ELY-keskukset eivät näe syytä rajoittaa talvirallirenkaiden käyttöä siirtymäosuuksilla hyväkuntoisilla päällystetyillä teillä
Testiajossa rallinastarenkailla varustetulla henkilöautolla ajettiin 150 ylitystä 60 km/h ja 80 km/h -nopeuksilla noin kilometrin mittaisella testiosuudella. Ennen testiä, ajoittain testin aikana sekä testin lopuksi päällysteen urasyvyys sekä pinnan karkeus tutkittiin laseriin perustuvilla mittausmenetelmillä.
Talviolosuhteiden muuttuessa leudoimmiksi ja toisaalta talvihoidon laatuvaatimusten kiristyessä on esitetty kysymys, miten ralliautojen nastarenkaat vaikuttavat päällystettyjen teiden kuntoon ja tulisiko maanteiden kunnossapidosta vastaavien ELY-keskusten rajoittaa ralleissa käytettävien terävänastaisten talvirenkaiden käyttöä päällysteiden suojelemiseksi. Jo aiemmin rallijärjestävät ovat pyrkineet suunnittelemaan reitit välttäen ajoa huonokuntoisilla päällystetyillä teillä.
– Huomioiden talvirallirenkaiden hyvin pieni suhteellinen osuus tien kokonaisrasituksesta ELY-keskukset eivät näe syytä rajoittaa niiden käyttöä hyväkuntoisilla päällystetyillä maanteillä. ELY-keskusten kantaan vaikuttaa merkittävästi myös se, että kuljettajilla on renkaiden korkeasta hinnasta johtuen pyrkimys sekä renkaita että samalla tietä säästävään ajotapaan. Kilpailujen siirtymäosuuksien sijoittamista huonokuntoisille päällystetyillä teille tulee jatkossakin välttää, ylijohtaja Jukka Lehtinen Keski-Suomen ELY-keskuksesta toteaa.
– Yhteisissä keskusteluissa ELY-keskusten kanssa todettiin tarve selvitystyölle rallin talvirenkaiden kulutusvaikutuksesta. Sujuva viranomaisyhteistyö on tärkeää jäsenseurojemme ja liittomme toiminnalle, ja yhteistyössä toteutettu testi on hyvä osoitus tästä. Kiitämme Keski-Suomen ELY-keskusta testin mahdollistamisesta ja hyvästä yhteistyöstä sen toteuttamiseksi, AKK:n pääsihteeri Anssi Kannas sanoo.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräykset edellyttävät
Suomessa liikenteessä käytettävien nastarenkaiden tulee täyttää Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräyksen mukaiset vaatimukset. Määräyksen tarkoituksena on varmistaa, että nastarenkaat luovat edellytyksiä turvalliselle liikenteelle. Samalla on vältettävä tiepäällysteiden tarpeetonta kulumista.
Lumi- ja jääpolanteisilla teillä ajettavissa rallikilpailuissa ja -harjoituksissa käytettävät renkaat eivät täytä määräyksen vaatimuksia, mutta niiden käyttö on mahdollista Traficomin poikkeusluvalla. Ralliautossa käytettävät nastat ovat normaaliliikenteessä käytettäviä nastoja pidemmät ja terävämmät, ja niiden nastamäärä on suurempi.
Talviaikana järjestettävien kilpailujen erikoiskokeet ajetaan lumi- ja jääpolanteisilla sorateillä. Normaalista poikkeavien piikkinastojen käyttö ei aiheuta tälle tiestölle vaurioita tai vauriot ovat niin vähäisiä, että ne voidaan korjata helposti järjestäjän toimesta tapahtuman jälkeen.
Järjestäjien tulee ennakoida ja olla yhteydessä paikalliseen ELY-keskukseen
Kilpailuihin liittyy usein siirtymäosuuksia, joiden aikana tapahtumaan osallistuvat ajoneuvot liikkuvat lumesta ja jäästä paljailla tienpinnoilla liikennesääntöjen mukaisesti. Suuressa osassa maata talvien muututtua leudommiksi ja maanteiden talvihoidon laatuvaatimusten kiristyessä siirtymäosuuksia on ajettu yhä useammin paljaalla asfalttipinnalla. Samaan aikaan erityisesti vähäliikenteisemmän päällystetyn tieverkon päällysteiden kunto on heikentynyt.
Kilpailun järjestäjän tulee suunnitella reitti hyvissä ajoin ja olla tarvittaessa yhteydessä paikalliseen ELY-keskukseen tien tarkemman kunnon selvittämiseksi. Väyläviraston internetsivuilta löytyvästä päällysteiden kuntokartasta saa tietoa päällystetyn tieverkon kuntotilanteesta koko maassa.
– ELY-keskukset kiittävät AKK:ta hyvästä yhteistyötä talvirallirenkaiden vaikutusten selvittämisessä. Uskomme, että yhteistyössä toteutettu selvitys ja johtopäätökset helpottavat kilpailujen järjestämistä. Selvitys myös osoittaa, että hyvin suunnitelluilla talviralleilla ei ole merkitystä maanteiden päällysteille, ylijohtaja Lehtinen mainitsee.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ylijohtaja
Jukka Lehtinen
p. 0295 024 698
Keski-Suomen ELY-keskus
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset
ELY-keskus parantaa lauttaliikenteen ympäristöystävällisyyttä ja palvelutasoa Järvi-Suomessa11.10.2024 12:00:00 EEST | Tiedote
Koko Suomen maantielauttaliikenteestä vastaava Varsinais-Suomen ELY-keskus on kilpailuttanut Järvi-Suomen 12 lauttapaikan maantielauttaliikennepalvelut vuosille 2026–2046 ja tehnyt hankintapäätöksen maantielauttaliikenteestä. Hankintapäätös ei ole vielä lainvoimainen. Hankinta on osa maantielauttaliikenteen hankintastrategiaa, jonka toteutumisen myötä lauttakalusto uudistuu, lauttaliikenteen ympäristöystävällisyys paranee päästöjen pudotessa 98 % ja lauttapaikkojen painorajoitukset poistuvat.
Valkoposkihanhien syksyn päämuutto käynnissä9.10.2024 15:07:57 EEST | Tiedote
Valkoposkihanhien ensimmäinen päämuutto tapahtui torstaina 3.10. ja toinen tiistaina 8.10. Jakson suurimmat laskennat tehtiin torstaina 3.10. Kiteen Kyyrönniemessä, jossa laskettiin 232 000 valkoposkihanhea sekä Savonlinnan Eevansaaressa, jossa laskettiin 217 000 valkoposkihanhea. Valkoposkihanhien päämuutto on nyt käynnissä.
Kainuun ELY-keskus on antanut perustellun päätelmänsä Nuojuankangas–Seitenoikea välisen voimajohtohankkeen arviointiselostuksesta (Kainuu, Pohjois-Pohjanmaa)9.10.2024 14:51:40 EEST | Tiedote
Kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj suunnittelee nykyisen kantaverkon vahvistamista Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa uudella siirtolinjalla nykyisen rinnalle. Nuojuankangas–Seitenoikea välisen voimajohtohankkeen ympäristövaikutusten arviontiselostus täyttää YVA-lain vaateet. Yhteysviranomainen näkee, että erityisesti yhteisvaikutusten osalta sähköasemat tulevat olemaan merkittävä seikka yhteisvaikutusten lieventämisessä. Sähköasemien kautta myös tuulivoimahankkeet pystyvät minimoimaan yhteisvaikutuksiaan.
Yhteysviranomaisen perusteltu päätelmä IBV Suomi Oy:n Ulvilan aurinkovoimahankkeen ympäristövaikutuksista (Satakunta, Varsinais-Suomi)9.10.2024 08:00:39 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen perustellun päätelmän IBV Suomi Oy:n Ulvilan Kaasmarkkuun suunnitteleman aurinkoenergiahankkeen ja siihen liittyvän sähkönsiirron ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta eli YVA-selostuksesta.
Varsinais-Suomen ELY-keskus on antanut yhteysviranomaisen lausunnon Tahkoluoto Offshore Oy:n Tahkoluoto-Ulvila 400+110 kV -voimajohtohankkeen YVA-ohjelmasta (Satakunta, Varsinais-Suomi)8.10.2024 17:10:10 EEST | Tiedote
Tahkoluoto Offshore Oy on toimittanut 21.5.2024 Varsinais-Suomen ELY-keskukselle ympäristövaikutusten arviointiohjelman, joka koskee voimajohtohanketta Porissa ja Ulvilassa. ELY-keskus on 4.10.2024 antanut tästä arviointiohjelmasta yhteysviranomaisen lausunnon.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme