Asuntolainojen reipas keskikoron nousu ei ole vaikuttanut pankkien perimään marginaaliin

Pankkien keskimarginaali on jopa laskenut.

Etuan asuntolainojen kuukausittaisessa marginaalivertailussa mukana olevien pankkien marginaalit vaihtelivat syyskuun alussa 0,45–0,95 prosenttia. Syyskuussa vertailupankkien keskimarginaali oli 0,71 prosenttia, kun elokuussa vertailupankkien keskimarginaali oli 0,73 prosenttia. Vertailua varten kymmeneltä pääkaupunkiseudulla toimivalta pankilta pyydetään joka kuukausi lainatarjous 150 000 euron esimerkkilainalle 20 vuoden laina-ajalla.

Asuntolainan korko koostuu hakijakohtaisesta marginaalista ja viitekorosta. Asuntolainojen keskikorko on noussut selvästi, kun uuden asuntolainan keskimääräinen todellinen kokonaiskorko oli elokuun alussa 1,73 prosenttia ja syyskuussa 2,63 prosenttia.

Halvin marginaalitarjous pääkaupunkiseudun asuntolainapankeista on Hypon 0,45 prosentin marginaali. Kallein asuntolainapankki syyskuun vertailussa oli Ålandsbanken, jolta uuteen asuntolainaan saa 0,95 prosentin marginaalin. Marginaalin lisäksi peritään muita kuluja 950–1 552 euroa pankista riippuen.

Asuntolainojen kysyntä jatkaa laskuaan. Tammi-heinäkuussa 2022 uusia asuntolainoja nostettiin 11 919 miljoonaa euroa ja tammi-heinäkuussa 2021 luku oli 13 144 miljoonaa euroa. Uusien nostettujen asuntolainojen määrä oli siis 1 225 miljoonaa euroa alhaisempi.

Asuntolainoissa viitekorkona yleisemmin käytetty 12 kuukauden euribor jatkaa tällä hetkellä nousuaan ja tämä kasvattaa asuntolainan kokonaiskustannuksia. Pankkien perimät marginaalit eivät ole nousseet ja edullisimmillaan uuden asuntolainan saa edelleen alle puolen prosentin marginaalilla.

”Asuntolainan kustannusten nousua on tänä päivänä vaikea välttää. Nousevista koroista huolimatta kannattaa kiinnittää huomiota pankin perimään marginaaliin ja muihin kuluihin. Laina-ajat ovat usein pitkiä, joten viitekorko ehtii muuttua moneen kertaa. Marginaali taas pysyy samana koko laina-ajan”, toteaa Etua Oy:n toimitusjohtaja Antti Aarvala.

Asuntolaina 150 000 €/20 v pääkaupunkiseutu 1.9.2022

Pankki

tod. korko %

marg. %

muut kulut, €

viitekorko

Hypo

Nooa Säästöpankki

Aktia Pankki Oyj

S-Pankki Oyj**

Handelsbanken

Danske Bank

Nordea

OP Uusimaa *

Ålandsbanken

POP Pankki Suupohja

ei tarj.

* OP Helsinki on nyt OP Uusimaa, bonuskertymä 375 €/v, ** Suositus 50 % euribor ja 50 % kiinteä korko

Todellinen kokonaiskorko = marginaali + viitekorko + nostokulut + laskutuspalkkiot laina-ajalle jaksotettuna (efektiivinen korko)

Kyselyn toteutti Suomen Rahatieto

Alvar Aallon katu 3 C

Etua on vuonna 2008 perustettu suomalainen lainavertailuyritys. Palvelun tavoitteena on tarjota kuluttajille kilpailukykyiset lainatarjoukset vaivattomasti ja auttaa kuluttajaa arjen raha-asioissa. Etua on Finanssivalvonnan hyväksymä asuntoluottovälittäjä ja yritykselle on myönnetty Avainlippu merkkinä suomalaisesta työstä.