Selvitys: Lähihoitajat hakevat kulutusluottoja moninkertaisesti muihin ammatteihin verrattuna - yli 20 kertaa opettajia enemmän

Etua Oy:n selvitys paljasti lähihoitajien hakevan ylivoimaisesti eniten kulutusluottoja muihin ammatteihin verrattuna. Katso alta, miten lähihoitajien hakemusmäärät vertautuvat muihin ammatteihin. Selvityksen kokonaisuudessaan löydät täältä: Kulutusluotot ammattikunnittain: Lähihoitajat vertailun kärjessä | Etua.fi

Etua Oy selvitti, mitkä ammattikunnat hakevat eniten kulutusluottoja, kulutusluottohakemusten keskimääräiset summat ja niiden suuruus verrattuna ammattikunnan palkkaan. Kulutusluottodata on ajalta 1.11.2023-29.2.2024 ja keskittyi kahteenkymmeneen eniten kulutusluottoa hakeneeseen ammattikuntaan.

Selvityksen keskeiset havainnot:

• Lähihoitajat hakevat ylivoimaisesti eniten kulutusluottoja – monta kertaa enemmän kuin mikään muu ammattikunta listalla. Tämä selittyy osittain sillä, että lähihoitajan ammatti lukeutuu Suomen yleisimpiin. Kuitenkin moniin muihin yleisiin ammatteihin verrattuna lähihoitajat hakevat moninkertaisesti kulutusluottoja.

• Lähihoitajat hakivat yli 20 kertaa enemmän kulutusluottoja kuin opettajat. Ero on varsin iso ottaen huomioon, että vuonna 2020 Suomessa oli 79 800 lähihoitajaa ja pelkästään peruskoulun alaluokkien opettajia 27 200.

• Sairaanhoitajiin verrattuna lähihoitajat hakivat yli neljä kertaa enemmän kulutusluottoja. Vuonna 2020 sairaanhoitajia oli 73 000 ja lähihoitajia 79 800, joskin kulutusluottoa hakeneiden sairaanhoitajien keskimääräinen bruttopalkka oli 618 € suurempi kuin lähihoitajien.

• Lastenhoitajiin verrattuna lähihoitajat hakevat yli 9 kertaa enemmän kulutusluottoja, vaikka kulutusluottoja hakevat lastenhoitajat tienasivat keskimäärin yli 500 € kuukaudessa lähihoitajia vähemmän. Vuonna 2020 lähihoitajia oli noin puolet enemmän (79 800) kuin lastenhoitotyöntekijöitä (40 023).

• Kun tarkastellaan ammattikuntia, jotka hakivat suurimpia kulutusluottoja palkkaansa nähden, nousevat esiin terveys- ja sosiaalialan ammattilaiset ja raskasta fyysistä työtä tekevät pienituloiset työntekijät. Listan kärjessä oli laitoshuoltaja, joka haki keskimäärin yli 5 kertaa kk-palkkansa suuruista kulutusluottoa.

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n sopimusasiantuntija Laura Tuominen kommentoi selvityksen tuloksia seuraavasti:

"Lähihoitajat tekevät tärkeää ja raskasta työtä, mutta heidän ansionsa eivät aina riitä elämiseen ja he joutuvat nostamaan esimerkiksi asumistukea tai soviteltua päivärahaa. Heidän osaltaan myös hallituksen sosiaaliturvaleikkaukset tarkoittavat sitä, että heidän toimeentulonsa tulee vaikeutumaan entisestään. Tilanne ajaa muun muassa lähihoitajia turvautumaan myös kulutusluottoihin arjen tilanteissa, kun perusarjen kulujen lisäksi voi ilmetä myös yllättäviä menoja."

Ammatti

Keskimääräinen haettavan lainan määrä €

Keskimääräinen haetun kulutusluoton määrä kertaa kk-palkka

Lähihoitajien lainahakemusten määrä verrattuna ammattiluokkaan x

1. Lähihoitaja

20. Kiinteistönhoitaja

12 915 €

21,29 kertaa enemmän

Etua Oy on vuonna 2008 perustettu Suomen ensimmäinen lainavertailupalvelu.