Saksan Amazon on alihyödynnetty mahdollisuus suomalaisille elintarvike- ja juomayrityksille

– Suomalaiset yritykset tavoittelevat tyypillisesti hyllypaikkaa Saksan suurissa ketjuissa kuten Edekassa ja Rewessä. Hyllypaikka ei takaa tuotteiden myyntiä, mikäli tuotteen tunnettuus saksalaisten kuluttajien keskuudessa ei ole riittävällä tasolla. Kauppaketjujen ostajat haluavat vakuuttua tuotteiden menekistä ostopäätöstä tehdessään. Nyt viimeistään tulee ottaa huomioon verkkokaupan kasvu, sanoo Food from Finland -ohjelman asiantuntija Lili Lehtovuori Business Finlandin Itävallan toimipisteestä.
Laitilan Wirvoitusjuomat aloitti gluteenittoman ja alkoholittoman Kukko-oluen myynnin Amazon.de -verkkokaupassa huhtikuussa 2021. Kysyntää luotiin Amazonin sisäisellä markkinoinnilla sekä some-markkinoinnilla ohjaamalla kuluttajia keskustelupalstoilta Amazoniin. Tuote sai erinomaisia kuluttaja-arvosteluja ja verkkokaupan mainontaan sijoitettu pääoman tuotto oli 15 %.
– Kysyntä Amazonissa kasvoi tasaisesti ja ensimmäinen täysi rekka myytiin muutamassa kuukaudessa, iloitsee Laitilan vientijohtaja Marko Mikkola.
– Ennen huhtikuuta myyntimme Saksassa oli hyvin pientä, eikä meillä myöskään ollut Saksan pantillisia pakkauksia, mitkä vaaditaan, jotta juomilla voi siellä kasvaa. Nyt pakkaukset on ja Amazonin myyntiä tukeaksemme voimme toimia niillä myös muissa kanavissa Kukko-brändiä kasvattamassa, Mikkola sanoo.
– Amazon.de markkinapaikan kautta olemme pystyneet testaamaan erilaisia tuotemakuja ja pakkauskokoja. Näyttää siltä, että Saksassa parhaiten myy mustikkajauhe ja Amazonissa selkeästi suuremmassa pakkauskoossa kuin myymälöissä, kertoo Biokia-marjajauheita Saksaan myyvä Kiantaman myyntipäällikkö Eija Wall.
Hintojen nousu ei ole toistaiseksi näkynyt Amazonin myynnissä tai kuluttajien ostokäyttäytymisessä.
– Alustan kautta tuotteet menevät myös muihin saksankielisiin maihin. Itävalta on osoittautunut parhaimmaksi markkinaksi Dried Buddyn kuivalihatuotteille. Tuotelaatikkomme, johon on yhdistelty eri makuja, on saanut suuren suosion Itävallassa erityisesti ulkoilijoiden ja vaeltajien keskuudessa, valottaa Dried Buddyn toimitusjohtaja Timo Lahti.
Amazon.de on dynaaminen markkinointi- ja jakelukanava innovatiivisille erikoistuotteille
Amazon.de on 53 %:n markkinaosuudellaan saksalaisen verkkokauppaostajan selkeä ykkösvalinta ja on laajalla valikoimallaan, nopeilla toimituksillaan sekä korkealla asiakaspalvelullaan luonut uudet odotusarvot myös muille verkkokauppatoimijoille. Amazon on kasvattanut osuuttaan myös päivittäistavarakaupassa, jossa sillä on noin 6 % markkinaosuus.
– Amazon.de sopii parhaiten laadukkaille erikoistuotteille kuten välipalatuotteille, makeisille, superfood-tuotteille, ravintolisille ja alkoholituotteille. Yleisesti Saksassa kiinnostavat puhtaat, terveelliset ja vastuulliset Suomessa brändätyt kuluttajatuotteet, sanoo Lili Lehtovuori.
Business Finlandin Food from Finland -ohjelma auttaa suomalaisia elintarvikealan yrityksiä avaamaan myynnin Saksan Amazoniin yhdessä yhteistyökumppanien Dash Retailin kanssa. Jo kymmenet elintarvike- ja juomayritykset ovat saaneet tuotteensa myyntiin Amazon.de markkinapaikkaan. Oman tilin kautta Saksan Amazonissa tuotteitaan myyvät esimerkiksi Kyrö Distillery, Porokylän Leipomo, Helsingin Mylly, Panda ja Fazer. Jakelijan kautta toimii kymmenkunta suomalaista elintarvikeyritystä. Lehtovuoren mukaan mahdollisuuksia olisi kuitenkin paljon laajemmalle joukolle elintarvikeyrityksiä.
Helpotettu liiketoimintamalli pähkinänkuoressa
Food from Finlandin, Dash Retailin ja Teambluen kehittämässä mallissa listataan Teambluen ylläpitämän tilin alle ja tuotteet toimitetaan Teambluen varastoon Saksaan. Teamblue hallinnoi myyntitiliä sekä toimittaa tuotteita tarpeen mukaan Amazonin varastoon ja Dash Retail varmistaa, että tuotteet, hinnoittelu, pakkauskoot ja markkinointi vastaavat Amazonin vaatimuksia ja parhaita käytäntöjä.
Yhteyshenkilöt
Lisätietoa:
Amazon.de-markkinapaikasta
Lili Lehtovuori, Business Finland, Senior Advisor, Business Finland, lili.lehtovuori@businessfinland.fi, +43 664 2545 289
Maria Arruda, Business Finland, Head of Communications, maria.arruda@businessfinland.fi, +358 400 933 913
Yritysten yhteystiedot
Kiantama Oy: Eija Wall, myyntipäällikkö, eija.wall@kiantama.fi, +358 40 163 3613
Dried Buddy Oy: Timo Lahti, toimitusjohtaja, timo@kuivalihakundi.com, +358 45 127 2310
Laitilan Wirvoitusjuomatehdas Oy: Marko Mikkola, vientijohtaja, marko.mikkola@laitilan.fi, +358 50 410 2078
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Business Finlandin Food from Finland -ohjelma esittelee suomalaisia elintarvikeyrityksiä kansainvälisille ostajille ja vahvistaa Suomen imagoa korkealaatuisten elintarvikkeiden tuottajamaana. Ohjelma kannustaa yrityksiä kehittämään uusia innovaatioita sekä solmimaan kumppanuuksia tutkimusorganisaatioiden kanssa. www.foodfromfinland.fi
Business Finland on suomalainen julkinen toimija, joka tarjoaa innovaatiorahoitusta ja kansainvälistymispalveluita sekä edistää matkailua ja investointeja Suomeen. Organisaatiossa työskentelee 760 asiantuntijaa noin 40 toimipisteessä maailmalla ja 16 toimipaikassa Suomessa. Business Finland on osa Team Finland -verkostoa. www.businessfinland.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Business Finland
Ulkomaisomisteiset yritykset työllistävät enemmän kuin moni arvaisi28.5.2025 07:47:19 EEST | Tiedote
Vaikka ulkomaisomisteiset yritykset muodostavat vain noin yhden prosentin Suomessa toimivista yrityksistä, niiden merkitys työllisyydelle on moninkertainen. Ulkomaisomisteiset yritykset työllistävät Suomessa yli 320 000 henkilöä* – noin viidennes yksityisen sektorin työvoimasta. Samalla ne maksoivat miljardeja veroina valtion kassaan.
Itäisen Suomen kansainvälinen matkailu hakee uutta nostetta23.5.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Itäisen Suomen matkailuelinkeino saa piristysruiskeen kestävää kansainvälistä matkailua tukevan kasvuohjelman myötä. Kolmivuotisella kasvuohjelmalla lisätään alueen tunnettuutta ja saavutettavuutta sekä parannetaan matkailupalveluiden ostettavuutta kansainvälisille matkailijoille. Noin kolmen miljoonan euron arvoisen ja Visit Finlandin toteuttaman ohjelman tavoitteena on kansainvälisen matkailun kasvu itäisessä Suomessa.
Matkailun kokonaiskysyntä 16,6 miljardia euroa21.5.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Tilastokeskuksen arvion mukaan matkailukysyntä eli kotimaisten ja ulkomaisten matkailijoiden rahankäyttö Suomessa on palautunut vuoden 2019 tasolle 16,6 miljardiin euroon vuonna 2024. Matkailutoimialojen työllisyys on elpynyt notkahduksen jälkeen 146 600 henkilöön vuonna 2023. Luvut perustuvat Tilastokeskuksen laatimaan matkailutilinpitoon, joka on tehty Visit Finlandin toimeksiannosta, sekä Tilastokeskuksen arvioon matkailukysynnän kehityksestä vuonna 2024. Matkailutilinpito kokoaa yhteen matkailun talous- ja työllisyysvaikutukset kansainvälisesti vertailukelpoisessa viitekehyksessä.
Kanadalaiset ostajat haluavat suomalaisia meriteollisuusratkaisuja19.5.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Kanadan hallitus uudistaa kansallisen laivanrakennusohjelman avulla rannikkovartioston ja merivoimien laivastoja. Suunniteltujen menojen taso on tähän mennessä useita miljardeja dollareita.
Puualan delegaatio Yhdysvalloista Suomeen – kiinnostus jatkuu mahdollisista tuontitulleista huolimatta13.5.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Business Finland järjestää jo kolmatta vuotta peräkkäin metsä-, puutuoteteollisuuden ja puurakentamisen yritysryhmävierailun Yhdysvalloista Suomeen 11.-16.5.2025. ”Yhdysvaltain tempoilevasta tariffipolitiikasta huolimatta metsäsektorin liiketoiminta ja kysyntä ovat jatkuneet. Mahdollisia tuontitulleja on lykätty kolmella kuukaudella”, kommentoi Business Finlandin Ulla Lainio.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme