Suomalaiset innostuivat entistä vahvemmista grillimauista – nousevina makumaailmoina Etelä- ja Väli-Amerikan keittiöt

Yksi tämänkin kesän kuumimmista grillaustrendeistä tulee olemaan street food eli käsin syötävä katuruoka, ennustaa myyntipäällikkö Juha Nieminen S-ryhmän marketkaupasta. Kotigrillaajien suosiossa ovat edelleen burgerit, mutta hieman erityyppisinä kuin on perinteisesti totuttu.
”Paksun burgerpihvin sijaan hampurilaisten väliin grillataan nyt niin sanottu smash-pihvi. Pihviä painetaan grillauksen aikana kuumaa parilaa vasten, jolloin siitä tulee ohut ja rapeareunainen. Parhaiten smash burgereihin sopii vähintään 17 % rasvaa sisältävä naudan jauheliha”, Nieminen vinkkaa.
Naudanlihapihvin lisäksi burgereiden väliin grillataan myös entistä enemmän kasvipohjaisia pihvejä sekä kalaa. Olennainen täyte hyvässä burgerissa on myös hyvin maustettu majoneesi, joiden valikoimat ovat kasvaneet viime vuosina huomattavasti.
Myös viime kesältä tuttu hevi-grillaus eli hedelmien ja vihannesten grillaaminen on edelleen pinnalla. Kasvikset eivät ole enää pelkkiä lisukkeita, vaan yhä useamman suomalaisen kotigrillaajan annos rakentuu grillattujen kasvisten ja vihannesten ympärille, ja vasta niiden jälkeen valitaan mukaan sopiva proteiinin lähde.
Vahvaa paluuta grillitrendeihin tekee myös niin sanottu hidas grillaaminen, eli matalassa lämpötilassa pitkään grillatut ja savustetut lihat. Grilliruoat ovat myös aiempaa rohkeammin maustettuja.
”Grillasitpa sitten lihaa, kalaa tai kasviksia, kaikkia näitä yhdistää entistä rohkeampi maustaminen. Korean BBQ on ollut trendikästä jo jonkin aikaa, ja nyt sen rinnalle ovat vahvasti nousemassa makumaailmat Etelä- ja Väli-Amerikasta”, Nieminen sanoo.
Hiiligrillaus kasvattaa suosiotaan
Grillikausi on viime vuosina pidentynyt, ja yhä useampi suomalainen grillaa jopa vuoden ympäri tai avaa grillikauden jo hyvissä ajoin keväällä.
”Kesä on grillauksen kulta-aikaa, ja grilli otetaan varmasti esille monessa kodissa ja kesämökeillä viimeistään nyt helatorstaiviikonloppuna. S-ryhmän kesäkuussa 2021 asiakastutkimuksen mukaan yli puolet eli 52 % vastaajista grillaa kesällä vähintään kerran kuussa. Aktiivisimpia grillaajia ovat asiakastutkimuksemme mukaan 35–54-vuotiaat suomalaiset”, Nieminen toteaa.
Erilaisista grillaustavoista etenkin hiiligrillaus kiinnostaa suomalaisia enenevissä määrin, kertoo S-ryhmän raudan ja pihan myyntipäällikkö Marko Väänänen.
”Grillauksesta on tullut aiempaa yhteisöllisempi ja pitkäkestoisempi tapahtuma, johon halutaan panostaa sekä ajallisesti että laadukkaan grillin muodossa. Hiiligrillien suosiota ruokkii entisestään se, että hiiligrillillä voi valmistaa mehukkaita, pitkään haudutettuja liharuokia, jotka ovat tällä hetkellä erittäin trendikkäitä”, Väänänen kertoo.
Jos uuden grillin hankkiminen tällä hetkellä on ajankohtaista, valinnanvaraa riittää vielä hyvin, Väänänen vinkkaa.
”Viime vuoden huhtikuu oli Prismoissa ennätyksellinen grillien myynnissä. Tänä vuonna kevät on ollut kylmempi, eikä grillikaupassa siten ylletty viime vuoden tasolle. Grillien kysyntä kiihtyy tyypillisesti sitä mukaa, kun säät lämpenevät”, Väänänen toteaa.
Ravintolahenkisiä herkkuja kotigrillaajille
S-ryhmä vastaa vahvasti maustettujen grillaustuotteiden kysyntään tuomalla kauppoihin Amarillo-ravintoloiden makumaailmasta inspiraationsa saaneen grillaustuotesarjan, jotka kytkeytyy samalla grocerant-trendiin eli ravintolan ja ruokakaupan lähentymiseen. Viime vuonna tehdyn asiakastutkimuksen mukaan S-ryhmän asiakkaat toivoivat ruokakauppaan erityisesti Amarillon ja Rosson makumaailman mukaisia, ravintolatasoisia valmisruokia.
S-ryhmä on vastannut ravintolahenkisten tuotteiden kysyntään jo muutamaan otteeseen: ensin Amarillo-valmisruokasarjalla, joka tuotiin myyntiin viime syksynä ja tänä keväänä Rosso-tuorepizzoilla. Molemmat lanseeraukset saivat asiakkailta innostuneen vastaanoton. Amarillo-valmisruokien käyttäjille tehdyn kyselyn mukaan tuotteissa koettiin olevan reilusti makua ja niitä pidettiin laadukkaina ja hyvänmakuisina.
”Nyt Amarillo-ravintoloiden makumaailmasta inspiraationsa saanut tuotesarja laajenee grillaustuotteisiin. Ravintolatasoisten, tuoreista raaka-aineista valmistettujen grillaustuotteiden suunnittelusta ovat vastanneet tälläkin kertaa Amarillon keittiömestarit”, Juha Nieminen kertoo.
Amarillo-grillaustuotesarjaan kuuluu kahdeksan tuotetta, joissa kaikissa on reilusti makua. Koska Amarillon makumaailma on paikoin hyvinkin tulinen, on kaikkiin tuotteisiin merkitty myös tulisuusaste. Tuotesarjaan kuuluu valmiiksi maustettuja, grillattavaksi suunniteltuja lihoja: kanaa, possua, ribsejä ja trendikkäisiin smash-burgereihin sopivia pihvejä. Lihojen lisäksi tuotesarjasta löytyy erilaisia lisukkeita. Kaikki Amarillo-sarjan uutuustuotteet on valmistettu Suomessa.
Amarillo-grillaustuotteet:
- Amarillo Chorizo Smash burger steak
- Amarillo Smoked chili pork
- Amarillo Pibil chicken
- Amarillo Piri piri chicken
- Amarillo Rockefeller Hot Ribs
- Amarillo Texican Roast Potatoes
- Amarillo Butter Corns
- Amarillo Fresh Pico de Gallo
- Tuotteet saatavilla S-ryhmän ruokakaupoista (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) 24.5. alkaen
- Valikoiman laajuus voi vaihdella myymälän koon mukaan.
Vinkkejä ja reseptejä tuotteiden käyttöön löydät Yhteishyvästä: yhteishyvä.fi/amarillo
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Nieminen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, juha.nieminen@sok.fi, puh. 010 7680692
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
S-ryhmän ruokakaupoissa kiinnitetään huomiota muovikassien kulutukseen: kestokassin hinta alas, muovikassin hinta ylös5.5.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän ruokakaupoissa tehdään toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Tästä päivästä alkaen kaikissa marketkaupan ketjuissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) tarkistetaan eri kassivaihtoehtojen hintoja ja esillepanoja niin, että muovikassien hintaa nostetaan, kestokassin hintaa lasketaan ja paperikassi säilyy kassalta jo löytyneistä kassivaihtoehdoista edullisimpana. Kassoille sijoitetaan tarjolle myös edullisia ja muovimäärältään ohuempia jätekassirullia.
Uusi malli mullistaa työn ja vapaan yhteensovittamisen – 3500 S-ryhmän työntekijää valitsee itse omat työvuoronsa2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Uusi työvuorosuunnittelun malli helpottaa työn ja vapaa-ajan yhteensovittamista ja lisää merkittävästi vaikutusmahdollisuuksia omaan työhön. Tänä keväänä noin 3500 työntekijää osallistuu itse aktiivisesti omien työvuorojensa valintaan, kun useat S-ryhmän osuuskaupat käyttävät yhteisöllisen työvuorosuunnittelun mallia.
SOK:n hallintoneuvosto 2025 on valittu – puheenjohtajana jatkaa Timo Santavuo29.4.2025 14:55:04 EEST | Tiedote
SOK:n hallintoneuvosto valittiin 29.4.2025 pidetyssä osuuskunnan kokouksessa. Hallintoneuvostossa aloitti kolme uutta jäsentä.
Bonuksen kerryttäminen Applen Lompakossa olevalla S-Etukortilla laajenee S-ryhmän ravintoloihin29.4.2025 08:02:00 EEST | Tiedote
Bonuksen kerryttäminen mobiilisti onnistuu pian entistä useammassa paikassa, kun S-ryhmän kaupoissa suosioon noussut käytäntö laajenee myös ravintoloihin. Käyttöönotto tapahtuu vaiheittain tämän vuoden aikana ravintoloiden maksupäätteiden vaihtuessa uusiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme