Digi- ja väestötietovirasto panostaa asiakaspalveluun ja digitaalisten palvelujen kehittämiseen
Syksyllä 2021 virastossa aloitti asiakaspalvelutehtävissä 40 uutta henkilöä lisätalousarviossa myönnetyn määrärahan turvin. Näin saatiin lyhennettyä merkittävästi viraston käsittelyaikoja etenkin edunvalvonta-asioihin liittyen. 28.6.2022 virastolle myönnetyn uuden lisämäärärahan avulla useita näistä palvelussuhteista jatketaan.
Väestön ikääntyminen kasvattaa edunvalvonnan tarvetta
Digi- ja väestötietoviraston palvelujen kysyntää kasvattaa erityisesti väestön ikääntyminen, joka lisää muun muassa edunvalvonnan tarvetta. Digi- ja väestötietovirasto kannustaa kaikkia kansalaisia ennakoimaan edunvalvonnan tarvetta ja tekemään edunvalvontavaltuutuksen hyvissä ajoin. Omaisten näkökulmasta tämä nopeuttaa ja helpottaa asioiden hoitoa ja auttaa henkilöitä itse vaikuttamaan omien asioidensa hoitoon, kun ei itse siihen pysty.
– Tavoitteemme on, että asiakkaamme voisivat halutessaan hoitaa kaikki edunvalvontaan liittyvät asiat sähköisesti, myös esimerkiksi edunvalvontavaltakirjan rekisteröimisen, mutta lainsäädäntö ei vielä sitä mahdollista, sanoo Digi- ja väestötietoviraston ylijohtaja Aino Jalonen.
Palvelut digitalisoituvat vaiheittain
Kansalaisten arjen sujuvoittaminen on Digi- ja väestötietoviraston tärkein tehtävä. Lähivuosien aikana Digi- ja väestötietoviraston palveluja kehitetään vaiheittain siten, että valtaosan asioista voisi hoitaa sähköisesti ilman puhelinsoittoa tai käyntiä paikan päällä.
Vielä tämän vuoden aikana Digi- ja väestötietovirasto digitalisoi holhoustoimen kauppalupiin liittyvän palvelun. Edunvalvoja tarvitsee holhousviranomaisen eli Digi- ja väestötietoviraston luvan alaikäisen tai edunvalvonnassa olevan omaisuuden myyntiä varten eli uudistus helpottaa monen arkea. Uudistuksen jälkeen asiakas voi tehdä kauppalupiin liittyvän hakemuksen sähköisesti ja asia käsitellään myös Digi- ja väestötietovirastossa sähköisesti.
– Kehitysmahdollisuuksia on jo paljon, mutta myös säädösmuutoksia tarvitaan. Olemme aloitteellisia ja teemme tiivistä yhteistyötä ministeriöiden kanssa, jotta lainsäädäntöä kehitettäisiin siten, että se mahdollistaisi digitaalisen yhteiskunnan sujuvan toiminnan nyt ja tulevaisuudessa, Aino Jalonen jatkaa.
Yhä useampi valitsee digitaalisen palvelun helppouden ja nopeuden vuoksi
Palvelujen digitalisoimisesta on saatu hyviä kokemuksia. Esimerkiksi nimenmuutosta voi hakea Digi- ja väestötietoviraston sähköisen nimenmuutospalvelun kautta. Asia hoituu nopeasti, eikä päätöstä tai asian käsittelyä tarvitse odottaa pitkään. Etunimenmuutoksista 71 prosenttia tehdään jo sähköisesti.
Sähköisenä itsepalveluna Digi- ja väestötietovirasto tarjoaa myös todistuksia väestötietojärjestelmästä. Useimmin tilattu todistus on elossaolotodistus, jota voidaan tarvita esimerkiksi perunkirjoituksen toimittamista varten. Väestötietojärjestelmän todistuksista jo noin puolet hankitaan sähköisen itsepalvelukanavan kautta, joka on asiakkaalle nopeampi ja edullisempi kuin asiakaspalvelun kautta tehty tilaus.
– Kehitämme arjen palveluja asiakaslähtöisesti ja yhä useampi haluaa hoitaa asiansa joustavasti digikanavien kautta. Panostamme vahvasti palvelujen sähköistämiseen, mutta myös muut asiakaspalvelukanavat säilyvät niitä tarvitseville, Aino Jalonen kertoo.
Yhteyshenkilöt
Aino JalonenYlijohtaja, Prosessit
Puh:0295 535 335aino.jalonen@dvv.fiLinkit
Tietoja julkaisijasta
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Vuonna 2020 perustettu Digi- ja väestötietovirasto toimii valtiovarainministeriön hallinnonalalla. Virasto syntyi, kun Väestörekisterikeskus ja maistraatit yhdistyivät 1.1.2020.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Identifieringen i myndigheternas elektroniska ärendehanteringstjänster ändras – Aktivering av Suomi.fi-meddelanden föreslås för cirka 2,8 miljoner användare i samband med identifieringen5.5.2025 09:30:00 EEST | Pressmeddelande
Från och med den 12 maj 2025 kommer cirka 2,8 miljoner personer att få ett förslag om att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden när de identifierar sig i den offentliga förvaltningens elektroniska e-tjänster. Målet med ändringen som utförs nu är att uppmuntra människor att i första hand ta emot myndighetspost elektroniskt.
Tunnistautuminen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin muuttuu – Noin 2,8 miljoonalle ihmiselle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa tunnistautumisen yhteydessä5.5.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
12.5.2025 alkaen noin 2,8 miljoonaa henkilöä saa ehdotuksen ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit, kun he tunnistautuvat julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin. Nyt tehtävän muutoksen tavoitteena on kannustaa ihmisiä siirtymään vastaanottamaan viranomaisposti ensisijaisesti sähköisesti.
Identification in authorities’ e-services to change – Around 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages once they have identified themselves5.5.2025 09:30:00 EEST | Press release
As of 12 May 2025, 2.8 million people will be prompted to activate Suomi.fi Messages when they identify themselves in public administration e-services. The aim of the current change is to encourage people to switch over to receiving official mail primarily electronically.
Utfärdandet av personbeteckning och hemkommun för utlänningar blev smidigare28.4.2025 10:30:00 EEST | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har gjort registreringen av utlänningar smidigare med flera åtgärder ifjol. Nu kan man få en personbeteckning i samband med ett besök på ämbetsverket på 12 orter. Dessutom styr de förnyade webbsidorna och instruktionsvideorna kunden till att uträtta ärenden på det sätt som motsvarar hens egen situation.
Henkilötunnuksen ja kotikunnan antaminen ulkomaalaisille sujuvoitui28.4.2025 10:30:00 EEST | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto on sujuvoittanut ulkomaalaisen rekisteröintiä useilla toimilla viime vuonna. Nyt henkilötunnuksen voi saada virastossa käynnin yhteydessä 12 paikkakunnalla. Lisäksi uudistetut verkkosivut ja opastusvideot ohjaavat asiakasta omaa tilannetta vastaavaan asiointiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme