Toimiiko vanha riisiniksi, jos kännykkä putoaa mökkilaiturilta veteen? DNA listaa parhaat tavat pelastaa kovia kokenut puhelin

Moni käytössä oleva matkapuhelin kokee ennen pitkää kolhun. Useimmin sydämentykytysten syynä on puhelimen tippuminen taskusta tai lipsahtaminen kädestä. Riski on olemassa esimerkiksi lasten vauhdikkaissa kesäleikeissä. DNA:n ja Nepan yhteistyössä tekemän koululaistutkimuksen mukaan suomalaisten lasten ja nuorten puhelin uusitaan useimmin juuri rikkoutumisen vuoksi. Yli puolet (52 %) suomalaislasten ja -nuorten vanhemmista kertoo, että uusi puhelin hankitaan aiemman puhelimen rikkoontumisen vuoksi tai siitä syystä, ettei puhelin toiminut enää kunnolla.
Puhelimet kestävät iskuja verrattain hyvin, mutta huonolla tuurilla pienikin kolhu saattaa aiheuttaa matkapuhelimelle ison vahingon: joskus puhelimen tipahtaminen matollekin riittää rikkomaan sen. DNA Kaupan toimitusjohtajan Sami Aavikon mukaan puhelimen putoamisen yhteydessä kärsii yleensä näyttö.
”Sopivassa kulmassa osunut kolaus ei välttämättä riko näyttöä kokonaan, ja moni jatkaa puhelimen käyttöä kosmeettisesta viasta huolimatta. Tässä kuitenkin piilee se vaara, että seuraavan kerran, kun puhelimelle kaatuu mehua tai muuta nestettä, se sujahtaa säröistä sisään ja rikkoo laitteen kokonaan. Säröytynyt näyttö kannattaa siis korjauttaa, vaikka puhelin toimisikin”, Aavikko sanoo.
”Ja vaikka näyttö selviäisikin pudotuksesta ehjänä, voi putoaminen silti vaikuttaa vedenkestäväksi ilmoitetun puhelimen tiiveyteen etenkin, jos puhelimen runkoon tai reunaan tulee näkyvä jälki. Tällöin puhelimelle aiheutunut vesivahinko ei useinkaan enää kuulu valmistajan tarjoaman takuun piiriin. Ajan kanssa ongelmaksi saattaa muodostua myös akku, joka ei enää lataudu täyteen tai purkaa latauksensa aivan liian nopeasti”, Aavikko lisää.
Toimi näin, jos puhelin kastuu
Kovakin betoni antaa anteeksi enemmän kuin vesi, sillä läpitunkeutuva kosteus on laitteelle kohtalokasta. Jos vesistöön pudonneen puhelimen ylipäätään onnistuu kalastamaan kuiville, se ei välttämättä enää tokene pelastusyrityksistä huolimatta. Suolainen merivesi on laitteelle kaikkein kohtalokkainta.
”Jos puhelin pulahtaa mereen, saattaa suolavesi hapettaa laitteen komponentit. Tällöin pelastusyritys alkaa siten, että puhelimen upottaa makeaan veteen ja huuhtelee suolaveden pois”, Aavikko kertoo.
Puhelimen pudottua veteen saattaa ensimmäisenä pelastusyrityksenä tulla mieleen vanha riisiniksi. Se perustuu siihen, että puhelimen upottamisen riisiin ajatellaan imevän kosteutta laitteesta ja edesauttavan sen kuivumista.
”Vaikka riisi saattaakin sitoa puhelimeen imeytynyttä kosteutta, voi siitä olla myös haittaa. Riisistä voi irrota hienojakoista pölyä, joka päätyy puhelimen sisään kosteuttakin herkemmin. Tämä voi ilmetä myöhemmin puhelimen näytön luettavuuden heikentymisenä. Ehdottomasti parempi ratkaisu olisi vaikkapa silikageeli, mutta sen puutteessa puhelimen voi myös jättää pöydälle lämpimään paikkaan kuivumaan. Myös laitteen ravistelua tulee välttää, sillä sen seurauksena vesi voi mennä syvemmälle puhelimen rakenteisiin”, Aavikko selventää.
”Pulahduksen jälkeen voi lisäksi olla kova kiusaus saada puhelin kuivaksi mahdollisimman nopeasti, mutta sitä ei missään nimessä saa laittaa lämpimän saunan lauteille tai hiustenkuivaajan alle. Lämpö voi ylikuumentaa liitäntöjä, irrottaa laitteen liimauksia tai rikkoa sen komponentteja”, Aavikko jatkaa.
Pulahduksen jälkeen tärkeintä on katkaista puhelimesta virta, pyyhkiä laite päällisin puolin kosteutta imevällä liinalla sekä irrottaa ja kuivata akku ja SIM-kortti, mikäli mahdollista. Puhelinta ei saa käynnistää eikä ladata kahteen vuorokauteen kastumisen jälkeen. Jos laite ei senkään jälkeen toimi, se kannattaa toimittaa huoltoon, jossa varmistetaan puhelimen vauriot ja vaihdettavien osien tarve.
"Onneksi yhä suurempi osa puhelimista on IP-luokitukseltaan kostuden- tai vedenkestäviä. Jos puhelin on vedenkestävä, ei ole tarpeen tehdä sen ihmeellisempiä pelastustoimia, vaikka se veteen livahtaisikin. Antaa kuivua vain", Aavikko kertoo.
Älä laita kuumaa puhelinta jääkaappiin
Kesähelteillä saattaa käydä niinkin, että puhelin unohtuu turhan pitkäksi aikaa suoran auringonvalon armoille. Tällöin vaarana on laitteen ylikuumeneminen, jonka korjaamiseksi Aavikko ei kuitenkaan suosittele tehostettua viilennystä.
”Kriittinen lämpötilaraja älylaitteella menee noin 50 asteessa, jolloin toiminnot voivat alkaa kärsiä ja häiriöriski kasvaa. Korkea lämpötila voi aiheuttaa esimerkiksi akun lämpölaajenemista. Ei kuitenkaan ole suotavaa laittaa ylikuumentunutta puhelinta jääkaappiin tai kylmäkallen päälle, sillä suuret lämpätilaerot saattavat aiheuttaa kosteuden tiivistymisen vääriin paikkoihin. Paras tapa laitteen viilentämiseen on käytön lopettaminen hetkeksi asettamalla puhelin suojaan varjoisaan paikkaan. 10–15 minuuttia auttaa usein jo kummasti”, Aavikko neuvoo.
”Puhelimen lämpöä laskeakseen on tärkeää myös ottaa puhelimelta takki pois päältä, eli jos puhelin on kiedottu johonkin suojakoteloon, on se syytä poistaa”, Aavikko kuvailee.
SquareTrade-täysturva tuo lisäsuojan
Kaikkea ei kuitenkaan voi ennakoida, minkä takia uusi puhelin kannattaa vakuuttaa hankkimalla siihen oston yhteydessä SquareTrade-täysturva tai -laiteturva DNA Kaupasta tai DNA:n myynti- ja asiakaspalvelun kautta.
”SquareTrade-laiteturva korvaa tapaturmasta matkapuhelimelle tai tabletille aiheutuneen vahingon, jos se johtuu ulkoisesta, äkillisestä ja odottamattomasta tapahtumasta, joka estää laitteen toiminnan. Täysturva korvaa myös laitteen katoamisen tai varkauden”, Aavikko kertoo.
DNA:n ja Nepan yhteistyössä tuottama tutkimus tuotettiin online-paneelissa 10.–18. helmikuuta 2022. Tutkimukseen vastasi tuhat 5–16-vuotiaiden lasten vanhempaa. Vuosittain tehtävässä tutkimuksessa selvitetään, miten suomalaiset lapset ja nuoret käyttävät puhelinta sekä mitkä tekijät vaikuttavat sen hankintaan ja käyttöön.
Lisätietoja medialle:
Sami Aavikko, toimitusjohtaja, DNA Kauppa, DNA Oyj, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Toimi näin, jos epäilet tietojesi vuotaneen käyttämäsi palvelun tietomurrossa – lähes jokaisen palvelun kohdalla riskejä18.6.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Nykyään voi olla vaikea itse vaikuttaa tietomurron uhriksi joutumiseen, sillä tietoja on niin monessa paikassa. DNA:n kuluttajaliiketoiminnan lisäarvopalveluista vastaava Heidi Havastila kertoo mitä asioita kannattaa tehdä, jos epäilee omien tietojensa vuotaneen palvelun tietomurron yhteydessä, miten voi yrittää tunnistaa epäluotettavat palvelut jo ennen tietojen luovuttamista, ja mitä kaikkea rikolliset varastetuilla tiedoilla pystyvät tekemään.
Here's what to do if you suspect your data has been leaked in a data breach – almost every service is at risk18.6.2025 08:25:00 EEST | Press release
These days, it can be difficult to protect yourself against becoming the victim of a data breach, as your data is held in so many places. Heidi Havastila, Head of Value Added Services at DNA Consumer Business, explains what to do if you suspect your personal data has been leaked in a security breach, how to try to identify untrustworthy services before you hand over your data, and what criminals can do with stolen data.
DNA tuo myyntiin reaaliaikaisen tekoälypohjaisen keskustelubotin17.6.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
DNA tuo markkinoille uuden asiakaspalveluratkaisun, joka pystyy käymään reaaliaikaisesti keskusteluja asiakkaiden kanssa ajasta, paikasta ja käytetystä kielestä riippumatta. Ratkaisu hyödyntää Genesys Cloud -asiakaspalveluratkaisua ja Microsoft OpenAI -teknologioita. DNA:n yritysasiakkaat voivat hyödyntää tätä sujuvaa ja reaaliaikaista teknologiaa asiakaspalvelussaan.
DNA launches real-time AI-voicebot17.6.2025 08:45:00 EEST | Press release
DNA is introducing a new customer service solution that can engage in real-time conversations with customers, regardless of time, location, or language used. The solution leverages the Genesys Cloud customer service platform and Microsoft OpenAI technologies. DNA business customers can utilize this seamless and real-time technology in their customer service operations.
Asiantuntija listaa 7 vähemmän tunnettua kyberansaa – ”Moni osaa jo varoa huijausviestejä, mutta…”12.6.2025 08:55:00 EEST | Tiedote
Kyberrikolliset kehittävät jatkuvasti uusia, ovelampia tapoja huijata. Moni kansalainen on jo vuosien mittaan oppinut tunnistamaan helpostikin erilaiset huijausviestit ja -puhelut sekä esimerkiksi välttelemään julkisia WiFi-verkkoja. Samaan aikaan ympärillämme on entistä enemmän erikoisempia, mutta kasvavassa käytössä olevia kyberansoja, jotka on hyvä oppia välttämään. DNA:n asiantuntija kertoo vastaan tulleista tapauksista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme