S-ryhmä rakentaa uuden tuulipuiston – investoinnin myötä omalla uusiutuvalla katetaan kaupparyhmän koko sähkönkulutus

Rakenteilla olevaan tuulipuistoon tulee 13 tuulivoimalaa, joiden on määrä olla tuotantokunnossa vuoden 2025 alussa. Puiston tuottama sähkö kattaa noin 20 prosenttia kaupparyhmän sähkönkäytöstä, mitä voi verrata yli 300 S-marketin vuosittaiseen sähkönkulutukseen.
Luvian tuulipuistoa rakennetaan vaiheittain ja samalla alueella selvitetään myös mahdollisuutta teollisen mittakaavan aurinkosähkön tuotantoon, jolloin aurinkosähköä voitaisiin siirtää samaa infrastruktuuria hyödyntämällä muualle käytettäväksi.
”Meille on tärkeää, että lähes parintuhannen toimipaikkamme ja maan kattavan sähköautojen latausverkostomme sähkö on tuotettu kestävästi sekä ympäristön kannalta että omavaraisuuden näkökulmasta”, sanoo toimitusjohtaja Mikko Halonen S-Voimasta.
”Osuuskaupat ovat tehneet merkittäviä investointeja Suomen sähköntuotantoon viime vuosina. Satsaukset oman uusiutuvan energiantuotannon lisäämiseen ovat tärkeitä erityisesti energiakriisin myötä. Tämä hanke oli tärkeä saattaa loppuun, vaikka taloustilanne on tiukentunut ja tuotantokustannukset muuttuneet”, jatkaa Halonen.
Tuulipuiston rakentaminen on S-ryhmälle noin 100 miljoonan euron investointi, josta noin 20 prosenttia käytetään alueen infrastruktuurin rakentamiseen, kuten tie- ja kaapeliverkostoon. Alueen infrastruktuurin rakentaminen työllistää paikallisesti kymmeniä henkilöitä. Tuulivoimaloiden asennustöistä vastaa tuulivoimayhtiö Vestas.
Uusi tuulipuisto on jatkumoa osuuskauppojen pitkäjänteisille investoinneille oman uusiutuvan energian lisäämiseksi. S-ryhmä on ollut mukana tuulivoimahankkeissa, joissa on investoitu miljardin euron edestä tuulivoimaa Suomeen kuluneen kymmenen vuoden aikana.
S-ryhmän sähkönkulutuksesta jo nyt yli 80 prosenttia tuotetaan omalla tuulivoimalla. Edellinen tuulivoimainvestointi on Simon Sarvisuolla oleva 27 suurvoimalan tuulipuisto, joka yksistään tuottaa noin puolet kaupparyhmän sähköntuotannosta. Lisäksi yli 100 000 aurinkopaneelia tuottaa viitisen prosenttia sähköntarpeesta paikallisesti. Uuden tuulipuiston valmistuttua omalla uusiutuvalla energialla tuotettu sähkö vastaa kaupparyhmän sähkönkulutusta.
Investoinnit ovat myös osa kunnianhimoisia ilmastotavoitteita. S-ryhmä aikoo olla oman toimintansa osalta hiilinegatiivinen vuonna 2025, eli silloin se sitoo ilmasta hiiltä enemmän kuin sitä sinne tuottaa. S-ryhmän tavoitteena on pudottaa ilmastopäästöjensä määrää 90 prosenttia vuoden 2015 tasosta vuoden 2030 loppuun mennessä.
S-ryhmän sähkönhankinnasta vastaa S-Voima Oy, jonka omistavat SOK ja osuuskaupat yhdessä.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko Halonen, toimitusjohtaja, S-Voima Oy, puh. 050 440 4811, mikko.halonen(at)sok.fi
Kuvat


Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme