Lisää uusiutuvaa energiaa: 10 000 uutta aurinkopaneelia S-ryhmän toimipaikkoihin

Tällä hetkellä noin 100 000 aurinkopaneelia tuottaa S-ryhmän myymälöihin, hotelleihin ja logistiikkakeskuksiin sähköä eri puolilla maata. Suunnitteilla on tuhansia uusia aurinkopaneeleita erilaisiin kohteisiin, muun muassa Kymen Seudun Osuuskaupan Tykkimäen huvipuiston Aquaparkiin.
”Kun aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta, voi toimipaikan tarvitsema sähkö tulla ajoittain kokonaan aurinkopaneelien kautta. Paneelit voivat tuottaa kesällä hetkellisesti jopa 25 prosenttia koko S-ryhmän sähköntarpeesta, mutta vuositasolla keskimääräinen osuus on viitisen prosenttia”, S-Voiman toimitusjohtaja Mikko Halonen avaa.
Kesällä myös myymälöiden viilennystarve on suurimmillaan, ja aurinkosähkön tuotantohuippu osuu näin juuri oikeaan aikaan. Aurinkosähkö kannattaa kuluttaa paikallisesti. Keskikokoisessa S-marketissa paneeleita voi olla noin 200–250 kappaletta. Aurinkopaneelien hyötysuhde on parantunut jatkuvasti. Nykyisten tuotteiden elinkaari on pitkälti yli 20 vuotta.
Aurinkopaneelit valmistetaan pitkälti ulkomailla, mutta kaupparyhmän yhteistyökumppanit ja esimerkiksi asennuksia toimipaikkoihin tekevät yritykset ovat kotimaisia toimijoita. Paikallisuus ja kotimaisuuden tukeminen on tärkeää osuuskaupoille ja koko S-ryhmälle.
Tuuli tuo eniten virtaa – myös laajenevaan sähköautojen latausverkostoon
S-ryhmän omat tuulivoimalat kattavat vuositasolla jo noin 80 prosenttia koko kaupparyhmän käyttämästä sähköenergiatarpeesta. S-ryhmän uusin ja suurin tuulipuisto sijaitsee Simossa. Uudet voimalat ovat tehokkaampia ja suurempia, ja vain muutamassa vuodessa yksittäisen voimalan tuottama energiamäärä on tuplaantunut.
Esimerkiksi sähköautojen yleistyminen tulee lisäämään sähköntarvetta. Yksi monesta tuulivoiman hyödyntämisen kohteista onkin sähköajoneuvojen ABC-latausverkosto.
”Olemme suuri sähkönkäyttäjä, ja meille on oleellista, että käyttämämme sähkö on tuotettu kestävästi ja sen hinta on kilpailukykyistä. Nämä kaksi asiaa yhdistyvät sekä tuuli- että aurinkosähkössä. Panostuksista uusiutuvaan energiaan syntyy osuuskaupalle säästöjä sekä sähkölaskuun että kokonaiskustannuksiin – ja viime kädessä se hyödyttää kaikkia asiakkaitamme”, Mikko Halonen sanoo.
S-ryhmän tavoitteena on olla oman toiminnan osalta hiilinegatiivinen vuonna 2025 eli silloin se sitoo ilmasta hiiltä enemmän kuin sitä sinne tuottaa. Tiukkojen ilmastotavoitteidensa mukaisesti kaupparyhmä aikoo pudottaa ilmastopäästöjensä määrää 90 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoden 2030 loppuun mennessä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko Halonen, toimitusjohtaja, S-Voima, puh. 050 440 4811
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmä ja Åhléns hankintayhteistyöhön – ruotsalaistavaratalon omien merkkien suosikkituotteet täydentävät jatkossa Sokoksen ja Prisman valikoimaa28.5.2025 15:00:00 EEST | Tiedote
SOK on solminut hankintayhteistyösopimuksen ruotsalaisen Åhléns-tavarataloketjun kanssa. Yhteistyö tuo Sokos-tavarataloihin, Prismoihin sekä sokos.fi- ja prisma.fi-verkkokauppoihin Åhlénsin suosittuja oma merkki -tuotteita naisten ja miesten muodin sekä kodin tuotealueilta. Ensimmäiset maistiaiset uudesta valikoimasta saapuvat myymälöihin kesän alussa.
Yli 1300 suomalaista vastasi: Näin paljon valmistujaislahjaan tulee käyttää rahaa – tällaisia ovat kevään suosikkilahjat28.5.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Kevään valmistujaislahjoihin tulisi käyttää suurimman osan mielestä vähintään 30 euroa, mutta enintään 100 euroa, kertoo Prisman asiakasomistajilleen teettämä tuore kyselytutkimus. Yli 1300 vastaajaa kertoivat myös, mitkä ovat heidän mielestään sopivimmat valmistujaislahjat sekä parhaat omalle kohdalle osuneet lahjat ja huomionosoitukset valmistumisen kunniaksi. Prisman asiantuntija ennakoi, että tänä vuonna suosituimpien lahjojen joukossa ovat astia- ja aterinsarjat.
Prisman data: Suomalaiset innostuivat perinteisestä havukasvista – jopa 30 % kasvu pihoilla ja puutarhoissa15.5.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Kevät on ollut toistaiseksi viileä, mutta se ei ole lannistanut suomalaisia pihojenlaittajia, kertoo Prisman tuore myyntidata. Esimerkiksi lannoitteita on myyty jo 10 prosenttia edellisvuotta enemmän ja terassien käsittelyyn tarkoitettujen puuöljyjen myynti on noussut jopa 50 prosenttia. Datasta käy myös selväksi, että suomalaiset puutarhurit ovat tänä vuonna innostuneet toden teolla tuijista. Samalla uusi jätelaki on näkynyt selvästi kompostikuivikkeen myynnissä.
Kysely: Joka neljäs suomalainen värjää hiuksiaan säännöllisesti kotona – näin vältät tyyppimokat12.5.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sokoksen tekemän kyselytutkimuksen mukaan hiusten värjäämistä pidetään tärkeänä osana ulkonäköä. Neljäsosa suomalaisista värjääkin hiuksensa kotona säännöllisesti eli vähintään 3–5 kertaa vuodessa. Sokoksen kauneuden asiantuntija jakaa vinkit yleisimpiin kotivärjäyksen sudenkuoppiin.
Prisman ja Sokoksen noutopiste joka kylään – S-ryhmä valjastaa suurimman valttinsa asiakasomistajien eduksi7.5.2025 15:05:37 EEST | Tiedote
Asiakkaat voivat tulevaisuudessa noutaa Prisman ja Sokoksen verkkokaupan ostoksensa S-ryhmän ruokakauppoihin tulevista ässänvihreistä noutolokerikoista ympäri Suomen. S-ryhmässä on kehitetty suosittua käyttötavarakaupan verkkokauppojen myymälänoutoa usean vuoden ajan ja tällä hetkellä myymälänouto toimii Prismoissa ja Sokoksissa. Tulevina vuosina mukaan valjastetaan S-ryhmän ainutlaatuisen laaja toimipaikkaverkosto, jotta asiakkaiden arki helpottuu entisestään. Tarkoituksena on toimittaa tuotteet asiakkaille nopeasti, edullisesti ja harppauksen ekologisemmin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme