen, ei valmistustapaan. Tämä käy ilmi Panimo- ja virvoitusjuomateollisuusliiton ja Suomen Alkoholijuomakauppa ry:n teettämästä kyselystä, jonka tulos julkaistiin tiistaina alkoholijuoma-alan yhteisseminaarissa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme