Joensuu saa nopeat 5G-yhteydet – DNA:n ja Telian Yhteisverkon rakentaminen alkaa

Joensuu sykkii modernia kaupunkilaista elämää luonnon ympäröimänä. Se on sekä liikenteen solmukohta että maakunnan tapahtumien keskus. Vaikka suuri osa 77 000 asukkaasta elää taajamassa, noin 20 000 asukkaan koti on haja-asutusalueella.
”Joensuu on pinta-alaltaan laaja kaupunki, johon mahtuu hyvin erilaisia elämisen tapoja. Kantakaupungin ruutukaavalla asutaan tiiviisti kerrostaloissa ja toisaalta pitäjissä voi elellä naapureilta rauhassa. Meille kaupunkina on erittäin tärkeää, että tietoliikenneyhteydet toimivat, asui missä päin Joensuuta hyvänsä”, toteaa Joensuun kaupunginjohtaja Kari Karjalainen.
Nopeista yhteyksistä hyötyvät asukkaat, opiskelijat ja yritykset
Nopeista yhteyksistä on tullut entistäkin tärkeämpiä niin töissä kuin kotonakin. Etätyöt ja viihdesovellukset vaativat verkolta kapasiteettia, luotettavuutta ja viiveettömyyttä. Uusi 5G-verkko on luotettava ja toimintavarma verkko, jolla suoratoistopalvelut, videot, etäkokoukset ja TV-ohjelmat toimivat laadukkaasti ja pätkimättömästi.
”Joensuu on vetovoimainen kaupunki, ja erityisesti nuorten kaupunki. Yliopiston, ammattikorkeakoulun ja muiden oppilaitosten myötä meillä on erittäin runsaasti opiskelijoita asukaslukuun nähden. Opiskelijat, elinkeinoelämä ja myös kaupungin monet tapahtumat hyötyvät parantuvista yhteyksistä ja 5G-verkosta”, kertoo Karjalainen.
Myös paikallinen yritystoiminta hyötyy uuden 5G-verkon tarjoamista paremmista yhteyksistä. Suurille yrityksille avautuu mahdollisuus rakentaa privaattiverkkoja 5G-teknologialla. Pienille yrityksille 5G-verkko antaa entistä paremman mahdollisuuden rakentaa koko tietoliikenneinfransa mobiiliyhteyksien päälle.
Mitä ja milloin Joensuussa tapahtuu?
5G-verkon kapasiteetti on moninkertainen vanhaan verkkoon nähden. Samalla myös 4G-yhteydet paranevat alueella. Rakennustyön aikana päivitetään yhteensä 78 tukiasemaa seuraavilla alueilla:
- Joensuu: Asevelikylä, Hukanhauta, Kanervala, Karsikko, Keskusta, Kissamäki, Kiviniemi, Kytö, Käpykangas, Latola, Laulurinne, Linnunlahti, Marjala, Mehtimäki, Mutala, Mäntylä, Niinivaara, Niittylahti, Noljakka, Nurmela, Otsola, Pataluoto, Penttilä, Pilkko, Raatekangas, Rantakylä, Ranta-Mutala, Repokallio, Riuttavaara, Siihtala, Siilainen, Sirkkala, Suhmura, Sulkulahti, Tikkamäki ja Uutela
- Kontiolahti: Kulho, Lamminranta, Lehmo, Lehmola, Puntarikoski ja Utra
- Liperi: Honkalampi, Jyrinkylä, Kaskesniemi, Onttola, Saarela, Vaivio, Välikangas ja Ylämylly
Tukiasemien päivitystyö aloitetaan maanantaina 5. joulukuuta, ja työn on tarkoitus olla valmis perjantaina 24. helmikuuta 2023.
Tukiasemien vaihdosta voi aiheutua lyhyitä palvelukatkoksia
Tukiasemien päivitykseen liittyvistä töistä saattaa aiheutua enintään työpäivän mittaisia paikallisia palvelukatkoksia DNA:n ja Telian matkaviestinpalveluihin. Lisäksi palvelun laatu voi heiketä muutamaksi päiväksi, kunnes kaikki tukiasemat on saatu päivitettyä. Palveluhäiriöt pyritään pitämään mahdollisimman lyhyinä, jotta ne aiheuttavat alueen asukkaille ja yritystoiminnalle mahdollisimman vähän haittaa.
700 MHz:n taajuusalueille rakennettavat verkot voivat aiheuttaa häiriöitä pienelle osalle antenni-TV-talouksista. Lisätietoa aiheesta täällä: https://taajuustalkoot.fi/
Lisätietoja:
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Telian viestintä, puh. 02040 54000, communications-fi@telia.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Suomen Yhteisverkko on DNA Oyj:n ja Telia Finland Oyj:n vuonna 2014 perustama yhteinen verkkoyhtiö, joka suunnittelee, toteuttaa ja ylläpitää matkaviestinverkkoa Pohjois- ja Itä-Suomen alueella.
DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 956 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Puhelimen katoamiseen kannattaa varautua jo ennakolta – tee ainakin nämä toimet uudelle puhelimelle27.6.2025 11:54:39 EEST | Tiedote
Välillä sattuu ja tapahtuu – puhelimille siis. Jos puhelin katoaa tai varastetaan, uuden laitteen saa tilalle, mutta sen sisältämien tietojen päätyminen vääriin käsiin voi aiheuttaa ongelmia. Onneksi tilanteeseen voi varautua ennakolta, jolloin vahingot jäävät pienemmiksi.
Be prepared in case your phone is lost – do at least these steps for your new phone27.6.2025 11:54:39 EEST | Press release
Accidents happen, and your phone is no exception. If a phone is lost or stolen, you can get a new replacement, but information stored in your phone ending up in the wrong hands can cause problems. Fortunately, you can take steps to minimise the damage caused by this in advance.
Toimi näin, jos epäilet tietojesi vuotaneen käyttämäsi palvelun tietomurrossa – lähes jokaisen palvelun kohdalla riskejä18.6.2025 08:25:00 EEST | Tiedote
Nykyään voi olla vaikea itse vaikuttaa tietomurron uhriksi joutumiseen, sillä tietoja on niin monessa paikassa. DNA:n kuluttajaliiketoiminnan lisäarvopalveluista vastaava Heidi Havastila kertoo mitä asioita kannattaa tehdä, jos epäilee omien tietojensa vuotaneen palvelun tietomurron yhteydessä, miten voi yrittää tunnistaa epäluotettavat palvelut jo ennen tietojen luovuttamista, ja mitä kaikkea rikolliset varastetuilla tiedoilla pystyvät tekemään.
Here's what to do if you suspect your data has been leaked in a data breach – almost every service is at risk18.6.2025 08:25:00 EEST | Press release
These days, it can be difficult to protect yourself against becoming the victim of a data breach, as your data is held in so many places. Heidi Havastila, Head of Value Added Services at DNA Consumer Business, explains what to do if you suspect your personal data has been leaked in a security breach, how to try to identify untrustworthy services before you hand over your data, and what criminals can do with stolen data.
DNA tuo myyntiin reaaliaikaisen tekoälypohjaisen keskustelubotin17.6.2025 08:45:00 EEST | Tiedote
DNA tuo markkinoille uuden asiakaspalveluratkaisun, joka pystyy käymään reaaliaikaisesti keskusteluja asiakkaiden kanssa ajasta, paikasta ja käytetystä kielestä riippumatta. Ratkaisu hyödyntää Genesys Cloud -asiakaspalveluratkaisua ja Microsoft OpenAI -teknologioita. DNA:n yritysasiakkaat voivat hyödyntää tätä sujuvaa ja reaaliaikaista teknologiaa asiakaspalvelussaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme