Laaja pankkitutkimus on julkaistu: POP Pankki on asiakastyytyväisyydellä mitattuna jälleen toimialan paras pankki

POP Pankki oli toimialan keskiarvoa parempi kaikilla tutkimuksissa arvioiduilla osa-alueilla, jotka olivat imago, odotukset, tuote- ja palvelulaatu, vastine rahalle sekä asiakastyytyväisyys- ja uskollisuus. Henkilöasiakkaiden keskuudessa POP Pankin suurin positiivinen ero toimialan lukuihin liittyi kysymyksiin millaisena kokee saamansa asiakaspalvelun ja neuvonantojen laadun sekä siihen, miten haastateltava kokee pankin pitävän huolta asiakkaistaan.
Yritysasiakkaiden osalta POP Pankki erottui toimialasta vaivattomana pankkina asioida, odotusten ylittämisellä sekä asiakkaiden ajan tasalla pitämisessä. POP Pankin yritysasiakkaiden uskollisuutta mittaava NPS vahvistui 49 pisteestä 58 pisteeseen suosittelijoiden määrän kasvaessa 59 prosentista peräti 71 prosenttiin.
”Talouden näkymät ovat olleet poikkeuksellisen epävarmat, ensin koronan ja nyt Ukrainan sodan vuoksi. Tällöin niin henkilöasiakkaat kuin yritykset miettivät, miten varautua tulevaan ja miten toimintaansa voi tarvittaessa muuttaa. Meillä POP Pankilla on panostettu pitkäjänteisesti siihen, että asiakkaidemme on helppo tavoittaa oma asiantuntija kanavasta riippumatta ja saada apua talouteensa liittyviin kysymyksiin. On hienoa huomata, miten nämä painopisteet heijastuvat myös EPSI Ratingin tutkimuksen tuloksissa”, toteaa POP Pankkikeskuksen toimitusjohtaja Jaakko Pulli.
Asiakastyytyväisyys on kiinni resurssien priorisoimisesta ja näkyy myös rekrytoinnissa
POP Pankki on ollut vuosi toisensa jälkeen EPSI Ratingin henkilöasiakkaita koskevan toimialatutkimuksen ykkönen. Yritystutkimukseen POP Pankki osallistui nyt toista kertaa.
”Jos tarkastelee toimialan kehittymistä yleisesti esimerkiksi kymmenen vuoden perspektiivillä, alan sääntely on tiukentunut koko ajan koskien kaikkia toimijoita. POP Pankin tuote- ja palvelukehityksen ytimessä on resurssien oikea kohdentaminen niin, että asiakas saa odottamaansa palvelua ja voimme jopa ylittää nämä odotukset. Rekrytointimme kannalta on ilahduttavaa, että sitoutumisemme asiakaspalveluun ja EPSI Rating -menestys ovat ollut monelle syy hakeutua meille töihin”, analysoi Pulli tuloksia.
Lisätietoa EPSI Ratingista ja tutkimuksesta
EPSI Rating tuottaa ja julkaisee puolueetonta tutkimus- ja mittaustietoa toimialojen ei-taloudellisista indikaattoreista. Eri toimialojen, kuten kuntien, terveydenhoidon, energian, pankki- ja vakuutusalan sekä telealan tutkimustulokset julkistetaan säännöllisesti. Niiden avulla sekä kuluttajat että yritykset voivat vertailla eri toimijoita. EPSI Rating toimii Pohjoismaiden ja Baltian lisäksi Keski-Euroopassa ja Isossa-Britanniassa.
EPSI Ratingin tuottaman henkilöasiakastutkimuksen kohderyhmä on ollut yli 18-vuotiaat Suomessa asuvat henkilöt, jotka ovat asiakassuhteessa Suomessa toimivaan pankkiin. Henkilöasiakastutkimukseen on tehty yhteensä 1 541 haastattelua. Yritysasiakastutkimuksessa kohderyhmä on koostunut Suomessa toimivista yrityksistä, jotka ovat asiakassuhteessa Suomessa toimivaan pankkiin. Yritysasiakastutkimukseen haastateltiin yhteensä 1 309 yrityksen edustajaa. Haastattelut on kerätty aikavälillä 19.7-26.8.2022. Tietojen keruu on perustunut kansalliseen satunnaisotantaan. jota on tarvittaessa täydennetty satunnaisotannalla asiakasrekistereistä. Asiakastyytyväisyyden virhemarginaalit vaihtelevat toimijoittain henkilöasiakastutkimuksessa välillä n. 2,5-3 indeksipistettä ja yritysasiakastutkimuksessa välillä n. 2,5-3,5 indeksipistettä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Jaakko Pulli, toimitusjohtaja, POP Pankkikeskus, 050 420 0925
Maija Hyötyläinen, viestintäpäällikkö, POP Pankkikeskus, 050 572 9679
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
POP Pankki -ryhmä on yli 700 asiantuntijaa työllistävä suomalainen pankkiryhmä, johon kuuluu 18 POP Pankkia, POP Pankkien keskusluottolaitos Bonum Pankki Oyj, POP Asuntoluottopankki Oyj ja POP Pankkikeskus osk. POP Pankki -ryhmän visiona on olla pankki, joka parhaiten yhdistää henkilökohtaisen ja digitaalisen palvelun, parhaan asiakastyytyväisyyden sekä nopean päätöksenteon. POP Pankilla on riippumattoman EPSI Ratingin Pankki ja rahoitus -tutkimuksen mukaan 11. kertaa Suomen tyytyväisimmät henkilöasiakkaat sekä, osallistuttuaan vuodesta 2021 myös yritysasiakastutkimukseen, toista kertaa tyytyväisimmät yritysasiakkaat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta POP Pankkikeskus osk
POP Pankin kansalaissuhdanne-ennuste: kuluttajien ostohousuihin kaivataan kiristysvyön sijaan henkseleitä – palkansaajien ostovoima kasvaa tänä vuonna 2,3 prosenttia17.6.2025 08:14:45 EEST | Tiedote
POP Pankin ennusteen avainluvut: BKT kasvaa tänä vuonna prosentin nousten ensi vuonna 1,4 prosenttiin yksityisen kulutuksen ja investointien vetämänä. Vuonna 2025 investointien ennakoidaan kasvavan 2 prosenttia, ja ensi vuonna 5,9 prosenttia. Inflaatio on tänä vuonna prosentin luokkaa sen kiihtyessä ensi vuonna 1,5 prosenttiin, kun talouskasvu elpyy ja korkojen lasku tasaantuu. Tuonnin kasvu kääntyy pitkän laskukauden jälkeen hivenen plussalle 0,3 prosenttiin ja ensi vuonna ollaan jo 4 prosentin kasvussa. Vienti puolestaan kasvaa tänä vuonna 1,7 prosenttia kiihtyen ensi vuonna kolmeen prosenttiin. 12 kuukauden Euriborin asettunee tänä vuonna keskimäärin 2,2 prosenttiin ja ensi vuonna 2,4 prosenttiin. Bensan hinta on keskimäärin tänä vuonna noin 1,70 euroa/litra nousten ensi vuonna maltilliset viitisen senttiä. Yksityisen kulutuksen ennakoidaan piristyvän tänä vuonna 0,8 prosentin kasvuun ja vuonna 2026 kasvun vauhdittuvan 1,3 prosenttiin. Luottamuksen vahvistuessa kulutus voi elpyä nop
Tutkimus: Lähes puolet asunto-omistajista ei käy taloyhtiökokouksissa14.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
POP Pankin teettämän laajan selvityksen mukaan 49 prosenttia suomalaisista kerros-, pari-, rivi- tai luhtitalossa tai asunto-osakeyhtiöstä sijoitusasunnon omistavista ei osallistu taloyhtiökokouksiin. 36 prosenttia osallistuu säännöllisesti, 5 prosenttia vain, kun on jotain merkittäviä remonttipäätöksiä tulossa ja 10 prosenttia käy kokouksissa satunnaisesti.
Suomalaiset ovat vaarassa olla ylioptimistisia varallisuutensa kerryttämisen suhteen2.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
”Suomalaisten kotitalouksien varallisuuden kehitys ei ole kovin mairitteleva mediaanivarallisuuden pienentyessä vuonna 2023 lähes 18 prosenttia verrattuna vuoteen 2019. Nettovarallisuudella mitattuna varakkaimpia ovat 65–74-vuotiaat, mutta eläkeikäisten kulutus- ja muun velan osuus on ollut viime vuosina kasvussa. Eläkeikäisten jättiperintöjen odottamisen sijaan kotitalouksien kannattaa keskittyä omiin tuloihin ja menoihin perustuvaan pelisuunnitelmaan varmistaakseen riittävät taloudelliset puskurit”, toteaa POP Pankin johtaja Timo Hulkko.
Vakavaraisen POP Pankki -ryhmän positiivinen kehitys jatkui vuonna 202414.2.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Vuonna 2024 POP Pankki -ryhmä teki jälleen vahvan tuloksen. Tulos ennen veroja oli 89,8 miljoonaa euroa, joka ylitti puolella miljoonalla edellisvuoden jatkuvien toimintojen tuloksen. Liiketoiminnan tuotot olivat 240,9 miljoonaa euroa, missä oli kasvua 16,4 miljoonaa edelliseen vuoteen. Ryhmän ydinvakavaraisuus nousi 22,0 prosenttiin. POP Pankki -ryhmä julkisti tilinpäätöstiedotteensa tänään 14.2.2025.
POP Prime laskee 3,0 prosenttiin18.12.2024 15:00:00 EET | Tiedote
POP Pankki –ryhmän POP Prime laskee. Tammikuun 2. päivästä 2025 lähtien POP Prime on 3,0 prosenttia, kun se tällä hetkellä on 3,4 prosenttia. Korkopäätös perustuu yleiseen markkinakorkotasojen laskuun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme