Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Satakuntaan avataan ensi syksynä koululaisten Yrityskylä

Tutkittu ja palkittu oppimiskokonaisuus Yrityskylä avataan ensi syksynä Poriin. Talous ja nuoret TATin Yrityskylä Satakuntaan osallistuu vuosittain 4400 kuudes- ja yhdeksäsluokkalaista, 14 kunnan alueelta.
Kuudesluokkalaiset toimivat Yrityskylässä oikeissa yrityksissä ammateissa. Kuva: Iiro Rautiainen

TAT Yrityskylä on elämyksellinen oppimiskokonaisuus työelämästä, taloudesta, yrittäjyydestä ja yhteiskunnasta. Yrityskylä Alakoulussa kuudesluokkalaiset simuloivat yhteiskunnan ja yritysten toimintaa pienoiskaupungiksi rakennetussa oppimisympäristössä. Yrityskylä Yläkoulussa yhdeksäsluokkalaiset johtavat tiimeinä oikeaa yritystä toiminnallisella peliareenalla. Varsinaiseen Yrityskylä-päivään johdattelee opettajien koulutuksen lisäksi oppimateriaali, jota käydään läpi oppitunneilla.

- Yrityskylä lisää tutkitusti nuorten talousosaamista. Lisäksi Yrityskylään osallistuneet nuoret hakevat innokkaammin kesätöihin sekä kokevat hallitsevansa taitoja, joilla menestyä työelämässä.Yrityskylä Satakunta on sinnikkään alueellisen yhteistyön tulos ja osoitus siitä, että Satakunnassa on vahva tahto panostaa lasten ja nuorten tulevaisuuteen. Tässä työssä ovat olleet mukana myös alueelliset elinkeinoelämän järjestöt, kommentoi TAT Satakunnan kumppanuuspäällikkö Suvi Ylikylä-Elers.

Yrityskylä Satakuntaan osallistuvat kaikki kuudes- ja yhdeksäsluokkalaiset Eurasta, Eurajoelta, Harjavallasta, Huittisista, Jämijärveltä, Karvialta, Kokemäeltä, Merikarviasta, Nakkilasta, Pomarkusta, Porista, Raumalta, Säkylästä ja Ulvilasta.

- Hienoa, että Satakunta saa vihdoin oman Yrityskylän. Toiminnalle on ollut alusta alkaen vahva ja yksimielinen tuki. Lasten ja nuorten talous-, työelämä- ja yrittäjyystaitojen edistäminen on koko Satakunnan hyväksi. Olemme valmiit vastaanottamaan tulevaisuuden työntekijät, yrittäjät ja oman taloutensa asiantuntijat Satakunnan Yrityskylään, iloitsee Porin sivistystoimialan johtaja Esa Kohtamäki.

Oppilaat työskentelevät Yrityskylässä oikeissa yrityksissä ja tutustuvat alueen työnantajiin

Yrityskylä Satakunnan toimintaa tukevat kuntien lisäksi säätiöt ja yritykset. Yrityskumppanien ansiosta oppilaat simuloivat yritysten toimintaa aidoissa ammateissa ja työtehtävissä. Varmistuneita yhteistyökumppaneita ovat Satakunnan Osuuskauppa, OP Länsi-Suomi, MTK Satakunta, Martela ja Yle.

Yrityskylä Satakunnan toiminta käynnistetään syksyllä 2023 yhdeksäsluokkalaisten toimintapäivillä. Kuudesluokkalaisten Yrityskylä aloittaa toimintansa kevätlukukaudella 2024. Yrityskylän sijainti Porissa vahvistuu myöhemmin. Ilmoittautuminen Yrityskylään aukeaa keväällä.

Yrityskylä toimii tällä hetkellä 13 alueella Suomessa ja toimintaan osallistuu lukuvuoden aikana 86 % kuudesluokkalaisista ja 83 % yhdeksäsluokkalaisista. Yrityskylän myötä Satakuntaan perustetaan TATin aluetoimisto, jonka kautta TAT tarjoaa opettajille koulutusta ja valmiita oppimiskokonaisuuksia taloudesta, työelämästä ja yrittäjyydestä, ensimmäiseltä luokalta toiselle asteelle.

Suvi Ylikylä-Elers
kumppanuuspäällikkö,TAT Satakunta
suvi.ylikyla-elers@tat.fi

Oppilaat harjoittelevat TATin Yrityskylässä myös äänestämistä. Kuva: Anriika Kauppi
Yrityskylä Yläkoulussa oppilaat tuottavat ja myyvät pelissä oikean yrityksen tuotteita kansainvälisille markkinoille. Kuva: Anriika Kauppi

Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Nuorten yrittäjyys ja talous NYT on voittoa tavoittelematon järjestö, jonka tavoitteena on edistää lasten ja nuorten työelämä-, talous-, ja yrittäjyystaitoja. Tarjoamme erilaisia oppimiskokonaisuuksia ja -ympäristöjä esikoulusta 2.asteelle. Yrityskyliä meillä on yhteensä 14 paikkakunnalla. Opettajille ja opinto-ohjaajille järjestämme koulutuksia. Tavoitteemme on, että jokainen lapsi ja nuori - lähtökohdista riippumatta - saa mahdollisuuden oppia tulevaisuutensa kannalta tärkeitä taitoja. Olemme myös osa kansainvälistä Junior Achievement -verkostoa, jolla on toimintaa yli 100 maassa.

Lue lisää julkaisijalta Nuorten yrittäjyys ja talous NYT

Ungdomsenkät: Oron för att arbetslivet är för tungt fortsätter att öka22.5.2024 09:51:30 EEST | Tiedote

De ungas oro för att arbetslivet är alltför tungt fortsätter att öka. Samtidigt är allt fler intresserade av entreprenörskap. Det framgår av den färska NYT Ungas framtidsrapport. Undersökningsresultaten speglar bredare utvecklingstrender i samhället, till exempel ungas försämrade delaktighet, differentieringen utifrån de ungas hembakgrund och kön samt den allmänna osäkerheten i fråga om framtiden.

Det finska mästerskapet för unga företagare gick till Etu-Töölön lukio: Hunajaheput NYT tog segern i Våga vara företagsam-finalen25.4.2024 12:42:10 EEST | Tiedote

Hunajaheput NYT från Helsingfors utsågs till årets bästa NYT-företag i Våga vara företagsam-finalen, som ordnades i Helsingfors 24–25.4. I finalen i Finlands största entreprenörskapstävling för unga deltog nästan 60 övningsföretag och sammanlagt cirka 200 unga från grundskolor och läroanstalter i andra stadiet från hela Finland. På evenemanget utsågs också årets Miniföretag, som är BuzzNest från Kesämäen koulu i Villmanstrand. Evenemanget ordnades av Ung företagsamhet och ekonomi NYT. Länken till evenemangets foton finns i slutet av pressmeddelandet.

Nuorten yrittäjien Suomen mestaruus Etu-Töölön lukioon: Uskalla Yrittää -finaalin voitti Hunajaheput NYT25.4.2024 12:42:10 EEST | Tiedote

Helsingissä 24.–25.4. järjestetyssä Uskalla Yrittää -finaalissa vuoden parhaaksi NYT-yritykseksi valittiin helsinkiläinen Hunajaheput NYT. Suomen suurimman nuorten yrittäjyyskilpailun finaaliin osallistui lähes 60 harjoitusyritystä ja yhteensä noin 200 nuorta peruskouluista ja 2. asteen oppilaitoksista eri puolilta Suomea. Tapahtumassa palkittiin myös vuoden Pikkuyritys, BuzzNest Kesämäen koulusta Lappeenrannasta. Tapahtuman järjesti Nuorten yrittäjyys ja talous NYT. Linkki tapahtuman valokuvakansioon on tiedotteen lopussa.

Inbjudan: Unga företagare tävlar om finskt mästerskap på Våga vara företagsam-finalen 24–25.4.202411.4.2024 07:45:33 EEST | Tiedote

Välkommen till finalen i Finlands viktigaste entreprenörskapstävling för unga, som ordnas 24–25.4.2024 i Mall of Tripla, Helsingfors. I finalen tävlar totalt 57 övningsföretag som grundats av unga företagare runt om i Finland. På evenemanget ordnas en mässa där unga som går i högklasserna och andra stadiet presenterar produkter och tjänster som de utvecklat. Mässan är öppen för alla som besöker köpcentret.