Suomalaiset innostuivat entistä vahvemmista grillimauista – nousevina makumaailmoina Etelä- ja Väli-Amerikan keittiöt

Yksi tämänkin kesän kuumimmista grillaustrendeistä tulee olemaan street food eli käsin syötävä katuruoka, ennustaa myyntipäällikkö Juha Nieminen S-ryhmän marketkaupasta. Kotigrillaajien suosiossa ovat edelleen burgerit, mutta hieman erityyppisinä kuin on perinteisesti totuttu.
”Paksun burgerpihvin sijaan hampurilaisten väliin grillataan nyt niin sanottu smash-pihvi. Pihviä painetaan grillauksen aikana kuumaa parilaa vasten, jolloin siitä tulee ohut ja rapeareunainen. Parhaiten smash burgereihin sopii vähintään 17 % rasvaa sisältävä naudan jauheliha”, Nieminen vinkkaa.
Naudanlihapihvin lisäksi burgereiden väliin grillataan myös entistä enemmän kasvipohjaisia pihvejä sekä kalaa. Olennainen täyte hyvässä burgerissa on myös hyvin maustettu majoneesi, joiden valikoimat ovat kasvaneet viime vuosina huomattavasti.
Myös viime kesältä tuttu hevi-grillaus eli hedelmien ja vihannesten grillaaminen on edelleen pinnalla. Kasvikset eivät ole enää pelkkiä lisukkeita, vaan yhä useamman suomalaisen kotigrillaajan annos rakentuu grillattujen kasvisten ja vihannesten ympärille, ja vasta niiden jälkeen valitaan mukaan sopiva proteiinin lähde.
Vahvaa paluuta grillitrendeihin tekee myös niin sanottu hidas grillaaminen, eli matalassa lämpötilassa pitkään grillatut ja savustetut lihat. Grilliruoat ovat myös aiempaa rohkeammin maustettuja.
”Grillasitpa sitten lihaa, kalaa tai kasviksia, kaikkia näitä yhdistää entistä rohkeampi maustaminen. Korean BBQ on ollut trendikästä jo jonkin aikaa, ja nyt sen rinnalle ovat vahvasti nousemassa makumaailmat Etelä- ja Väli-Amerikasta”, Nieminen sanoo.
Hiiligrillaus kasvattaa suosiotaan
Grillikausi on viime vuosina pidentynyt, ja yhä useampi suomalainen grillaa jopa vuoden ympäri tai avaa grillikauden jo hyvissä ajoin keväällä.
”Kesä on grillauksen kulta-aikaa, ja grilli otetaan varmasti esille monessa kodissa ja kesämökeillä viimeistään nyt helatorstaiviikonloppuna. S-ryhmän kesäkuussa 2021 asiakastutkimuksen mukaan yli puolet eli 52 % vastaajista grillaa kesällä vähintään kerran kuussa. Aktiivisimpia grillaajia ovat asiakastutkimuksemme mukaan 35–54-vuotiaat suomalaiset”, Nieminen toteaa.
Erilaisista grillaustavoista etenkin hiiligrillaus kiinnostaa suomalaisia enenevissä määrin, kertoo S-ryhmän raudan ja pihan myyntipäällikkö Marko Väänänen.
”Grillauksesta on tullut aiempaa yhteisöllisempi ja pitkäkestoisempi tapahtuma, johon halutaan panostaa sekä ajallisesti että laadukkaan grillin muodossa. Hiiligrillien suosiota ruokkii entisestään se, että hiiligrillillä voi valmistaa mehukkaita, pitkään haudutettuja liharuokia, jotka ovat tällä hetkellä erittäin trendikkäitä”, Väänänen kertoo.
Jos uuden grillin hankkiminen tällä hetkellä on ajankohtaista, valinnanvaraa riittää vielä hyvin, Väänänen vinkkaa.
”Viime vuoden huhtikuu oli Prismoissa ennätyksellinen grillien myynnissä. Tänä vuonna kevät on ollut kylmempi, eikä grillikaupassa siten ylletty viime vuoden tasolle. Grillien kysyntä kiihtyy tyypillisesti sitä mukaa, kun säät lämpenevät”, Väänänen toteaa.
Ravintolahenkisiä herkkuja kotigrillaajille
S-ryhmä vastaa vahvasti maustettujen grillaustuotteiden kysyntään tuomalla kauppoihin Amarillo-ravintoloiden makumaailmasta inspiraationsa saaneen grillaustuotesarjan, jotka kytkeytyy samalla grocerant-trendiin eli ravintolan ja ruokakaupan lähentymiseen. Viime vuonna tehdyn asiakastutkimuksen mukaan S-ryhmän asiakkaat toivoivat ruokakauppaan erityisesti Amarillon ja Rosson makumaailman mukaisia, ravintolatasoisia valmisruokia.
S-ryhmä on vastannut ravintolahenkisten tuotteiden kysyntään jo muutamaan otteeseen: ensin Amarillo-valmisruokasarjalla, joka tuotiin myyntiin viime syksynä ja tänä keväänä Rosso-tuorepizzoilla. Molemmat lanseeraukset saivat asiakkailta innostuneen vastaanoton. Amarillo-valmisruokien käyttäjille tehdyn kyselyn mukaan tuotteissa koettiin olevan reilusti makua ja niitä pidettiin laadukkaina ja hyvänmakuisina.
”Nyt Amarillo-ravintoloiden makumaailmasta inspiraationsa saanut tuotesarja laajenee grillaustuotteisiin. Ravintolatasoisten, tuoreista raaka-aineista valmistettujen grillaustuotteiden suunnittelusta ovat vastanneet tälläkin kertaa Amarillon keittiömestarit”, Juha Nieminen kertoo.
Amarillo-grillaustuotesarjaan kuuluu kahdeksan tuotetta, joissa kaikissa on reilusti makua. Koska Amarillon makumaailma on paikoin hyvinkin tulinen, on kaikkiin tuotteisiin merkitty myös tulisuusaste. Tuotesarjaan kuuluu valmiiksi maustettuja, grillattavaksi suunniteltuja lihoja: kanaa, possua, ribsejä ja trendikkäisiin smash-burgereihin sopivia pihvejä. Lihojen lisäksi tuotesarjasta löytyy erilaisia lisukkeita. Kaikki Amarillo-sarjan uutuustuotteet on valmistettu Suomessa.
Amarillo-grillaustuotteet:
- Amarillo Chorizo Smash burger steak
- Amarillo Smoked chili pork
- Amarillo Pibil chicken
- Amarillo Piri piri chicken
- Amarillo Rockefeller Hot Ribs
- Amarillo Texican Roast Potatoes
- Amarillo Butter Corns
- Amarillo Fresh Pico de Gallo
- Tuotteet saatavilla S-ryhmän ruokakaupoista (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) 24.5. alkaen
- Valikoiman laajuus voi vaihdella myymälän koon mukaan.
Vinkkejä ja reseptejä tuotteiden käyttöön löydät Yhteishyvästä: yhteishyvä.fi/amarillo
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha Nieminen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, juha.nieminen@sok.fi, puh. 010 7680692
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Ilmanpuhdistimien myynti tuplaantui eikä pöytätuuletin enää kelpaa kaikille – Prisman myyntidata kertoo, mitä koteihin kesällä halutaan15.7.2025 09:14:18 EEST | Tiedote
Suomalaiset panostavat selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilmanlaatuun ja viilennykseen kesäisin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut ja viilenninkaupoille suomalaiset suuntavat heti ensimmäisinä hellepäivinä. Monille viilennyslaitetta valitessa on nyt erityisen tärkeää, että laitetta voi hallita etänä. Viilentimien lisäksi tapoja torjua hellettä on monia.
S-ryhmän myynti kasvoi tammi–kesäkuussa hieman edellisvuodesta11.7.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmään kuuluvien alueosuuskauppojen, SOK:n ja niiden tytäryhtiöiden veroton vähittäismyynti tammi–kesäkuussa 2025 oli 7 005,2 miljoonaa euroa. Myynti kasvoi 0,6 prosenttia edellisvuodesta. Kehityksen veturi oli marketkauppa, jonka myyntivire jatkui vahvana.
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme