Somevaikuttajabarometri 2022: TikTokin suosio kasvussa, Instagram edelleen suosituin media
Viestintätoimisto Manifeston julkaisemaa somevaikuttamista syväluotaava barometri on verkkopohjainen kyselytutkimus, johon vastasi 68 sosiaalisen median vaikuttajaa touko-kesäkuussa 2022. Vastaajiksi kutsuttiin bloggaajia, tubettajia ja Instagram-vaikuttajia sekä muita suosittujen somekanavien sisällöntuottajia.
TikTokin merkitys kasvussa, Instagram suosituin media
Vuonna 2022 ylivoimaisesti eniten käytetty kanava sisällöntuotantoon on Instagram, jota hyödyntää työssään 93 prosenttia vastaajista. Toiseksi suosituin kanava on Facebook, jota käyttää 65 prosenttia vastanneista, ja seuraavaksi käytetyin kanava on blogi, jota hyödyntää 62 prosenttia vastaajista.
Somevaikuttajat uskovat erityisesti TikTokin merkityksen kasvavan tulevaisuudessa. Vuonna 2022 64 prosenttia uskoo TikTokin kasvavan, kun vuonna 2020 vastaava luku oli 42 prosenttia. Vastaajista TikTokiin tekee sisältöä 23 prosenttia, mikä on 10 prosenttia enemmän kuin vuonna 2020. Myös Instagramin merkityksen uskotaan edelleen kasvavan. Vastanneista 55 prosenttia uskoo Instagramin hyödyntämisen kasvavan tulevaisuudessa.
Lisäksi YouTuben (27 %) ja podcastien (19 %) merkitysten uskotaan kasvavan vaikuttamisen kanavina edelleen. Vaikka blogin käyttö on viime vuosina vähentynyt, 15 prosenttia vastaajista uskoo myös blogien kasvuun tulevaisuudessa. Tämä korostuu erityisesti avoimissa vastauksissa, joissa ennustettiin hitaamman sisällön uudelleentulemista vastapainona nopeasti kulutettaville visuaalisille videoille ja kuville.
Yritykset ovat ahkeraan yhteydessä – lähes kaikki vaikuttajat kieltäytyneet yritysyhteistyöstä
Yritykset ovat ottaneet yhteyttä kaikkiin kyselyyn vastanneisiin somevaikuttajiin. Yli puolet (58 %) vastanneista saa yrityksiltä yhteydenottoja päivittäin tai useita kertoja viikossa.
Lähes kaikki somevaikuttajat ovat jossain vaiheessa myös kieltäytyneet yritysyhteistyöstä. Keskeisin syy kieltäytymiselle on ollut, että tarjottu tuote tai palvelu ei ole sopinut somevaikuttajan omaan brändiin (94 %). Toiseksi yleisin kieltäytymisen syy on ollut se, että tarjottua korvausta on pidetty työmäärään nähden liian pienenä (82 %). Usein kieltäytyminen on johtunut myös siitä, että korvauksena tarjottiin vain tuotteita tai palveluita (80 %).
Myös tarjotun tuotteen tai palvelun puutteelliseksi koettu vastuullisuus tai luotettavuus ovat olleet keskeisiä syitä yhteistyöstä kieltäytymiselle.
”Yrityksen ja vaikuttajan välisen kaupallisen yhteistyön A ja O on se, että brändit ja arvot kohtaavat. Molemminpuoleisen arvostuksen ollessa aito, yhteistyö tuottaa parhaan tuloksen. Vaikuttajat ovat yhä tarkempia siitä, minkä brändien kanssa he tekevät yhteistyötä, ja myös heidän seuraajansa vaativat läpinäkyvyyttä ja vastuullisuutta. Seuraajat äänestävät jaloillaan tai ainakin kertovat mielipiteensä hyvin selvästi kommenttikentissä”, sanoo Manifeston partneri Jonna Varhama.
Hitaamman sisällön paluu?
Somevaikuttajat uskovat, että somevaikuttaminen ammattimaistuu edelleen. Lisäksi erityisesti videosisältöjen määrän uskotaan kasvavan, samoin nopeasti kulutettavan sisällön. Kentän koetaan myös kaupallistuvan entisestään ammattimaistumisen myötä.
Moni barometriin vastannut uskoo, että blogeille ja muulle hitaalle sisällölle on tulevaisuudessa entistä enemmän kysyntää nopean ja visuaalisen sisällön vastapainona. Ihmisten koetaan arvostavan aiempaa enemmän aitoutta sekä hitaampaa ja rauhallisempaa sisältöä, jossa korostuvat vastuulliset arvot.
Tämä on linjassa myös somevaikuttajien omien ammatillisten motiivien kanssa. Kyselyn perusteella kolme keskeisintä somevaikuttajien tavoitetta ovat toimeentulon saaminen, tiedon ja kokemusten jakaminen sekä ihmisten asenteisiin ja tietoisuuteen vaikuttaminen.
Moni kyselyyn vastannut vaikuttaja uskoo, että nopean ja visuaalisen sisällön vastapainona myös blogeille, podcasteille ja muulle hitaalle sisällölle on tulevaisuudessa entistä enemmän kysyntää. Ihmisten koetaan arvostavan aiempaa enemmän aitoutta sekä hitaampaa ja rauhallisempaa sisältöä, jossa korostuvat vastuulliset arvot. Myös sisällöntuotannon ammattimaisuuden uskotaan edelleen kehittyvän, kun yritysyhteistyö jatkuvasti lisääntyy ja monipuolistuu.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jonna Varhama, partneri
jonna.varhama@manifesto.fi
puh. 050 543 2926
Sofia Manninen, viestintäkonsultti
sofia.manninen@manifesto.fi
puh. 046 600 3540
www.manifesto.fi
Tietoja julkaisijasta
Salomonkatu 17 B (Autotalo, 12. krs)
00100 Helsinki
https://www.manifesto.fi
Olemme viestintätoimisto kunnianhimoisille organisaatioille, jotka haluavat tehdä tunnettuudesta liiketoiminnan menestystekijän.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Manifesto Oy
Autoilijan painajainen: linnun uloste maalipinnalla – puhdista näin22.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Kesän saapuessa palaa myös autoilijan jokavuotinen painajainen auton maalipinnoille levinneen lintujen ulosteen muodossa. Säännöllinen autopesu kannattaakin läpi kesän, etteivät lika ja katupöly kerrostu ja pinty auton pinnoille. Pesuun kannattaa varata laadukkaita tuotteita esimerkiksi Autoglymiltä. Valikoimasta löytyy muun muassa vaahtoava autoshampoo, jolla onnistuu helposti ja nopeasti vaikeampienkin tahrojen poisto.
Valaistuksen trendit 2025 – uusia värejä, muotoja ja luonnonmateriaaleja19.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Kodin sisustus on monille suomalaisille tärkeä osa arjen viihtyisyyttä, ja yhä useammassa kodissa uskalletaan nykyään leikitellä väreillä ja muodoilla. Tiukkoja sisustustrendejä ei enää ole – sen sijaan koteja sisustetaan yhdistellen rohkeasti erilaisia tyylejä, sävyjä ja materiaaleja. Tärkeintä on, että kokonaisuus on omannäköinen ja rakentuu mieluiten aikaa kestävistä ratkaisuista. Myös valaistuksella on yhä suurempi merkitys, ja vuoden 2025 valaistustrendit heijastelevatkin sisustuksen ajankohtaisia suuntauksia.
St1:n kaikki yli 30 suurteholatausasemaa käyttöön Virta-palvelussa kesäkuun alusta14.5.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Energiayhtiö St1 ja Suomen suurin latauspalvelu Virta aloittavat yhteistyön 2.6.2025. Tähän mennessä latauksen maksaminen St1-asemilla on ollut mahdollista maksukortin lähimaksulla, mutta muutoksen myötä latauksen voi maksaa nyt myös Virta-sovelluksella ja RFID-tunnisteella. Etenkin työsuhdeautoilijoiden elämä helpottuu, sillä Virta -sovelluksella ja RFID-tunnisteella ladatessa erillisen kuluraportin tekeminen jää historiaan laskun mennessä automaattisesti leasing-tilille. Juha Vanninen, myynti- ja verkostojohtaja, St1: "Toivotamme Virta-asiakkaat tervetulleeksi lataamaan St1:n suurteholatausasemille. Latausasemamme sijaitsevat St1- ja Shell-asemien yhteydessä keskeisillä paikoilla hyvien liikenneyhteyksien varrella tarjoten lataushetkeen myös HelmiSimpukan palvelut.” St1-latauspisteissä hyödynnetään huipputeknologiaa, ja HPC-suurteholatauspisteissä lataus on huomattavasti nopeampaa kuin perinteisissä perus- ja teholatauspisteissä. Suurteholatauskenttien kokonaiskapasiteetti vaihtelee
Tutkimus: Yhteinen remonttiprojekti lujittaa suomalaisten parisuhdetta14.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Lattiabrändi Pergon uusimman tutkimuksen mukaan yksi neljästä suomalaisesta suoritti viimeisimmän remonttiprojektinsa yhdessä kumppanin kanssa. Heistä joka neljäs kertoo, että yhteinen projekti paransi parisuhdetta. Erityisesti miehet ja nuoremmat vastaajat kokivat parisuhteensa parantuneen remontoinnin aikana.
Nyt on auton perusteellisen kevätpesun aika – katso Autoglymin puhdistusohjeet parhaaseen lopputulokseen13.5.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Talvi ja yöpakkaset ovat vihdoin takana päin, mikä tarkoittaa, että on aika laittaa auto kesäkuntoon. Olipa kyse sitten auton renkaista, maalipinnasta tai sisätiloista, huolellinen puhdistus kannattaa! Pitämällä huolen auton säännöllisestä puhtaanapidosta, liasta ei ehdi aiheutua suurempia vahinkoja ja seuraavat pesukerrat ovat helpompia. Autoglymiltä löytyy ratkaisu kaikkiin auton puhdistustarpeisiin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme