Kauppakeskusten kokonaismyynti nousi lähes yhdeksän prosenttia vuoden ensimmäisellä neljänneksellä
Monien toimialojen myynnissä selkeää kasvua
Kuluvan vuoden ensimmäisen neljänneksen myynnin kehityksessä oli suuria eroja eri vuokralaistoimialojen välillä. Suurimpia kasvulukuja osoittivat pandemiasta pahiten kärsineet viihde- ja vapaa-ajanpalvelut, joiden myynti oli yli 2,5-kertainen vuoden 2021 ennätysmataliin lukuihin verrattuna. Toimialan osuus kauppakeskusten kokonaismyynnistä on edelleen varsin pieni, ja kasvaneetkin luvut jäävät vielä pandemiaa edeltävästä tasostaan.
Isommista toimialoista parhaita kasvulukuja osoittivat kahvilat ja ravintolat, joiden myynti kasvoi noin kolmanneksen. Myös muodin ja asusteiden, kauneuden ja terveyden tuotteiden sekä sisustamisen ja kodin tarvikkeiden kasvuluvut kipusivat 20 prosentin tuntumaan. Vapaa-ajan tuotteiden sekä kauneus- ja hyvinvointipalvelujen myynti sen sijaan laski edelliseen vuoteen verrattuna huolimatta maaliskuun positiivista myyntiluvuista. Kauppakeskusten suurimman toimialan, päivittäistavaran ja tavaratalokaupan myynti kasvoi 3,5 prosenttia.
”Kauppakeskustoimiala on toipumassa koronakaudesta. Kauppakeskuksissa tehdään jatkuvasti määrätietoista työtä asiointikokemuksen parantamiseksi ja hyvät kasvuluvut osoittavat, että olemme oikealla polulla”, kertoo Suomen Kauppakeskusyhdistys ry:n hallituksen puheenjohtaja Terhi Sell.
Pandemiaa edeltävään tasoon vielä matkaa
Vaikka kauppakeskusten toipuminen oli ensimmäisellä vuosineljänneksellä ripeää, oli vertailukelpoinen kokonaismyynti noin kahdeksan prosenttia pandemiaa edeltäneen vuoden 2019 myyntiä pienempi. Kävijämäärissä oltiin lähes 25 prosenttia vuotta 2019 jäljessä.
Eri toimialoista vain päivittäistavaran ja tavaratalokaupan, kauneus- ja hyvinvointipalvelujen sekä kauneuden ja terveyden tuotteiden myynti oli vuoden 2022 ensimmäisellä neljänneksellä korkeampi kuin kolmea vuotta aiemmin.
Vaikka ensimmäisen vuosineljänneksen kasvuluvut olivat ihmisten liikkumisen lisääntymisen myötä kaupunkikeskustoissa sijaitsevissa kauppakeskuksissa muita ripeämpiä, on niiden myynti- ja kävijäluvuissa edelleen huomattavasti enemmän kirittävää kuin kaupunkikeskustojen ulkopuolisissa keskuksissa, joiden myyntilukemat ovat jo hyvin lähellä pandemiaa edeltävää tasoa.
Kauppakeskusten liiketilojen käyttöaste edelleen korkea
Kauppakeskusten liiketilojen käyttöaste on pysytellyt varsin korkeana läpi koko pandemian, ja oli yli 94 prosenttia maaliskuun lopun tilanteessa. Liiketilojen käyttöaste notkahti hienoisesti pääkaupunkiseudulla ja muissa suurissa kaupungeissa, mutta vastaavasti nousi muun Suomen kauppakeskuksissa.
Tulokset perustuvat Suomen Kauppakeskusyhdistyksen myynti- ja kävijäindeksiin, johon tiedot on kerännyt KTI Kiinteistötieto Oy. Myynti- ja kävijätietoja on seurattu vuodesta 2011 lähtien. Indekseillä edistetään Suomen kauppakeskusmarkkinan läpinäkyvyyttä sekä tarjotaan markkinatietoa kauppakeskusjohtamisen tueksi. Uusimmassa päivityksessä on mukana 48 kauppakeskusta.
Lisätietoja:
Olli-Pekka Pajala, Rakli, puh. 050 5169 243
Hanna Kaleva, KTI Kiinteistötieto Oy, puh. 040 5555 269
Pääkaupunkiseudun kauppakeskukset: ESPOO Ainoa, Entresse, Iso Omena, Pikkulaiva, Sello, HELSINKI Arabia, Citycenter, Columbus, Forum, Hertsi, Itis, Kaari, Kaivopiha, Kamppi, Kämp Galleria, REDI, Ristikko, Ruoholahti, Saari, Tripla VANTAA Jumbo-Flamingo, Myyrmanni
Muiden suurten kaupunkiseutujen keskukset: JYVÄSKYLÄ Seppä, KEMPELE Zeppelin, KUOPIO Matkus, LAHTI Karisma, Trio, RAISIO Mylly, TAMPERE Duo, Koskikeskus, Ratina TURKU Hansa, Skanssi, YLÖJÄRVI Elo
Muun Suomen keskukset: HYVINKÄÄ Willa, HÄMEENLINNA Goodman, KERAVA Karuselli, KOTKA Pasaati, KOUVOLA Veturi, LAPPEENRANTA IsoKristiina, LOHJA Lohi, MIKKELI Stella, PORI IsoKarhu, Puuvilla, ROVANIEMI Sampokeskus, SALO Plaza, TORNIO Rajalla På Gränsen, VAASA Espen
* vertailukelpoisesta, ns. like-for-like -indeksistä on poistettu uudet keskukset sekä merkittävät laajennukset ja remontit
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry kokoaa maan merkittävimmät kaupalliset keskukset. Toiminnassa kohtaavat kiinteistönomistajat, kauppakeskusjohto, kauppa, palvelut ja alan asiantuntijat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Kauppakeskusten myynti laski vuoden ensimmäisellä neljänneksellä - käyttöasteet säilyivät korkeina koko maassa22.5.2025 07:05:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti laski 0,9 prosenttia vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammikuussa myynti oli hieman suurempaa kuin viime vuonna, mutta helmi-maaliskuussa jäätiin vuoden 2024 tasosta. Kauppakeskusten kävijämäärän kasvu jatkui, mutta huomattavasti viime aikoja maltillisempana. Tammi-maaliskuussa kävijöitä oli kauppakeskuksissa tasan prosentin enemmän kuin vuonna 2024. Kävijöiden määrä kasvoi pääkaupunkiseudulla noin kaksi prosenttia, mutta muun Suomen kauppakeskuksissa kävijämäärä laski. ”Kauppakeskukset eivät ole immuuneita vähittäiskaupan kasvun hiljentymiselle, sillä myös kauppakeskuksissa asioivat kuluttajat ovat varovaisia rahankäytössään. Myyntien odotetaan kuitenkin tasaantuvan loppuvuotta kohden muun muassa palkankorotusten, korkojen laskun ja puoliväliriihen veronalennusten myötä”, sanoo Suomen Kauppakeskusyhdistyksen puheenjohtaja Jukka Vakula. Päivittäistavara- ja tavaratalokaupan myynti pienen
Kauppakeskusten myynti kasvoi vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä12.3.2025 11:07:07 EET | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 1,1 prosenttia vuoden 2024 loka-joulukuussa edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kävijöitä kauppakeskuksissa oli 4,5 prosenttia enemmän kuin vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä. Viimeisen vuosineljänneksen volyymejä nosti etenkin vilkas marraskuu, jolloin myynti nousi 3,3 prosenttia ja kävijöitä oli yli kuusi prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Myynti ja kävijämäärät kasvoivat pääkaupunkiseudulla huomattavasti muuta maata enemmän.
Yhtenäinen malli kauppakeskusten hiilijalanjäljen vertailuun3.2.2025 08:15:00 EET | Tiedote
Suomen Kauppakeskusyhdistys on kehittänyt syksyn 2024 aikana mallin, jolla voidaan vertailla eri kauppakeskusten hiilijalanjälkeä. Hiilijalanjälki-tunnusluku mahdollistaa kauppakeskusten ilmastovaikutusten läpinäkyvän ja yhtenäisen raportoinnin.
Kauppakeskus on ihmisten kohtaamispaikka – yhteisöllisyys erottui vuoden 2024 voittavissa kauppakeskusteoissa14.11.2024 17:30:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 kauppakeskusteot on nyt valittu ja voittajat ovat kauppakeskukset Seppä, Mylly, Lauttis ja Myyrmanni. Kilpailu palkitsee tekoja, jotka kehittävät ja edistävät kauppakeskusten toimintaa. Voittajatöissä vietiin läpi muutosprojekteja, kehitettiin yhteisöllisyyttä lähiasukkaiden kanssa ja hyödynnettiin sovelluksia ja TikTok-alustaa asiakkaiden osallistamisessa.
Kauppakeskusten kävijämäärä tasaisessa kasvussa14.11.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Kauppakeskusten kävijämäärien tasainen kasvu jatkui, ja kolmannella vuosineljänneksellä kauppakeskuksissa oli kävijöitä keskimäärin 2,7 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Kävijämäärien kasvu jatkui vahvimpana pääkaupunkiseudulla, jossa kävijöitä oli heinä-syyskuussa 3,5 prosenttia enemmän kuin vuoden 2023 vastaavalla ajanjaksolla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme