Helsingin hallinto-oikeus - Helsingfors förvaltningsdomstol

Hallinto-oikeus kumosi kaupunginvaltuuston päätöksen kahden lautakunnan erottamisesta

Jaa

Helsingin hallinto-oikeus kumosi tänään antamallaan päätöksellä Espoon kaupunginvaltuuston toukokuussa 2020 tekemän päätöksen Espoon opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan erottamisesta. Valtuusto oli päättänyt erottaa opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan sillä perusteella, että lautakunnat eivät nauttineet enää valtuuston luottamusta. Valtuusto oli päätynyt lautakuntien erottamiseen, kun kummassakin lautakunnassa oli yksi jäsen vaihtanut valtuustoryhmää kesken valtuustokauden. Valtuusto katsoi päätöksessään, että ryhmänvaihdosten seurauksena sovellettu parlamentarismi toimielinten kokoonpanossa ei enää toteutunut riittävällä tavalla eikä toimielinten kokoonpano toteuttanut valtuustoryhmien vaalien jälkeen sopimaa puolueiden välistä paikkajakosopimusta.

Valtuuston päätöksestä tehtiin Helsingin hallinto-oikeuteen kolme kunnallisvalitusta, joista yksi peruutettiin.

Helsingin hallinto-oikeus katsoi valituksiin antamassaan päätöksessä valtuuston päätöksen olleen hallintolain 6 §:ssä säädetyn tasapuolisen kohtelun velvoitteen vastainen. Perusteluissaan hallinto-oikeus katsoi, että kaupunginvaltuusto oli päätöksellään poikennut Espoon kaupungissa muissa vastaavan kaltaisissa tilanteissa noudatetusta hallintokäytännöstä. Asiassa ei ollut käynyt ilmi, millä tavalla kyseiset ryhmän vaihtamiset olivat poikenneet muista Espoossa tapahtuneista ryhmän vaihtamisista, joista ei ollut tehty kaupunginhallituksen esitystä tai valtuustoaloitetta vastaaviin toimenpiteisiin ryhtymisestä.

Hallintokäytännön on oltava tasapuolista

Hallinto-oikeus totesi, että kuntalaissa ei tarkemmin määritellä, millä perusteella valtuusto voi päätyä arvioon valitsemansa luottamushenkilön luottamuksen menettämisestä. Tällöin on yleensä kyse poliittisesta tai muuhun tarkoitusmukaisuusharkinnan alaan kuuluvasta asiasta. Valtuuston laajaa harkintavaltaa rajoittavat kuitenkin yleiset oikeusperiaatteet, kuten tasapuolisen kohtelun vaatimus.

Hallinto-oikeus totesi päätöksessään, että tasapuolisen kohtelun vaatimus ei sinänsä estä valtuustoa perustellusta syystä muuttamasta aiempaa hallintokäytäntöään. Valtuuston päätöksestä ei kuitenkaan ilmennyt, että valtuuston tarkoituksena olisi ollut aiemman hallintokäytännön muuttaminen, vaan siinä oli nimenomaisesti todettu, että valtuusto otti ratkaisussaan kantaa vain käsittelyssä olevaan asiaan.

Kaupunginvaltuusto ei ollut myöskään esittänyt, että kyseiset ryhmän vaihtamiset olisivat vaikuttaneet lautakuntien tosiasialliseen toimintaan esimerkiksi siten, että lautakunnat olisivat alkaneet toimia valtuuston tahdon vastaisesti. Valtuuston päätöksessä oli sitä vastoin todettu, että valtuustoryhmää vaihtaneet luottamushenkilöt olivat hoitaneet luottamustehtäviään moitteettomasti.

Helsingin hallinto-oikeuden päätös ei ole lainvoimainen, sillä siitä voi vielä valittaa korkeimpaan hallinto-oikeuteen, jos korkein hallinto-oikeus myöntää valitusluvan.

Päätöstilaukset: tietopyynnot.helsinki.hao@oikeus.fi

Päätös: H5172/2022

Diaarinumerot: 20958/2020, 21077/2020 ja 23717/2020.

Helsingin hallinto-oikeuden tehtävänä on antaa oikeusturvaa hallintoasioissa. Hallinto-oikeus ratkaisee valtion, kuntien ja muiden julkisyhteisöjen päätöksistä tehtyjä valituksia ja hallintoriita-asioita. Helsingin hallinto-oikeuden tuomiopiiriin kuuluvat Uudenmaan kunnat. Helsingin hallinto-oikeudessa käsitellään myös koko maan arvonlisävero- ja tullivalitukset.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin hallinto-oikeus - Helsingfors förvaltningsdomstol
Helsingin hallinto-oikeus - Helsingfors förvaltningsdomstol



Helsingin hallinto-oikeuden tehtävänä on antaa oikeusturvaa hallintoasioissa. Hallinto-oikeus ratkaisee valtion, kuntien ja muiden julkisyhteisöjen päätöksistä tehtyjä valituksia ja hallintoriita-asioita. Helsingin hallinto-oikeuden tuomiopiiriin kuuluvat Uudenmaan kunnat. Helsingin hallinto-oikeudessa käsitellään myös koko maan arvonlisävero- ja tullivalitukset.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin hallinto-oikeus - Helsingfors förvaltningsdomstol

Helsingfors förvaltningsdomstol avslog besvären gällande utredningsplanen för direktbanan Esbo–Salo18.6.2025 10:08:56 EEST | Pressmeddelande

Helsingfors förvaltningsdomstol har idag meddelat ett beslut till sex besvär gällande utredningsplanen för direktbanan Esbo-Salo som Transport- och kommunikationsverket Traficom hade godkänt med två olika beslut. Ändringsansökandena var markägare, en förening, en privatperson, vattenområdets delägarlag och Raseborgs stad. I besvären begärdes bland annat att utredningsplanen av direktbanan Esbo-Salo ska upphävas. Kravet motiverades med brister i växelverkan, brister i utredningar gällande till exempel projektets ekonomiska gränsvillkor, implementeringsalternativ och naturutredningar, påverkan under byggtid samt skakning och buller. I en del av besvären betraktades linjeringen av banan som olaglig antingen på grund av att linjeringen skulle orsaka olägenheter till dess närområden eller att linjeringen eller en station inte ligger på ett visst område. Förvaltningsdomstolen avvisade ett av besvären på grund av saknad rätt att söka ändring och avslog de andra fem besvären. Förvaltningsdomst

Helsingin hallinto-oikeus hylkäsi Espoo–Salo-oikoradan yleissuunnitelmasta tehdyt valitukset18.6.2025 10:08:56 EEST | Tiedote

Helsingin hallinto-oikeus on tänään antanut päätöksen kuuteen valitukseen, jotka koskivat Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kahdella eri päätöksellä hyväksymää Espoo–Salo-oikoradan yleissuunnitelmaa. Valittajina oli maanomistajia, yhdistys, yksityishenkilö, vesialueen osakaskunta ja Raaseporin kaupunki. Valituksissa muun muassa vaadittiin Espoo–Salo-oikoradan yleissuunnitelman kumoamista. Kumoamisvaatimusta perusteltiin vuorovaikutusmenettelyn puutteilla, puutteellisilla selvityksillä koskien esimerkiksi hankkeen taloudellisia reunaehtoja, toteuttamisvaihtoehtoja ja luontovaikutuksia, rakentamisen aikaisilla vaikutuksilla sekä tärinällä ja melulla. Osassa valituksista pidettiin ratalinjausta lainvastaisena joko sen vuoksi, että linjaus aiheuttaisi haittaa sen lähialueille tai että linjaus tai asema ei ole tietyllä alueella. Hallinto-oikeus jätti yhden valittajan valituksen tutkimatta puuttuvan valitusoikeuden vuoksi ja hylkäsi loput viisi valitusta. Hallinto-oikeus totesi päätök

Helsingfors förvaltningsdomstol gav ett beslut i ett ärende som gällde punktbeskattning vid distansförsäljning av alkoholdrycker17.6.2025 10:13:28 EEST | Pressmeddelande

Via en webbplats på finska hade ett tyskt bolag sålt punktskattepliktiga alkoholdrycker till privatpersoner. Produkterna, som bolaget hade sålt, hade transporterats från Tyskland till Finland av ett utomstående transportföretag, till vilket köparen hade betalat transportkostnaderna. I samband med köpet hade det på bolagets webbplats rekommenderats vissa transportföretag och givits uppgifter om transportkostnaderna för köparen. Skatteförvaltningen hade påfört bolaget punktskatt på alkoholdryckerna. Förvaltningsdomstolen skulle avgöra huruvida bolaget indirekt hade avsänt eller transporterat alkoholdryckerna i den mening som avses i artikel 36.1 i punktskattedirektivet, vilket skulle innebära att det var fråga om distansförsäljning och att bolaget var punktskattepliktigt för produkterna i Finland. Förvaltningsdomstolen uppsköt ärendets behandling i ett tidigare skede och begärde om förhandsavgörande från Europeiska unionens domstol (EG-domstolen) angående tolkningen av det tillämpbara pu

Helsingin hallinto-oikeus antoi päätöksen alkoholijuomien etämyynnin valmisteverotusta koskevassa asiassa17.6.2025 10:13:28 EEST | Tiedote

Saksalainen yhtiö oli myynyt suomenkielisen verkkokaupan kautta valmisteveron alaisia alkoholijuomia yksityishenkilölle. Yhtiön myymät tuotteet Saksasta Suomeen oli kuljettanut ulkopuolinen kuljetusyhtiö, jolle ostaja oli maksanut kuljetuksesta aiheutuneet kustannukset. Yhtiön internet-sivuilla oli alkoholijuomien oston yhteydessä suositeltu nimettyjä kuljetusyhtiöitä ja annettu tietoja ostajalle aiheutuvista kuljetuskustannuksista. Verohallinto oli määrännyt alkoholijuomista suoritettavat valmisteverot yhtiön maksettavaksi. Hallinto-oikeudessa oli ratkaistavana, oliko yhtiö valmisteverodirektiivin 36 artiklan 1 kohdassa tarkoitetulla tavalla välillisesti lähettänyt tai kuljettanut alkoholijuomat, jolloin kysymys oli etämyynnistä ja yhtiö oli verovelvollinen tuotteista Suomessa kannettavista valmisteveroista. Hallinto-oikeus lykkäsi aiemmassa vaiheessa asian käsittelyä ja esitti Euroopan unionin tuomioistuimelle (EUT) ennakkoratkaisupyynnön tapahtuma-aikana sovellettavan valmisteverodi

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye