Alternativet för den fortsatta planeringen av förbättringsprojektet för riksväg 3 mellan Helsingby och Laihela har valts (landskapen i Österbotten)
Alternativet har valts på basis av MKB-beskrivningen som blev färdig våren 2020, kompletteringen av MKB-beskrivningen som blev färdig sommaren 2022 och den preliminära projektbedömningen.I bedömningen granskades alla alternativ som ingick i MKB-förfarandet, dvs. 1a, 1b, 2a, 2b, 2c, 3a och 3b. Alla alternativ som var med i miljökonsekvensbedömningen är genomförbara. Målet är en fyrfilig, högklassig och trygg riksvägsförbindelse med mitträcke mellan Laihela och Vasa.
Vägsträckningsalternativen 2a, 2b och 2c valdes inte ut till den fortsatta planeringen. I dessa alternativ blir körtiden längre och att genomföra projektet i etapper lyckas inte i praktiken. I alternativ 2a och 2b skulle man dessutom vara tvungen att förnya den planskilda anslutningen i Maunula. I dessa alternativ bedömdes att den samhällsekonomiska effektiviteten (nyttokostnaden) är sämst.
Vägsträckningsalternativen 1 och 3 gör det möjligt att genomföra projektet i etapper, vilket betyder att kostnaderna kan fördelas på en längre tidsperiod.Vid jämförelse av alternativ 1 och 3 framträder skillnaderna mellan vägsträckningsalternativen i synnerhet i Helsingbyområdet. Valet av alternativ 3 stöds av att alternativ 1 innebär större olägenheter för boendetrivseln och möjligheterna att röra sig lokalt i Helsingby såväl under byggnadstiden som under användning. I alternativ 1 skulle olägenheterna under byggnadstiden också vara större för trafiken på riksvägen i Helsingby, eftersom byggarbetet pågår bland trafiken på den nuvarande riksvägen. Alternativ 1 skapar inte möjligheter för att bygga en planskild anslutning i Helsingby.
Alternativ 3a har flest positiva konsekvenser för trafiken, eftersom restiden blir kortare och trafikens smidighet bättre.Alternativ 3a gör det möjligt att bygga planskilda anslutningar både i Helsingby och i Hulmi.Alternativ 3b gör det möjligt att bygga en planskild anslutning enbart i Helsingby.
För alternativet som väljs till den fortsatta planeringen görs en utredningsplan enligt lagen. Man strävar efter att fortsätta planeringen så snabbt som möjligt. Allteftersom utredningsplaneringen framskrider kommer planutkast att presenteras, och då är det också möjligt att ge respons på planerna.
Mer information:
Planeringsprojektets nätsidor:https://vayla.fi/sv/alla-projekt/rv-3-tammerfors-vasa/rv-3-helsingby-laihela (vayla.fi)
Bilaga:Karta över alternativet som valts för utredningsplanering
Nyckelord
Kontakter
Projektchef: Eeva Kopposela, NTM-centralen, tfn 0295 021 727
Direktör: Anders Östergård, NTM-centralen i Södra Österbotten, tfn 0295 027 766
Dokument
Länkar
Om
Päätoimipaikka Seinäjoki: Alvar Aallon katu 8, PL 156
Vaasa: Wolffintie 35 | Kokkola: Pitkänsillankatu 15
0295 027 500http://www.ely-keskus.fi/etela-pohjanmaa
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on monialainen, alueellinen toimija. Haluamme edistää alueemme elinvoimaa, kestävää kasvua ja hyvää tulevaisuutta sekä hyvinvointia ja sisäistä turvallisuutta. Hoidamme elinkeinoihin, ympäristöön ja liikenteeseen liittyviä tehtäviä asiakkaidemme eli ihmisten, yritysten ja yhteisöjen hyväksi. Teemme työtämme Etelä-Pohjanmaan lisäksi Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan alueilla ympäristö- ja liikenneasioissa.
ELY-keskusten valtakunnallisia tiedotteita voit lukea täältä: ELY-keskukset
NTM-centralen i Södra Österbotten är en branschövergripande, regional aktör. Vi vill främja livskraft, hållbar tillväxt, en god framtid samt välstånd och intern säkerhet i regionen. Vi sköter uppgifter i anslutning till näringslivet, miljön och trafiken för våra kunders, dvs. människors, företags och sammanslutningars bästa. Vi är verksamma utöver i Södra Österbotten även i Österbotten och Mellersta Österbotten i fråga om miljö- och trafikfrågor.
NTM-centralernas riksomfattande pressmeddelanden kan du läsa här: NTM-centralerna
Följ Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus | NTM-centralen i Södra Österbotten
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus on antanut YVA-yhteysviranomaisen perustellun päätelmän Lakeuden Taivaanraapija Oy:n Isovuoren tuulivoimahankkeen YVA-selostuksesta (Seinäjoki)15.5.2024 09:50:32 EEST | Tiedote
Lakeuden Taivaanraapija Oy suunnittelee tuulivoimapuistoa Atrian tehtaan läheisyyteen. Hankealue sijaitsee Seinäjoen kaupungin alueella, Lapuan kaupungin rajan läheisyydessä, valtatie 19 länsipuolella.
Puukallion alikulku (Valtatie 13) uusitaan Vetelissä15.5.2024 08:00:00 EEST | Tiedote
ELY-keskus ja Sundström Ab Oy ovat allekirjoittaneet urakkasopimuksen Valtatie 13 Puukallion alikulkukäytävän rakentamisesta. Hankkeessa on mukana myös Vetelin kunta. Hankkeessa puretaan nykyinen alikulku ja purettava alikulkuyhteys korvataan uudella alikulkukäytävällä, joka rakennetaan noin 50 metriä nykyisestä siltapaikasta itään päin.
Ytkonstruktionerna på Brändö korsningsbro i Vasa förnyas (Österbotten)14.5.2024 14:36:03 EEST | Tiedote
NTM-centralen och MPV-Infrarakenne Oy har undertecknat entreprenadavtalet om förnyelse av ytkonstruktionerna på Brändö korsningsbro. Brons vattenisoleringskonstruktioner är skadade och asfalten på brolocket har gått sönder. Reparationen utförs tillsammans med Vasa stad.
Palosaaren risteyssillan pintarakenteiden uusiminen Vaasassa14.5.2024 14:36:03 EEST | Tiedote
ELY-keskus ja MPV-Infrarakenne Oy ovat allekirjoittaneet urakkasopimuksen Palosaarentien risteyssillan pintarakenteiden uusimisesta. Sillan vedeneristerakenteet ovat vaurioituneet ja rikkoneet asfaltin sillan kannella. Korjaaminen tehdään yhdessä Vaasan kaupungin kanssa.
Vattenöversikt för mars-april 2024: översvämningar, sämre vattenkvalitet och högre grundvattenstånd (landskapen i Österbotten)13.5.2024 13:46:52 EEST | Tiedote
Under våren flödade åarna och sjöarna mer än vanligt I slutet av mars låg mera snö än genomsnittet för tidpunkten kvar i de österbottniska landskapen. Snöns vattenvärde i åarnas källflöden var cirka 100–130 mm. I början av mars var isen i Kyro älv och Lappo å en aning tjockare än genomsnittet. I de konstgjorda och reglerade sjöarna strävade man efter att ge mera utrymme än vanligt för smältvattnen. Framför allt i de konstgjorda sjöarna sänktes vattenytorna lägre än vanligt. Snön smälte i flera omgångar. Den första varma perioden inföll i mitten av mars då snön smälte framför allt i de sydligaste vattendragen längs kusten. Under påsken blev vädret uppenbart varmare och det regnade. Exempelvis i Kauhajoki föll 22 mm regn under påsken. Snön började smälta kraftigare 8.4, när dygnets medeltemperaturer steg till cirka fem grader. Under denna tidpunkt föll också nederbörd i form av regn. Regnmängderna var cirka 15–25 mm. Efter mitten av april blev vädret svalare och det underlättade översväm
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum