Sähköpotkulaudat puhuttavat – kaupunki on koonnut vastauksia yleisimpiin kysymyksiin

Kaupunki on neuvotellut yritysten kanssa lautojen määrärajoituksista, mutta kaikki yritykset eivät suostuneet rajoituksiin. Yhteistyössä yritysten kanssa on kuitenkin sovittu potkulautojen nopeusrajoituksista, viikonloppuöiden käyttökatkosta sekä käyttämättömien lautojen siirroista keskustasta. Kaupunki on myös ydinkeskustassa varannut erillistä tilaa sähköpotkulautojen pysäköintiin. Juurisyyhyn puuttuminen, eli vuokrattavien sähköpotkulautojen määrän rajoittaminen, voisi auttaa potkulautojen pysäköintiongelmiin, mutta kaupungin tulkinnan mukaan se vaatisi lainsäädännön muutosta.
Pysäköintiongelmiin haettu ratkaisuja yritysten kanssa
Kesän 2022 aikana keskustassa testattiin uutta pysäköintimallia, yritysten omaa pysäköintipartiota ja kuvan ottamista pysäköidystä laudasta. Näistä toimenpiteistä sovittiin yhdessä yritysten kanssa keväällä 2022 ja pysäköintimallista päätettiin kaupunkiympäristölautakunnassa.
”Pysäköintimallikokeilun tulokset eivät ole kaikilta osin valmiita, mutta kokeilu on osoittanut, että toteutetut pysäköintipaikat ei ole yksinään toimiva ratkaisu, jos kaupungilla ei ole mahdollisuutta säädellä lautojen ja kaupunkiin tulevien yritysten määriä”, sanoo yksikön päällikkö Heikki Palomäki katu- ja liikennesuunnittelusta.
Yritysten kanssa on sovittu, että niiden laudat ovat siistissä järjestyksessä, eikä niiden kasautumisesta saa aiheutua haittaa. Jos sähköpotkulaudasta aiheutuu vaaraa tai kohtuutonta haittaa, yrityksen on siirrettävä sähköpotkulauta välittömästi. Keskusta-alueelle on myös sovittu säännöstä, jonka mukaan yli 24 tuntia paikallaan oleva lauta pitäisi siirtää alueelta pois 12 tunnin aikana.
Kaupungilla on tiedossa, että yritykset eivät ole pystyneet suoriutumaan lautojen siirroista riittävän hyvin. Kaupunki onkin elokuussa pilotoinut niin kutsuttua varastosiirtoa, jossa huomattavaa haittaa aiheuttaneet laudat siirretään kaupungin hallinnoimiin tiloihin. Jokaisesta siirrosta tulee tehdä valituskelpoinen päätös, mikä lisää hallintotyötä pysäköinnin valvonnassa.
Nykyisillä taksoilla lautojen siirrosta saatava 20 euron maksu ei kata siirrosta aiheutuvia kustannuksia. Siirtohinnastoa ja muuta pysäköinnin valvonnan toimintaa kehitetään edelleen kesää 2023 ajatellen.
Suureen lautamäärään kohdistuvat varastosiirrot eivät kuitenkaan kaupungin näkökulmasta ole kestävä ratkaisu lautojen määrään liittyvien ongelmien ratkaisemiseksi, koska ensisijaisesti pitäisi puuttua pysäköintiongelmien juurisyihin eli lautojen määrään.
Pysäköinnin kieltäminen liikennemerkillä mahdollista, mutta vaikutukset liikkumisrajoituksiin merkittäviä
Sähköpotkulautojen pysäköinnin kieltäminen on teknisesti mahdollista käyttämällä tekstillistä liikennemerkkiä (tieliikennelaki §75). Liikkumista ja liiketoimintaa rajoittavan liikennemerkin käytön vaikutukset tulee selvittää huolella. Kadunpitäjän velvollisuutena on myös huolehtia liikenteen ohjauksen selkeydestä. Vaikutusten laajuus riippuisi mahdollisen kieltoalueen laajuudesta.
Vaikutusten selvittäminen on yksi syy, miksi tähän laajamittaiseen kieltoon ei olla vielä lähdetty. Lisäksi heinäkuun aikana sähköpotkulautojen määrä pieneni ja muita ratkaisuja pyrittiin vielä löytämään yhteistyössä yritysten kanssa.
Laajamittaisesta sähköpotkulautojen pysäköintikieltoalueesta ja sähköpotkulaudoille osoitettujen pysäköintipaikkojen toteutuksesta päätettäisiin kaupunkiympäristölautakunnassa.
Sähköpotkulautojen määrää ei kaupunki voi säännellä
Kaupunki ei voi omalla päätöksellään rajoittaa kaupungin alueella toimivien yritysten määrää tai niiden liiketoimintaa rajoittamalla lautojen määrää.
Kaupunki neuvotteli yritysten kanssa lautojen määrärajoituksista keväällä 2022, mutta kaikki yritykset eivät suostuneet rajoituksiin. Myöskään se, että kaupunki kilpailuttaisi alueelleen sähköpotkulautapalvelun, ei nykyisellä lainsäädännöllä estäisi muita yrityksiä jatkamasta toimintaa tai uusien yritysten tuloa markkinoille.
Sähköpotkulautojen määrän sääntely vaatisi kaupungin tulkinnan mukaan lainsäädännön muutosta niin, että yhteiskäyttöisten sähköpotkulautojen vuokraamisesta tehtäisiin luvanvaraista toimintaa. Luvan myöntäminen voisi siten tapahtua esimerkiksi kilpailutuksen perusteella.
Liikenne- ja viestintäministeriö selvittää kaupunkien toimivallan lisäämisen mahdollisuuksia asiassa, ja kaupunki käy aiheesta aktiivista keskustelua ministeriön kanssa. Kaudella 2023 varaudutaan kuitenkin toimimaan nykyisen vapaaehtoisuuteen perustavan sopimisen puitteissa.
Kaupunkiympäristölautakunta käsittelee kokouksessaan 20.9. vastausta sähköpotkulaudoista tehtyyn valtuustoaloitteeseen. Suunnitelma sähköpotkulautojen haittojen hallinnasta kaudelle 2023 valmistellaan kaupunkiympäristölautakunnan käsittelyyn alkuvuoden 2023 aikana.
Usein kysytyt kysymykset
Kaupunki on koostanut vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin sähköpotkulaudoista. Kysymykset ja vastaukset luettavissa sivulta: hel.fi/potkulaudat.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heikki Palomäki
Yksikön päällikkö
Kaupunkiympäristön toimiala
Katu- ja liikennesuunnittelu, liikennejärjestelmä
09 310 37658, heikki.palomaki@hel.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Gräsvikens metrostation utvecklas7.5.2025 14:50:45 EEST | Pressmeddelande
Vi vill utveckla kvarteret kring Gräsvikens metrostation och Gräsvikstorget. I kvarteret planeras nya tjänster, affärslokaler och bostäder för ca 700 personer. En reservation för utveckling söks för området. Stadsborna kan säga vad de tycker om planeringen med en Säg din åsikt -enkät fram till 21. maj.
Ruoholahden metroasemaa kehitetään7.5.2025 14:50:45 EEST | Tiedote
Ruoholahden metroaseman korttelia sekä Ruoholahdentoria halutaan kehittää. Kortteleihin suunnitellaan uusia palveluja, liiketiloja ja asuntoja noin 700 asukkaalle. Alueelle haetaan kehittämisvarausta. Kaupunkilaiset voivat kertoa mielipiteensä suunnittelusta Kerro kantasi -kyselyssä 21. toukokuuta asti.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 6.5.20256.5.2025 19:59:25 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 6.5.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Helsingin kaupunki ja poliisi valvovat tehostetusti työmaiden liikennejärjestelyjä 6.–8. toukokuuta 20255.5.2025 12:26:35 EEST | Tiedote
Tehostettu valvonta kohdistuu tällä kertaa erityisesti asfaltointitöiden järjestelyihin, joiden tarkastetaan olevan kaupungin määräysten mukaiset. Puutteelliset järjestelyt vaarantavat muiden kadunkäyttäjien turvallisuutta.
Allaktivitetshuset i Sockenbacka renoveras och byggs ut5.5.2025 12:17:25 EEST | Pressmeddelande
Pitäjänmäen peruskoulus huvudbyggnad från 1954 (Kogergränden 6) ska renoveras. Samtidigt kommer tillbyggnaden från 1991 att ersättas med två nya byggnader.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme