Erityispedagogisesta osaamisesta hyötyvät etenkin oppilaat

- Valmistuvat erityisopettajat tuntevat erinomaisesti koulumaailman todellisuuden ja koulutuksen myötä heillä on vahva kyky vastata akuuttiin erityisopettajan tarpeeseen kentällä. Opiskelijat ovat myös hyvin motivoituneita ja sitoutuneita opintoihin, kertoo koulutuksesta vastaava yliopistonopettaja Helena Vesaranta Kokkolan yliopistokeskus Chydeniuksen kasvatustieteen yksiköstä.
Opintokokonaisuus antaa ammatilliset valmiudet toimia erityisopetuksen laajalla työkentällä. Kokkolalaisten Eveliina Övermarkin ja Annika Ojalan motivaatio hakea koulutukseen lähti halusta kehittyä paremmaksi opettajaksi. Heidän mukaansa koulutus vastasi hyvin osaamistarpeeseen.
- Jo työssäni luokanopettajana huomasin, että taidot eivät aina riitä oppilaan tukemiseen. Koulutuksen myötä olen saanut paitsi uusia työkaluja, myös osaamista kehittää vanhoja hyväksi havaittuja, kertoo syksyllä laaja-alaisen erityisopettajan työtehtäviin siirtynyt Ojala.
Eveliina Övermark on työskennellyt pitkään erityisluokanopettajana luokanopettajan koulutustaustalla.
- Nautin teoriapohjan saamisesta, olen voinut peilata sitä käytännön kokemukseen. Nyt ymmärrän, miksi mitäkin tehdään ja pystyn itse tarkkailemaan antamaani tukea. Ammatillinen itsevarmuus on kasvanut ja uskallan kohdata erilaisia oppijoita ja oppilaita, sanoo Övermark.
Työnkuva muutoksessa
Vesaranta kertoo erityisopettajan monien eri työtehtävien muuttuneen kohti konsultoivaa työotetta. Hänen mukaansa tärkeintä on saada resurssit kohdennettua niin, että erityisopettajan tuki mahdollistaa oppilaan oppimisen edistymisen ja samalla ennaltaehkäisee turhia oppimiseen ja koulunkäyntiin liittyviä haasteita. Tähän päästään hyvällä yhteistyöllä, konsultoinnilla ja vahvalla pedagogisella tietämyksellä.
- Luokanopettajat ja rehtori kääntyvät usein erityisopettajan puoleen kysyäkseen neuvoja ja näkemystä erilaisiin tilanteisiin. Koulutus antoi tähän työkaluja, oppiminen ja harjoittelu jatkuu työelämässä. Konsultointiin varatut tuntiresurssit eivät välttämättä aina kohtaa tämän lisääntyneen tarpeen kanssa, kertoo Ojala.
Opinnot on toteutettu monimuoto-opetuksena, jossa yhdistettiin lähi-, etä- ja itseopiskelua. Opintoihin kuuluu myös harjoittelut, jotka suoritetaan omalla paikkakunnalla. Opintokokonaisuuden laajuus on 60 opintopistettä ja se on mahdollista suorittaa valmiiksi yhdessä lukuvuodessa.
- Koulutuksestamme hyötyvät eniten oppilaat ja siksi suosittelemme opintoja kaikille luokanopettajille, sanovat vastavalmistuneet erityisopettajat Ojala ja Övermark.
Lisätietoja
Helena Vesaranta, KT, yliopistonopettaja, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
+358 504 703 667, helena.s.m.vesaranta@jyu.fi
Avainsanat
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius on monitieteinen, Jyväskylän, Oulun ja Vaasan yliopistojen muodostama yliopistokeskus, jonka toimintaa koordinoi Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius on aikuisille suunnatun yliopistollisen opetuksen ja oppimisen edelläkävijä sekä kansainvälisesti ja alueellisesti verkottunut tutkimuskumppani.
www.chydenius.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Herpesviruksesta voi olla apua syövän hoidossa28.5.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopistossa tutkitaan herpesvirusta, jota käytetään myös onkolyyttisenä viruslääkkeenä syöpien nujertamisessa. Viruksen infektiomekanismien selvittäminen isäntäsolun tuman rakenteissa auttaa tehokkaamman ja turvallisemman onkolyyttisen viruslääkkeen kehittämisessä.
Jyväskylän yliopiston hallituksen yliopistoyhteisön ulkopuolisiksi jäseniksi Antti Koivula, Marja Makarow, Hanna Maula ja Janne Poranen 1.1.2026 alkaen27.5.2025 09:49:47 EEST | Tiedote
Yliopistokollegio valitsi 27.5.2025 kokouksessaan hallituksen yliopistoyhteisön ulkopuolisiksi jäseniksi TkT Antti Koivulan, FT Marja Makarowin, KTT, FL Hanna Maulan ja FT Janne Porasen toimikaudelle 1.1.2026 - 31.12.2027.
Apulaisprofessori Paavo Penttilä on inspiroitunut luonnon materiaaleista27.5.2025 07:05:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksen uuden apulaisprofessorin Paavo Penttilän tavoitteena on tuottaa uudenlaista tietoa kasvien soluseinien rakenteista ja ominaisuuksista. Tietoa voidaan hyödyntää esimerkiksi vastustuskykyisten viljelyskasvien ja hiiltä sitovien uusien puumateriaalien kehittämisessä. Penttilä on juuri saanut tutkimukseensa 1,5 miljoonan euron rahoituksen Novo Nordisk -säätiöltä.
Tutkijat selvittivät peruskoulun datafikaation tulevaisuutta – korvaako kone opettajan?26.5.2025 07:32:12 EEST | Tiedote
Digitaalisilta datateknologioilta toivotaan usein apua koulun kehittämiseen ja datan hyödyntäminen onkin kirjattu keskeiseksi tavoitteeksi koulutuksen tulevaisuutta koskeviin strategioihin ja linjauksiin. Mutta millaisena digitalisaation parissa työskentelevät asiantuntijat näkevät peruskoulun datafikaation tulevaisuuden?
Kotkan kaupunki on perhoslajistoltaan Suomen rikkain kunta26.5.2025 07:05:00 EEST | Tiedote
Kunnallisen maan käytön suunnittelu eli kaavoittaminen vaikuttaa luonnon monimuotoisuuteen, jonka ylläpitämiseksi päättäjät tarvitsevat tietoa kuntansa lajirikkaudesta ja uhanalaisten lajien määrästä. Lajirikkaus on suurinta hyönteisissä, joista parhaiten tunnetaan perhoset. Jyväskylän yliopiston tutkijat arvioivat suomalaisten kuntien perhoslajiston monimuotoisuutta ja uhanalaisten lajien määriä havaiten Kotkan kaupungin olevan perhoslajistoltaan Suomen rikkain kunta. Kaikkien uhanalaisin perhoslajisto löytyi Enontekiön kunnasta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme