Muodin kauppa nousussa Sokoksella – 70-vuotias tavaratalo on Suomen arvostetuin vaateliike

– Haastavasta korona-ajasta huolimatta Sokoksen pukeutumisen myynti kasvoi tämän vuoden tammi–elokuussa 22 prosenttia edellisvuoteen verrattuna, kun markkinan vastaava kehitys oli Muoti- ja urheilukauppa ry:n mukaan 7,5 prosenttia, S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupan ketjujohtaja Mika Laakso kertoo.
Sokos on palannut muotikaupan muuta markkinaa vahvemmassa kasvussa koronaa edeltävälle uralle. Toimintaansa voimakkaasti uudistaneen Sokoksen pukeutumisen kauppa oli jo tuolloin nousukiidossa.
Koronan vuoksi patoutunut kulutuskysyntä lähti pukeutumisen kaupassa purkautumaan vuoden 2021 kesällä ja alkusyksyllä. Muodin myynti elpyi Sokoksella selvästi, kun koronarajoituksia hetkellisesti kevennettiin. Kuluvan vuoden huhti–elokuussa Sokoksen muodin myynti saavutti jo koronaa edeltävän vuoden 2019 tason.
– Syksyn alku on osoittanut, että ostopatoumaa on edelleen. Sokoksella muotikaupan vahva myyntivire on säilynyt, ja syyskuun myynnissä trendi näyttää jatkavan kesän nousujohteista linjaa, Laakso toteaa.
Sokos on Suomen arvostetuin vaateliike
Pukeutumisen myynnin rivakkaa kasvutahtia on Sokoksella siivittänyt henkilökohtaisen palvelun ja valikoimien pitkäjänteinen kehittäminen. Laadukkuus ja tunnettuus luotettavana kotimaisena toimijana nostivat Sokoksen Suomen arvostetuimmaksi vaateliikkeeksi Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2022 -tutkimuksessa.
– Palvelun kehittäminen, miesten ja naisten laadukkaaseen muotiin keskittyminen ja verkkokauppaan panostaminen käynnistyivät jo ennen koronaa, emmekä luopuneet linjasta pandemia-aikanakaan. Sekä asiakastyytyväisyyden että myynnin kehitys kertovat meidän olevan oikealla tiellä, Mika Laakso iloitsee.
Kuluttajaa kiinnostaa nyt kestävä, mukava ja käytännöllinen pukeutuminen
Monikäyttöiset ja arjessa helposti yhdisteltävissä olevat vaatteet kiinnostavat nyt kuluttajia. Myös vaatteiden kestävyys ja laadukkuus ovat kuluttajille tärkeitä, ja ihoa vasten miellyttäviä materiaaleja arvostetaan. Tyyli on edelleen rento ja mukava, vaikka pukeutuminen on palannut hieman siistimpään suuntaan lähityön sekä erilaisten tapahtumien ja tilaisuuksien myötä.
– Syyssesongin isoja trendejä niin vaatteissa kuin asusteissakin ovat tikki ja erilaiset neuleet. Ne istuvat myös monen kuluttajan suosimaan kerrospukeutumiseen: Syksyllä sisävaatteiden päälle vetäistään tarpeen mukaan vaikkapa paitatakki ja neule- tai tikkiliivi, Sokoksen pukeutumisen ryhmäpäälliköt Mari Viri ja Iiro Kourujärvi kertovat.
Tulevaan pikkujoulukauteen halutaan puolestaan pitkän korona-ajan jälkeen pukeutua näyttävästi ja juhlavastikin. Juhlakauden vaatteissa nähdään kiiltoa ja säihkettä, mutta myös nahkaa, pitsiä ja kudottuja tai printattuja kuoseja.
Miesten pukeutumisessa pinnalla juuri nyt:
- neuleet erilaisilla pintastruktuureilla
- pehmeät flanellipaidat (ruudullisina)
- helpot college-tuotteet
- kauluspaidat
- tikki- ja villakangastakit.
Naisten pukeutumisessa pinnalla juuri nyt:
- neuleet herkullisissa väreissä, neuleliivit ja kashmirneuleet
- kukkamekot syksyn väreissä
- trikoopuserot, poolot ja tikkiliivit kerrospukeutumiseen
- farkut ja jeggingsit
- aluspukeutumisen bambutuotteet.
Brändien arvostus 2022 -tutkimuksessa selvitettiin 585 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa. Taloustutkimus toteutti tutkimuksen touko-kesäkuussa 2022 ja sen kohderyhmänä olivat 15–79-vuotiaat suomalaiset valtakunnallisesti Ahvenanmaata lukuun ottamatta.
Yhteyshenkilöt
Mika Laakso, S-ryhmän tavaratalo- ja erikoisliikekaupan ketjujohtaja, SOK, puh. 010 76 81020
Pukeutumisen trendit:
Iiro Kourujärvi, Sokoksen miesten muodin ryhmäpäällikkö, SOK, puh. 010 76 80252
Mari Viri, Sokoksen naisten muodin ryhmäpäällikkö, SOK, puh. 010 76 80622
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
