Soveltavasta improvisaatiosta on apua vuorovaikutustaitoihin

– Psykologinen turvallisuus on erityisen tärkeää, kun harjoitellaan haastavissa vuorovaikutustilanteissa toimimista, toteaa kasvatustieteen tutkija Sirke Seppänen.
Tutkimuksessaan Seppänen yhdistää kasvatustieteen, teatterin, psykologian ja neurotieteen menetelmiä teatterilähtöisen improvisaation tutkimisessa.
Seppänen loi improvisaatiometodiin perustuvan menetelmän, jonka avulla tutkittiin poikkitieteellisesti vuorovaikutuksen kognitiivista ja fysiologista ulottuvuutta. Kognitiivista ulottuvuutta kartoitettiin itsearviointien kautta ja kehollisia vaikutuksia neurotieteen menetelmin mittaamalla osallistujien kehollisia vasteita (syke, sykevälivaihtelu, ihon sähkönjohtavuus, kasvolihasten aktivaatio, aivosähkökäyrä ja stressihormoni kortisoli).
Tutkimuksen osallistujat olivat Helsingin yliopiston opettajaopiskelijoita (n = 39), jotka hakivat lievitystä sosiaaliseen stressiin ja esiintymisjännitykseen.
Seppäsen mukaan jo suhteellisen lyhyt improvisaatioharjoittelu lisäsi osallistujien vuorovaikutusvarmuutta sekä esiintymisvarmuutta ja epäonnistumisen sietokykyä. Vuoden kuluttua esiintymisvarmuus säilyi korkeammalla tasolla kuin verrokeilla.
Improvisaatioharjoittelusta oli hyötyä erityisesti epävarmimmille osallistujille, joilla vuorovaikutus- ja esiintymisvarmuus kasvoi eniten. Tutkimus tuki myös tuttua käsitystä, että toistuva itsensä altistaminen haastaviin esiintymistilanteisiin vähentää sosiaalista stressiä.
Todellisuus ei ole välttämätöntä aidon tunne-elämyksen aikaansaamiseksi
Väitöstutkimuksen keskeinen löydös vertailtaessa aitoja ja improvisoituja vuorovaikutustilanteita oli se, että aitojen ja improvisoitujen sosiaalisten torjuntojen keholliset vasteet eivät systemaattisesti eronneet toisistaan.
– Toisin sanoen, vaikka osallistujat tiesivät, että improvisoidut sosiaaliset torjunnat olivat fiktiivisiä, keholliset vasteet olivat samankaltaisia kuin vastaavassa aidossa tilanteessa.
Tulokset viittaavat siihen, että todellisuus ei ole välttämätöntä aidon tunne-elämyksen aikaansaamiseksi, vaan sosiaalisia vuorovaikutustilanteita voidaan mallintaa todentuntuisesti teatterilähtöisen improvisaation keinoin.
Vuorovaikutusosaaminen on tulevaisuuden tärkeä työelämätaito
Seppäsen väitöstutkimus tuo uutta tietoa opettajankoulutukseen sekä opetuksen ja kasvatuksen kentille, ja luo teoreettista pohjaa sovelletun improvisaation käyttämiselle laajemminkin työelämän ja arkipäivän vuorovaikutustilanteiden mallintamiseen.
Vuorovaikutusosaaminen on tulevaisuuden tärkeä työelämätaito. Seppäsen tutkimus välittää uutta, empiiristä tietoa siitä, mitä kehossa tapahtuu ja miten vaikutamme toisiimme kohtaamisen aikana. Tietoa voi hyödyntää kaikissa työelämän kohtaamisissa kahvitauoista koulutuksiin.
Filosofian maisteri Sirke Seppänen väittelee Helsingin yliopiston kasvatustieteellisessä tiedekunnassa 11.11. klo 13 aiheesta ‘What would happen if I said “Yes”?’: Measuring the immediate and long-term impact of improvisation training on student teachers’ subjective, neuroendocrine and psychophysiological responses.
Väitöstilaisuus järjestetään Athena-rakennuksen salissa 302, Siltavuorenpenger 3A. Tilaisuutta voi seurata myös livestriiminä.
Väittelijän yhteystiedot:
Sirke Seppänen, 040 505 0000, sirke.seppanen@helsinki.fi
Tietoja väittelijästä:
Sirke Seppänen on draamaopettaja, jolla on yli 20 vuoden kokemus esittävän taiteen alalta. Valmistuttuaan Helsingin yliopistosta (FM, 1990) Seppänen suoritti draamapedagogiset opinnot (Jyväskylän avoin yliopisto, 2010) ja ammatillisen opettajan pedagogisen pätevyyden (Haaga-Helia ammattikorkeakoulu, 2012).
Draamaopettajana hänen kiinnostuksen kohteitaan ovat kokemuksellinen oppiminen ja sosiaalisen vuorovaikutuksen biosignaalit. Hänen Neurodraama-tutkimuksensa (Cicero Learning Network) tuo draamakasvatuksen tutkimukseen uudenlaisen näkökulman jatkuvasti muokkautuvien, oppivien ja erittäin sosiaalisten aivojemme kautta. Hän tutkii erityisesti sosiaalisten vuorovaikutussuhteiden psykofysiologiaa sekä draamaintervention vaikutuksia sosiaalisen stressin lievittämiseen. Hänen poikkitieteellinen lähestymistapansa tähtää kokemuksellisen oppimisen kokonaisvaltaiseen ymmärtämiseen yhdistämällä subjektiivista ja objektiivista tietoa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Helsingin yliopiston mediapalvelu
Puh:02941 22622mediapalvelu@helsinki.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta

PL 3
00014 Helsingin yliopisto
02941 22622 (mediapalvelu) 02941 911 (vaihde) (vaihde)https://www.helsinki.fi/fi/yliopisto
Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen yhteisö, joka tuottaa tieteen voimalla kestävää tulevaisuutta koko maailman parhaaksi. Kansainvälisissä yliopistovertailuissa Helsingin yliopisto sijoittuu maailman parhaan yhden prosentin joukkoon. Monitieteinen yliopisto toimii neljällä kampuksella Helsingissä sekä Lahden, Mikkelin ja Seinäjoen yliopistokeskuksissa. Lisäksi sillä on kuusi tutkimusasemaa eri puolilla Suomea ja yksi Keniassa. Yliopisto on perustettu vuonna 1640.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto
Uskonnolliset kokemukset lapsuudessa edistävät henkilön terveyttä vanhemmalla iällä21.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Voisiko uskonnollinen kasvatus olla väylä terveempään ikääntymiseen? Uskonto voi toimia selviytymiskeinona lapsuudessaan haasteellisissa perheissä kasvaneilla, mutta se ei täysin pysty paikkaamaan köyhyyteen, vanhempien mielenterveysongelmiin tai alkoholinkäyttöön liittyviä terveysriskejä.
Ensimmäiset merkit lukivaikeuksista näkyvät jo vastasyntyneiden aivoissa21.10.2025 08:23:30 EEST | Uutinen
Aivotutkimus tarjoaa uutta tietoa lapsista, joita on tärkeä tukea jo ennen kouluikää ilmeneviä lukemisvaikeuksia. Lukutaitoa vahvistavia aivojen toimintoja voidaan tukea varhaisessa vaiheessa puhumalla, laulamalla ja esittämällä musiikkia lapsille.
KUTSU: Alan suurin kotimainen asiantuntijatapahtuma Sosiaalipolitiikan päivät pureutuu luottamuksen merkitykseen20.10.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Luottamus syntyy oikeudenmukaisista instituutioista, saavutettavista palveluista ja kansalaisten osallistumisesta. Aiheesta puhutaan Helsingin yliopiston päärakennuksella 23.–24. lokakuuta.
Suomen kivikoissa talvehtii suuri kirjo lepakoita16.10.2025 09:43:21 EEST | Tiedote
Tuoreen tutkimuksen mukaan lepakot tarvitsevat erilaisia kivikkoympäristöjä talvehtiakseen. Uusi tieto lajien välisistä eroista talvehtimisessa ja talvehtimispaikkojen merkityksestä horroskauden eri vaiheissa auttaa suojelemaan lepakoita.
Kutsu: Aleksanteri-konferenssin 22.–24.10.2025 teemana on ekstremismi16.10.2025 08:42:26 EEST | Kutsu
Tämän vuoden kansainvälinen Aleksanteri-konferenssi "Extremisms: Ambiguities, Ideologies, Agency" käsittelee ekstremismin haastetta demokratioissa ja muissa yhteiskuntajärjestelmissä itäisessä Euroopassa, Keski-Aasiassa ja Venäjällä sekä myös globaalimmin. Akkreditointi on avoinna 20.10. saakka.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme