Staden fick över 3000 responssvar – varenda ett är viktigt
Man kan ge feedback elektroniskt till Vasa stad på adressen feedback.vaasa.fi Med hjälp av responssvaren utvecklar man stadens service och vårt allas välmående. Varenda ett svar är därför viktigt.
Responsen ifjol bestod till 63 procent av åtgärdsförslag, kommentarer och frågor. Stadsborna gav 1140 responssvar (37%) i form av beröm och kritik. Andelen beröm ökade med 38 procent jämfört med året innan. Även andelen av åtgärdsförslag ökade betydligt (28%) jämfört med innan. Responsens behandlingstid hölls i medeltal under 4 dagar.
Tätorten fick mer respons än någonsin tidigare
Den största delen av stadens responssvar berör tätorten. Av den respons som getts angående tätorten berör 70 procent (1448 st.) gator och trafik. Mest respons (46%) ges i form av åtgärdsförslag och framför allt får plogningen och sandningen stor respons vintertid.
- Responsen är viktig. Vi lägger resurser och gör åtgärder utgående från responsen vi får. Till exempel har responsen kring snöfall gjort så att resurserna har ökats och man har satsat mer på snöröjningen. Till och med enstaka responssvar påverkar ifall det är frågan om säkerhetsobservationer, som vi alltid reagerar på, lovar stadsmiljödirektör Markku Järvelä.
Responsen gällande kollektivtrafiken minskade i och med att människorna har rört sig mindre under coronatiden. Grönområdena får mycket beröm.
"Hej! Vi tillbringade veckoslutet i Vasa och vi får konstatera att ni har en mycket trevlig och välskött stad. Underbara grönområden, parker, statyer och gammalt som bevarats. Man blir riktigt avundsjuk att man inte klarat av att göra det lika bra i vår hemstad."
Inom bildningssektorn samlas responsen till biblioteken och idrotten
Responsen ökade även inom bildningssektorn jämfört med året 2020 från 390 till 561 responssvar. Den största andelen (84%) gällde bibliotekstjänsterna (290 st.) eller idrottsservicen (184 st.). Största andelen var åtgärdsförslag (181 st.) och frågor (168 st.).
- Det har gjorts mycket åtgärder utgående från responssvaren. Till exempel har det gjorts bokbeställningar till biblioteket och öppethållningstiderna har ändrats vid nyhetsavdelningen. Turerna till skejthallen har ökats. Dessutom har man fixat platser, ljus och lagt till fler bänkar och skräpkorgar. I hög grad har vi också guidat kunder till rätt plats och kompletterat information på webbsidorna, berättar bildningsdirektör Christina Knookala.
Grundutbildningen och småbarnspedagogiken får oftast respons gällande fastigheterna. Kulturtjänsterna får främst önskemål om evenemang. Idrottsservicen får mycket förslag om nya idrottsmöjligheter, så som konditionstrappor, utomhusidrottsplatser och skridskobanor. Vi får även beröm.
"Fantastiskt att man utvecklar avgiftsfria utomhusidrottsplatser. Konditionstrappor, skejtområden osv. Längs spånbanan i Gerby kunde man bygga till ett utomhusgym :-) Tack till Mika och gänget!!”
Respons till koncernstyrningen och social- och hälsovårdsområdet angående coronan
Social-och hälsovårdstjänsterna fick 380 responssvar under året 2021. Av dem gällde största delen hälsovårdstjänster (88%) så som coronarelaterade frågor om vaccinationer, tidsbokningar, testningar och allmänna råd. Även inom hem- och anstaltvården syntes en oro över coronan bland responssvaren. Inom socialarbetet och familjetjänsterna gällde responsen ansökningar och möjligheten att få främjande stöd.
Social- och hälsovårdstjänsterna övergick 1.1.2022 till samkommunen för Österbottens välfärdsområde. Fjolårets respons har vidareberfodrats till samkommunen med tanke på utvecklingsåtgärder.
Inom koncernstyrningen gällde största delen av responsen kommunikationen. Av den respons på 106 svar som getts gällande kommunikationen berörde största delen (84%) webbsidorna. Många responssvar gällde innehållet på webbsidorna; coronarelaterad information, särskilt vaccinationer, hälsovårdstjänster och kollektivtrafik. Responsen har tagits i beaktande vid utvecklingsarbetet av webbsidorna.
Även feedbacktjänsten i sig självt fick beröm.
”Feedbacktjänsten är toppen! Alla mina responssvar har lett till snabba åtgärder. Tack!:-)”
- Det är fint att allt fler invånare och besökare har hittat feedbacktjänsten. Utvecklingen av tjänsten fortsätter naturligtvis och en engelskspråkig version är också påkommande. Feedbacktjänsten är det snabbaste sättet att berätta för oss hur vi kan utvecklas och hjälpa till, säger koncernförvaltningsdirektör Jari Karjalainen.
Ge feedback om stadens tjänster och självaste feedbacktjänsten: feedback.vaasa.fi
Man kommer även till tjänsten via stadens webbsida www.vasa.fi
Kontakter
Christina KnookalaSivistystoimen johtaja - Bildningsdirektör
Tel:+358 40 556 5011christina.knookala@vaasa.fiJari KarjalainenKonsernihallinnon johtaja - Koncernförvaltningsdirektör
Tel:+358 40 669 4464jari.karjalainen@vaasa.fiMarkku JärveläKaupunkiympäristön toimialajohtaja - Stadsmiljö sektordirektör
Tel:+358 40 135 4958markku.jarvela@vaasa.fiLänkar
Om
Vasa stad
Alltid soliga Vasa är Nordens energihuvudstad som förenar innovativitet, teknologi, högklassiga tjänster, mångsidigt utbildnings- och kulturutbud och positiv energi.
Följ Vaasan kaupunki - Vasa stad
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vaasan kaupunki - Vasa stad
Schlagers och ikoniska hits – stadsorkesterns gratiskonserter intar Vasa museer5.8.2025 14:10:57 EEST | Pressmeddelande
Tisdagen den 12 augusti bjuder en ensemble bestående av Vasa stadsorkesters blåsare på tre gratiskonserter i två unika museimiljöer. Publiken får njuta av ett medryckande program som kombinerar nostalgiska schlagers med internationella klassiker.
Iskelmää ja ikonisia hittejä – kaupunginorkesterin ilmaiskonsertit valloittavat Vaasan museot5.8.2025 14:10:37 EEST | Tiedote
Tiistaina 12.8. Vaasan kaupunginorkesterin vaskisoittajista koottu kokoonpano tarjoaa kolme ilmaiskonserttia kahdessa ainutlaatuisessa museoympäristössä. Luvassa on mukaansatempaavaa ohjelmaa, jossa yhdistyvät nostalgiset iskelmät ja kansainväliset klassikot.
Vass klipps i Vasa - växten som ställer till problem blir nu biogas31.7.2025 14:40:16 EEST | Pressmeddelande
Vasa stad klipper vass för tredje året i rad på Södra Stadsfjärden. Detta bidrar till en bättre vattenkvalitet, en trivsam omgivning och naturens mångfald samt ger råämne för biogas. Klippningen fortsätter till slutet av oktober.
Vaasan rantaruovikkoja siistitään – ongelmallinen järviruoko pääsee hyötykäyttöön31.7.2025 14:39:50 EEST | Tiedote
Vaasan kaupunki niittää järviruokoa Eteläisellä Kaupunginselällä nyt kolmatta vuotta. Työllä parannetaan veden laatua, suojellaan maisemaa ja luonnon monimuotoisuutta sekä tuotetaan raaka-ainetta biokaasuun. Niitto jatkuu lokakuun loppuun saakka.
Ombyggnaden av Pappersbron i Metviken inleds – bron stängs av under byggtiden29.7.2025 14:19:33 EEST | Pressmeddelande
Ombyggnaden av Pappersbron i Metviken inleds 4.8.2025. Bron är helt ur bruk under byggtiden, och fotgängare och cyklister måste ta en omväg runt Metviken. Den nya bron är klar för användning senast 30.11.2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum