Helsingin Psykoterapiainstituutti Oy

Suomea vaivaavaan psykoterapeuttipulaan tulossa viimein helpotusta

Psykoterapeuttien koulutusta koskevaan riitaan on tullut ratkaisu, jonka ansiosta Suomi on saamassa noin 300 uutta psykoterapeuttia. Viranomaisten toiminnasta voi seurata veronmaksajille jättilasku.

Jo vuosia jatkunut psykoterapeuttien koulutusta koskeva kiista on viimein tulossa päätökseen, kun Euroopan unionin tuomioistuin otti asiaan kantaa tuoreessa opiskelijan oikeuksia koskevassa tuomiossaan. Helsingin Psykoterapiainstituutin (HPI) toimitusjohtaja John Pihlajan mukaan ratkaisu merkitsee, että HPI:n järjestämään koulutukseen osallistuneet opiskelijat saavat ammattioikeutensa rekisteröidyksi.

Valvira on aiemmin kieltäytynyt rekisteröimästä yli 300 valmistuneen opiskelijan ammattioikeuksia vedoten vuosina 2013–2020 järjestetyn koulutuksen toteuttamistapaan. Koulutuksesta on vastannut brittiläinen University of the West of England (UWE), mutta koulutus on järjestetty Suomessa suomen kielellä yhdessä HPI:n kanssa.

Pihlajan mukaan EUT:n tuomio osoittaa yksiselitteisesti, että Valviran on hyväksyttävä UWE:n myöntämät tutkintotodistukset ja rekisteröitävä opiskelijoiden psykoterapeutin ammattioikeudet. Huoli koulutuksen toteuttamistavasta on osoittautunut väärinkäsitykseksi.

– Opiskelijoille on luvattu lainsäädännön mukainen koulutus, josta seuraa lainsäädännön lupaama ammattioikeus. EUT:n ratkaisu poistaa tämän tieltä viimeisenkin esteen.

Suomea riivaa tällä hetkellä vakava psykoterapeuttipula. Pihlaja on harmissaan hoitovajeesta, jota on entisestään pahentanut se, etteivät HPI-UWE:n koulutuksesta valmistuneet opiskelijat ole voineet tehdä työtään.

– Joka kuukausi yli 10 000 terapiaistuntoa on jäänyt pitämättä siksi, että Valvira on tulkinnut lakia väärin. Tuhansia ihmisiä on jäänyt ilman psykoterapiaa ja päätynyt turhaan ennenaikaiselle työkyvyttömyyseläkkeelle. Yhteiskunnalle koituva lasku voi nousta miljardiluokkaan, Pihlaja toteaa.

Pihlaja pitää tilannetta kohtuuttomana myös valmistuneiden opiskelijoiden kannalta.

– Opiskelijat ovat suorittaneet kaikki laissa asetetut vaatimukset täyttävän koulutuksen, mutta ovat joutuneet vuosikausia roikkumaan löysässä hirressä ja hakemaan oikeutta tuomioistuimista. Opiskelijoiden vahingonkorvausvaatimukset heille aiheutuneesta taloudellisesta menetyksestä voivat nousta kymmeniin miljooniin. Korvauksia vaaditaan viranomaisilta, mutta viime kädessä suomalaiset veronmaksajat kuittaavat laskun.

Pihlaja korostaa, että HPI:n tavoitteena on aina ollut se, ettei yksikään psykoterapiaa tarvitseva suomalainen jäisi ilman apua.

– Opiskelijoiden oikeuksien puolustaminen on kuluneiden vuosien aikana vaatinut paljon työtä. Nyt suuntaamme katseen eteenpäin ja mietimme, miten voisimme jatkossakin parhaiten edistää suomalaisten mielenterveyttä.

Lisätietoja:

John Pihlaja, toimitusjohtaja, puh. 040 567 8000

EUT:n tuomio: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/FI/TXT/PDF/?uri=CELEX:62020CJ0577&qid=1655737156713&from=FI

Yhteyshenkilöt

Helsingin Psykoterapiainstituutti, toimitusjohtaja John Pihlaja, puh. 040 567 8000

Helsingin Psykoterapiainstituutti Oy
Lemuntie 7 A