Digi- ja väestötietovirasto

Omfattande anvisningar för arbetstagare och företag som kommer till Finland från utlandet har publicerats i Suomi.fi

Jaa
När man inleder arbete eller företagsverksamhet i ett främmande land stöter man ofta på många stötestenar. En av dem är avsaknaden av ett omfattande informationspaket om ansvar och skyldigheter samt om de tjänster som erbjuds. Informationen är splittrad och servicevägarna mellan olika myndigheter och aktörer är inte enhetliga.

Guiderna i Suomi.fi-webbtjänsten som publicerats i samarbete mellan Finlands myndigheter svarar på detta behov. De erbjuder alla centrala anvisningar på ett enkelt sätt på ett och samma ställe, och hänvisar till rätt ställe vid rätt tidpunkt.

Guiderna har producerats på finska, svenska och engelska.

Guiden Jobba i Finland ger råd i olika skeden av ankomsten till Finland

Guiden Jobba i Finland omfattar alla skeden för den som anländer. Guiden erbjuder anvisningar anpassade enligt användarens val för den som anländer från utlandet.
I guiden finns tydliga uppgiftslistor för officiella ärenden i anslutning till flytt till Finland: uppehållstillstånd, nödvändiga handlingar och registreringar.

Dessutom ger guiden anvisningar om jobbsökning, det finländska arbetslivets regler, arbetsvillkor och arbetstagarrättigheter. Den ger också råd i situationer där en persons arbetssituation förändras eller det förekommer problem på arbetsplatsen. Guiden innehåller ett omfattande informationspaket om tillvägagångssätten till exempel i anslutning till sjukledigheter, arbetssäkerhet, arbetshälsa, arbetsförhållanden och lönebetalning.

Guiden ger också anvisningar i många praktiska frågor: sökande av bostad, ansökan om vård- och skolplatser för barn, skatteärenden, ansökan om stöd och förmåner. Guiden ger information om tjänster inom den offentliga hälsovården samt om hur man skaffar bankkonton och internetanslutningar. Här presenteras också olika tjänster med anknytning till fritid och rörlighet som till exempel erbjuds av kommunerna.

Guiden Expandera företag från utlandet till Finland ger företagen en helhetsbild av bedömningen av Finlands förpliktelser och kostnader

Arbetsgivaravgifter, skatter och andra kostnader i Finland har ibland gett upphov till överraskningar för utländska företag. Målet med Suomi.fi:s informationspaket är att redan i anbudsskedet ge företaget en helhetsbild av skyldigheterna i anslutning till anställning av företagsverksamhet och arbetstagare. Med hjälp av guiden kan företaget uppskatta kostnaderna för företagsverksamheten redan före ankomsten till Finland.

Informationspaketet innehåller omfattande information om Finlands lagstiftning, arbetsvillkor, nödvändiga tillstånd samt till exempel på vilka villkor utstationerade arbetstagare kan arbeta i Finland.

Med hjälp av informationspaketet kan företaget säkerställa att alla centrala förpliktelser har skötts. Utöver det inledande skedet ger guiden anvisningar till både företag som för närvarande bedriver företagsverksamhet i Finland och företag som avslutar sin företagsverksamhet.

Samarbete mellan flera myndigheter

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har producerat guiderna i samarbete med centrala myndigheter med anknytning till invandring samt organisationer och företag som hjälper invandrare.

Guiden Expandera företag till Finland har producerats tillsammans med Skatteförvaltningen, regionförvaltningsverkens arbetarskyddsmyndigheter, Pensionsskyddscentralen, FPA, Migrationsverket, Olycksfallsförsäkringscentralen, arbets- och näringsbyrån och Sysselsättningsfonden.

Guiden Jobba i Finland har producerats tillsammans med Akava, Alfa Quality Moving Oy, Regionförvaltningsverket, Business Finland, NTM-centralerna, Pensionsskyddscentralen, Finland Relocation Services Oy, Helsingforsregionens handelskammare, InfoFinland, Helsingfors stad, International House Helsinki, International House Turku, FPA, Kommunförbundet, Brottsofferjouren, Transport- och kommunikationsverket Traficom, Migrationsverket, Miessakit ry, Utbildningsstyrelsen, Patent- och registerstyrelsen, PwC Finland, Pyhäjoki kommun, TE-tjänsterna, Olycksfallsförsäkringscentralen, Tjänstemannacentralorganisation, Tullen, Arbets- och näringsministeriet, Sysselsättningsfonden, Arbetslöshetskassornas Samorganisation rf, Skatteverket, Befolkningsförbundet.

Guiden finns på adressen:

Guide för arbetstagare

Guide för företag

Tietoja julkaisijasta

Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto
Lintulahdenkuja 2
00530 HELSINKI

0295 536 000 (vaihde)https://dvv.fi

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata inrättades år 2020 och lyder under finansministeriet. Ämbetsverket uppstod 1.1.2020 när Befolkningsregistercentralen och magistraterna sammanförs till en ny helhet.

http://dvv.fi/sv

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto

HelsingforsMissionens och Helsingfors stads digitala stöd i hemmet belönades med utmärkelsen Digitukiteko 2025 – digitala färdigheter och delaktighet för seniorer genom samarbete22.5.2025 15:05:00 EEST | Pressmeddelande

Det digitala stöd som HelsingforsMissionen och Helsingfors stad ordnar har vunnit utmärkelsen Digitukiteko 2025. Det avgiftsfria digitala stödet erbjuder i synnerhet seniorer som riskerar att marginaliseras en möjlighet att stärka sina digitala färdigheter i sitt eget hem. Verksamheten har lyckats kombinera samarbetet mellan den offentliga och den tredje sektorn på ett sätt som kan skalas upp till andra delar av Finland.

HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin kotiin tuotava digituki palkittiin Digitukiteko-tunnustuksella 2025 – yhteistyöllä digitaitoja ja osallisuutta senioreille22.5.2025 15:05:00 EEST | Tiedote

HelsinkiMission ja Helsingin kaupungin järjestämä kotiin tuotava digituki on voittanut vuoden 2025 Digitukiteko-tunnustuksen. Maksuton digituki tarjoaa erityisesti syrjäytymisvaarassa oleville senioreille mahdollisuuden vahvistaa digitaitojaan omassa kodissaan. Toiminta on onnistunut yhdistämään kolmannen ja julkisen sektorin yhteistyön tavalla, joka on skaalattavissa myös muualle Suomeen.

Digital support brought to homes by HelsinkiMissio and the City of Helsinki awarded with the 2025 Digitukiteko recognition award – Digital skills and inclusion for seniors through cooperation22.5.2025 15:05:00 EEST | Press release

Digital support brought to homes provided by HelsinkiMissio and the City of Helsinki has awarded with the Digitukiteko recognition for 2025. Free-of-charge digital support offers older people, in particular those at risk of social exclusion, an opportunity to strengthen their digital skills in the comfort of their homes. The activities have succeeded in coordinate cooperation between the third and public sectors in a way that can also be scaled elsewhere in Finland.

Identifieringen i myndigheternas elektroniska ärendehanteringstjänster ändras – Aktivering av Suomi.fi-meddelanden föreslås för cirka 2,8 miljoner användare i samband med identifieringen5.5.2025 09:30:00 EEST | Pressmeddelande

Från och med den 12 maj 2025 kommer cirka 2,8 miljoner personer att få ett förslag om att ta i bruk Suomi.fi-meddelanden när de identifierar sig i den offentliga förvaltningens elektroniska e-tjänster. Målet med ändringen som utförs nu är att uppmuntra människor att i första hand ta emot myndighetspost elektroniskt.

Tunnistautuminen viranomaisten sähköisiin asiointipalveluihin muuttuu – Noin 2,8 miljoonalle ihmiselle ehdotetaan Suomi.fi-viestien käyttöönottoa tunnistautumisen yhteydessä5.5.2025 09:30:00 EEST | Tiedote

12.5.2025 alkaen noin 2,8 miljoonaa henkilöä saa ehdotuksen ottaa käyttöön Suomi.fi-viestit, kun he tunnistautuvat julkisen hallinnon sähköisiin asiointipalveluihin. Nyt tehtävän muutoksen tavoitteena on kannustaa ihmisiä siirtymään vastaanottamaan viranomaisposti ensisijaisesti sähköisesti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye