Ammattienedistämissäätiö AEL sr

Satavuotias AEL-säätiö aloitti uuden elämänsä myöntämällä 168 000 euron apurahat

Tänään sata vuotta täyttävä Ammattienedistämissäätiö AEL jakaa yhteensä 168 000 euron apurahat seitsemälle hankkeelle, joissa luodaan menestystä suomalaiseen elinkeinoelämään. Apurahan saajia yhdistää se, että niiden opit ja tuotokset tulevat laajasti hyödynnettäviksi suomalaisessa työelämässä.

Ammattienedistämissäätiö AEL sr jakaa apurahoina yhteensä 168 000 euroa seitsemälle hankkeelle. Säätiön ensimmäisillä julkisen haun kautta myönnetyillä apurahoilla vauhditetaan vihreää siirtymää, autetaan yrityksiä vastuullisuusviestinnässä, helpotetaan maahanmuuttajien rekrytointia ja työllistymistä, tuodaan esille NFT-teknologian mahdollisuuksia, autetaan yrityksiä rakentamaan uusia liiketoimintoja sekä luodaan akkuteknologian koulutuspaketti.

Apurahan saavat AIDA Group Oy, Ethica Oy, Nordic Startup Ventures Oy, Patternsfrom Agency Oy, Suomen Muotoilusäätiö SR, Suomen Nuorkauppakamarit ry ja Oy Vaasan ammattikorkeakoulu - Vasa yrkeshögskola Ab.

AEL tunnettiin aiemmin ammatti- ja täydennyskouluttajana. Nykyään se on yleishyödyllinen apurahasäätiö, joka edistää aktiivisesti suomalaisen elinkeinoelämän kilpailukykyä ja työelämässä tarvittavaa osaamista. Apurahahaku oli käynnissä kesä–elokuussa, ja yhteensä AEL sai 145 apurahahakemusta.

”Näitä innovatiivisia hankkeita on ilo olla tukemassa. Olemme positiivisesti yllättyneitä, että heti ensimmäinen apurahahakumme herätti näin paljon kiinnostusta ja saimme runsaasti kriteerimme täyttäneitä hakemuksia. Apurahoista päättäessämme meille keskeinen arvo on, että tuettavien hankkeiden opit ja lopputuotokset ovat jaettavissa työelämän ja yhteiskunnan käyttöön”, AEL:n hallituksen puheenjohtaja Anneli Karhula kertoo.

Apurahan saanut Suomen muotoilusäätiö edistää muotoilun hyödyntämistä suomalaisissa yrityksissä ja auttaa yrityksiä ymmärtämään sen mahdollisuudet liiketoiminnassa.

”Haluamme muotoilun keinojen avulla auttaa yrityksiä vastuullisuusviestinnässä. Monissa yrityksissä mietitään, kuinka aloittaa vastuullisuuden edistäminen ja miten tiedottaa siitä. Kiitos AEL:n apurahan, pääsemme nyt luomaan yrityksille konkreettisia visuaalisia työkaluja vastuullisuustiedottamiseen- ja markkinointiin sekä sen kuvittamiseen. Kaikki materiaalimme tulevat olemaan vapaasti saatavilla ja sovellettavissa eri aloilla toimivien yritysten toimintaan”, Suomen muotoilusäätiön toimitusjohtaja Heli Pöyry kertoo.

Myönnetyt apurahat

AIDA Group Oy, 35 000 e
Työllistämismalliin, jolla maahanmuuttajataustaisia osaajia rekrytoidaan ja integroidaan suomalaiseen työelämään. Toimintamalli koostetaan digitaalisesti ladattavaksi, vapaasti jaettavaksi opaskirjaksi. AIDA myös vahvistaa toimintamallin vaikuttavuutta ja herättää keskustelua mediakampanjalla.

Ethica Oy, 18 000 e
Uudistavan liiketoiminnan työkalupakkiin, pelikortteihin, joiden avulla yritykset voivat kehittää liiketoimintaansa kiertotalouden mukaiseksi. Pelikortit ovat vapaasti verkosta ladattavissa, ja ne esitellään yrityksille niin ikään hankkeessa tuotettavassa podcastissa.

Nordic Startup Ventures Oy, 32 000 e
Interaktiiviseen valmennusohjelmaan, joka auttaa yrityksiä rakentamaan uusia liiketoimintoja vihreästi ja kestävästi.

Patternsfrom Agency Oy, 25 000 e
Hankkeeseen, jossa konkreettisten esimerkkien avulla tuodaan esille NFT-teknologian mahdollisuuksia ja parhaita käytäntöjä luovan alan tekijöille (taiteilijat, muusikot, muotoilijat), heidän edustajilleen (agentit ja managerit) sekä molempien laajalle asiakaskunnalle.

Suomen muotoilusäätiö SR, 13 000 euroa
Muotoilun keinoin tehtävään selkeään malliin, jonka avulla eri aloilla toimivat yritykset voivat tuoda esille vastuullisuuttaan. Yrityksille tarjotaan sekä konkreettisia työkaluja että järjestetään tapahtumia ja tietoiskuja.

Suomen Nuorkauppakamarit ry, 15 000 e
Hyvien käytänteiden levittämiseen rekrytoidessa kansainvälisiä osaaja ja maahanmuuttajia. Hankkeessa tuodaan esille myös monikulttuurisen työyhteisön vahvuuksia.

Oy Vaasan ammattikorkeakoulu - Vasa yrkeshögskola Ab, 30 000 e
Ammattikoulujen opettajille ja yrityksille suunnattuun koulutuspakettiin litium-akkuteknologiasta ja valmistuksesta. Tietopaketti koostuu luennoista, harjoituksista, tehtävistä ja käytännön harjoitteesta.

Lisätietoja antaa:

Kari Kaihonen, projektijohtaja
kari.kaihonen@ael-saatio.fi, puh. 040 764 7960

Lue lisää apurahojen saajista AEL:n sivuilta

Ammattienedistämissäätiö AEL sr

Ammattienedistämissäätiö AEL sr on yleishyödyllinen apurahasäätiö, jonka taustayhteisön muodostavat työntekijä- ja työnantajapuolen järjestöt. Säätiö tukee hankkeita, joissa syntyy uutta tietoa, taitoa, kokemusta ja näkemystä yritysten ja julkisten organisaatioiden käyttöön. Säätiön hallituksessa ovat edustettuina Elinkeinoelämän keskusliitto EK, Toimihenkilökeskusjärjestö STTK ry, Suomen Ammattiliittojen Keskusjärjestö SAK ry, Akava ry, Suomen Yrittäjät ry, ProAgria Keskusten Liitto ry, Helsingin kaupunki, Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry ja Metsäteollisuus ry.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Ammattienedistämissäätiö AEL sr