HelsinkiMissio

Nuorten yksinäisyys on kasvanut rajusti – Posti ja HelsinkiMissio laajentavat yhteistyötä yksinäisyyden vähentämiseksi kouluyhteisöissä

HelsinkiMission teettämän School to Belong -yksinäisyyskyselyn (2022) tulosten perusteella, nuorten yksinäisyyden kokemukset ovat koronapandemian rajoitusten poistumisen jälkeenkin pysyneet korkealla. Kolmivuotisessa yhteistyössä tartutaan yhdessä vakavaan yhteiskunnalliseen ongelmaan, ja pyritään löytämään ratkaisuja lasten ja nuorten kasvavaan yksinäisyyteen.

Postin ja HelsinkiMission yhteistyötä toteutetaan School to Belong -ohjelmassa, jossa autetaan kouluyhteisöjä tunnistamaan ja lievittämään nuorten kokemaa yksinäisyyttä sekä tarjotaan työkaluja yksinäisyyteen puuttumiseen.KaksikielinenSchool to Belong on suunniteltu pitkäkestoiseksi toimintamalliksi Suomen kaikkiin oppilaitoksiin. Ohjelmaa toteutetaan valtakunnallisesti 46 oppilaitoksessa – yläkouluissa ja toisella asteella. Ensi lukuvuoden tavoitteena on käynnistää ohjelma sadassa oppilaitoksessa.

”Nuorten yksinäisyys on iso ja tunnistettu ongelma, ja haluamme osaltamme omalla toiminnallamme löytää ratkaisuja nuorten yksinäisyyteen. Tiivistämällä yhteistyötä HelsinkiMission kanssa, voimme tuoda iloa nuorten yksinäiseen arkeen yhdessä. Välitetään toisistamme pientenkin tekojen kautta, joilla voi olla suuri vaikutus”, sanoo Postin brändi- ja markkinointijohtaja Jenni Ihatsu.

”Nuorten yksinäisyyden kokemukset ovat olleet hälyttävällä tasolla jo pitkään, ja tähän on tärkeä löytää ratkaisuja.Yhteistyö Postin kanssa mahdollistaa työtämme nuorten yksinäisyyden vähentämiseksi kouluissa. Meillä kaikilla, myös yrityksillä, voi olla merkittävä rooli yksinäisyyden vähentämisessä”, sanoo HelsinkiMission toiminnanjohtaja Tuula Colliander.

Yksinäisyys on yhteiskunnallinen ongelma, joka koskettaa yhä useampaa nuorta. Yksinäisyyden kokeminen lisää nuoren todennäköisyyttä sairastua mielenterveysongelmiin, kuten ahdistukseen ja masennukseen. Heikentynyt koulumenestys ja -motivaatio sekä itsetunnon ongelmat ovat sidoksissa yksinäisyyden kokemukseen. Joka neljännellä nuorella ei ole porukkaa, johon kokisi kuuluvansa ja yhtä moni kertoo, ettei hänellä ole yhtään läheistä omaa ystävää.

Yhteistyö käynnistyy yhteisellä ystävänpäivän aktiviteetilla, jossa HelsinkiMissio ja Posti kutsuvat suomalaiset kirjoittamaan ystävänpäiväkortteja School to Belong -ohjelmassa mukana olevien oppilaitosten opiskelijoille.

Kampanjasta voi lukea lisää tietoa osoitteesta posti.fi/ystavanpaiva

Lisätietoja:

HelsinkiMission toiminnanjohtaja, Tuula Colliander, tuula.colliander(at)helsinkimissio.fi, puh. 040 575 3626

Postin brändi- ja markkinointijohtaja, Jenni Ihatsu, jenni.ihatsu(at)posti.fi, puh. 050 511 4194

School to Belong -ohjelmaa on Postin lisäksi mukana tukemassa yksityisiä tukijoita. Ohjelman suunnittelu ja toteutus käynnistettiin vuonna 2021 eduskunnan myöntämän joululahjarahan turvin ja se on jatkoa nuorten palveluiden kehityshankkeelle, jota tukivat perheyritys Berner Oy, perheyritys Veikko Laine Oy, Eva Ahlströmin säätiö, Päivikki ja Sakari Sohlbergin säätiö ja August Ludvig Hartwallin säätiö.

Posti on yksi johtavista jakelu- ja logistiikkayhtiöistä Suomessa, Ruotsissa ja Baltiassa. Ydinliiketoimintaamme kuuluvat paketit, rahti, postipalvelut ja logistiikkaratkaisut. Tavoitteenamme on aidosti fossiilivapaat kuljetuspalvelut vuoteen 2030 mennessä. Meillä on toimintaa seitsemässä maassa. Liikevaihtomme vuonna 2021 oli noin 1,6 miljardia euroa, ja työntekijöitä meillä on noin 21 000. www.posti.com

Lähteet: HelsinkiMission School to Belong -yksinäisyyskysely (2022)

Kristiina Backberg
Viestintäpäällikkö
kristiina.backberg@helsinkimissio.fi

Albertinkatu 33

09 2312 0200https://www.helsinkimissio.fi/

HelsinkiMissio on poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton sosiaalialan järjestö. Tehtävämme on vähentää yksinäisyyttä ja lisätä hyvinvointia. Olemme toimineet 140 vuoden ajan. Tunnemme yksinäisyyden ja tiedämme keinot sen voittamiseksi.

Toimimme lähes sadan ammattilaisen ja tuhannen vapaaehtoisen voimin. Kohtaamme, tuemme ja autamme vuosittain kymmeniä tuhansia ihmisiä. Tarjoamme yksinäisyyttä lievittäviä palveluja valtakunnallisesti sekä mahdollisuuden osallistua vapaaehtoisena kohtaamaan muita.

Kutsumme kaikki tekoihin yksinäisyyttä vastaan. Tavoitteemme on, että kukaan ei jää yksin.

helsinkimissio.fi

#YhdessäYksinäisyysVoitetaan

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta HelsinkiMissio

School to Belong-ensamhetsenkät: Unga som upplever ensamhet träffas sällan utanför skolan eller online – inom skolor har man hittat lösningar för att minska på ensamheten19.9.2023 06:30:00 EEST | Tiedote

Var tredje (33 %) ung som upplever ensamhet träffar inte kompisar eller andra jämnåriga varje vecka vare sig på fritiden eller online. Ungas upplevelse av att de kan påverka sina egna känslor av ensamhet har ökat med fyra procentenheter på ett år i läroanstalter som deltar i School to Belong-programmet. Respondenterna i School to Belong-ensamhetsenkäten är 6 335 unga.

School to Belong -yksinäisyyskysely: Yksinäisyyttä kokevat nuoret tapaavat toisiaan harvoin kouluyhteisön ulkopuolella – ratkaisuja löydetty yksinäisyyden vähentämiseksi19.9.2023 06:30:00 EEST | Tiedote

Joka kolmas (33 %) yksinäisyyttä kokevista nuorista ei tapaa kavereita tai muita saman ikäisiä viikoittain kasvokkain eikä verkossa. Nuorten kokemus siitä, että he voivat vaikuttaa omaan yksinäisyyden tunteeseen on kasvanut vuodessa neljä prosenttiyksikköä School to Belong -ohjelmassa mukana olevissa oppilaitoksissa. School to Belong -yksinäisyyskyselyssä on vastaajana 6 335 nuorta.

”Varför är jag ensam?” – Över hundra sökningar efter hjälp mot ensamhet i huvudstadsregionen varje dag15.8.2023 06:30:00 EEST | Tiedote

Var tionde finländare lider av skadlig, långvarig ensamhet. Många söker svar online och använder sökmotorer för att få hjälp mot ensamhet både i städer och på landsbygden. Kampanjen Så att var och en möts av en medmänniska lyfter fram ett växande problem men också möjligheten att ge och få hjälp för att lindra problemet. Kampanjen samlar in medel för arbetet mot ensamhet.

”Miksi olen yksin?”– pääkaupunkiseudulla haetaan apua yksinäisyyteen verkossa yli sata kertaa päivässä15.8.2023 06:30:00 EEST | Tiedote

Joka kymmenes suomalainen kärsii haitallisesta, pitkäkestoisesta yksinäisyydestä. Yksinäisyyteen haetaan vastauksia verkosta ja hakukoneilla etsitään apua niin kaupungeissa kuin haja-asutusalueilla. Jotta vastassa olisi ihminen –kampanja nostaa esille kasvavan ongelman sekä mahdollisuuden antaa ja hakea apua sen lievittämiseksi. Kampanjalla kerätään varoja yksinäisyyden vastaiseen työhön