Keskuskauppakamarin pääekonomisti: Inflaatio ei päästä pihdeistään, mutta helpotusta on luvassa

Inflaatio on kiristänyt kotitalouksien ja yritysten taloudellista tilannetta, eikä bensiinin hinnan alentuminen heinäkuussa tuonut helpotusta hintojen nousupaineisiin. Sähkön ja elintarvikkeiden hintojen rajun nousun myötä inflaatiota on lähes mahdotonta paeta. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvistin mukaan helpotusta pidemmän päälle on kuitenkin luvassa ja inflaation huippu on jo lähellä.
Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Suomen inflaatiovauhti ei taittunut heinäkuussa bensiinin ja muiden polttonesteiden halventumisesta huolimatta. Kuluttajahinnat nousivat heinäkuussa 7,8, prosenttia suhteessa viime vuoteen. Myös kesäkuussa inflaatio oli 7,8 prosenttia, eli sama 2000-luvun perspektiivistä täysin poikkeuksellinen hintojen nousutahti jatkui läpi kesän ilman helpotusta.

”Odotuksissa oli, että bensan hinnan tuntuva alentuminen olisi tuonut heinäkuussa edes vähän helpotusta keskimääräiseen inflaatiovauhtiin. Näin ei käynyt, sillä erityisesti sähkön ja ruuan hintojen kallistuminen painoi vaakaa toiseen suuntaan. Hintojen laaja-alaiset nousupaineet eivät siis ole kadonneet minnekään, vaikka bensan hinnan kuukausittaiset muutokset tuovat heiluntaa molempiin suuntiin”, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.

Kuukausitasolla hinnat nousivat 0,3 prosenttia kesäkuusta. Vaikka bensiini halpeni noin 10 prosenttia heinäkuussa, ei se auttanut kääntämään inflaation kokonaiskuvaa. Erityisesti sähkön ja elintarvikkeiden hinnat jatkoivat rajussa nousussa. Ruoka ja alkoholittomat juomat olivat heinäkuussa keskimäärin 12,4 prosenttia kalliimpia kuin viime vuonna. Sähkön hinta nousi viime vuodesta peräti 40 prosenttia ja kesäkuustakin 6 prosenttia.

”Ei ole oikein mahdollista pärjätä ilman sähköä ja ruokaa, eli inflaatiota on yhä vaikeampi paeta. Aikaisemmin hintojen nousu keskittyi pitkälti polttoaineisiin, jolloin saattoi olla mahdollista helpottaa tilannetta vähentämällä autoilua. Nyt sekään ei riitä”, Appelqvist sanoo

Appelqvistin mukaan pidemmän päälle helpotusta on kuitenkin luvassa. Suhdannetilanne on kansainvälisessä taloudessa viilentynyt viime viikkoina nopeasti, mikä tulee jatkossa poistamaan hintapaineita taloudesta. Raaka-aineiden hinnat ovat laskeneet jo selvästi huipputasoiltaan, mikä pienentää yritysten kustannuspaineita.

”Tuotantokustannusten halpeneminen on hidas prosessi, eikä kannata odottaa, että inflaatio palaisi nopeasti viime vuosien lukemiin. Vaikka raaka-aineet ovat halventuneet ennätystasoilta, ovat lähes kaikki yritysten tuotantopanokset edelleen poikkeuksellisen kalliita, mikä pitää historiallisesti melko korkeaa inflaatiota yllä vielä ensi vuonnakin. Inflaation huippu on kuitenkin jo lähellä”, sanoo Appelqvist.

Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist. Kuva: Liisa Takala.

Keskuskauppakamari edustaa yli 22 000 suomalaista yritystä, jotka työllistävät yhteensä noin miljoona työntekijää. Haluamme helpottaa yritysten toimintaedellytyksiä verotuksen, liikenteen ja lainsäädännön saralla sekä kansainvälisessä kaupassa. Edistämme yritysten itsesääntelyä sekä tarjoamme monipuolisia asiantuntijapalveluja elinkeinoelämän tarpeisiin.

Keskuskauppakamari: Britannian ja Suomen kahdenvälisissä suhteissa vielä paljon käyttämätöntä potentiaalia – edellytykset kasvattaa kaupallista yhteistyötä ovat mittavat7.6.2024 06:54:00 EEST | Tiedote

Brexitistä huolimatta Britannia, erityisesti Lontoo, pysyy yhtenä maailmanlaajuisen liiketoiminnan päätöksenteon keskuksena. Suomen edellytykset kasvattaa kaupallista yhteistyötä ovat mittavat, ja sitä pitäisi osata käyttää hyödyksi, sanoo Keskuskauppakamarin kansainvälisten asioiden johtaja Päivi Pohjanheimo.

Keskuskauppakamari: EU:n ilmastotavoitteiden saavuttaminen edellyttää markkinaehtoisuutta5.6.2024 06:47:00 EEST | Tiedote

Vihreä siirtymä on tulevaisuuden kasvun ajuri ja Suomella sekä Euroopalla on mahdollisuus tuottaa kestävän kasvun ja vastuullisen tulevaisuuden ratkaisuja kansainvälisiin tarpeisiin. Kauppakamarien EU-vaalitavoitteissa muistutetaan, että ilmastopolitiikan seuraavien askelten on oltava markkinaehtoisempia, kustannustehokkaita ja teknologianeutraaleita, unohtamatta liikennesektorin päästöjen vähentämistä.

Pääekonomistin kommentti: Taantuma poikki dopingtuloksella – tarkistuslaskenta sulatti bkt:n kasvun ennakkotiedoista31.5.2024 09:40:38 EEST | Tiedote

Tilastokeskuksen tarkistuslaskenta sulatti odotetusti ennakkotietojen odotettua paremman nousun Suomen bruttokansantuotteessa. Tilastokeskuksen ensimmäisen varsinaisen julkistuksen mukaan bruttokansantuote nousi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 0,2 prosenttia suhteessa edelliseen neljännekseen. Taantuma saatiin poikki dopingtuloksella, mutta teknisessä mielessä näyttää siltä, että taantuma voidaan julistaa päättyneeksi, sanoo Keskuskauppakamarin pääekonomisti Jukka Appelqvist.