Väitös: Projektien markkinointi vaatii jatkuvaa yhteispeliä eri toimijoiden kesken

Ratkaisuiden, kuten asiakaskohtaisesti räätälöityjen tuotantolaitosten, markkinointi ja myynti on monesti pitkä ja monimutkainen prosessi, johon osallistuu lukuisia eri toimijoita prosessin eri vaiheissa. Projektimarkkinoinnin tutkimuskenttä tarkastelee muun muassa, mitä haasteita liittyy monimutkaisten ja suurta epävarmuutta sisältävien ratkaisuiden markkinointiin ja keitä prosesseihin osallistuu.
– Monet suomalaiset yritykset kilpailevat erinäisillä tuotteita ja palveluja sisältävillä ratkaisuilla sekä Suomessa että globaalisti. Halusin väitöskirjassani nostaa projektimarkkinoinnin tutkimuksen tärkeyttä esiin, sillä ratkaisuiden menestyksekäs toimittaminen edellyttää, että markkinointi ja myyntityö on tehty hyvin, Matias Ståhle toteaa.
Usein tiedonkulku ja eri toimijoiden yhteistyö projektimarkkinoinnin eri vaiheissa on osoittautunut haasteelliseksi yritykselle. Väitöskirjan tarkemmaksi aiheeksi Ståhle valitsikin eri toimijoiden osallistumisen ja integraation projektimarkkinointiprosessiin. Aiempi tutkimus aiheesta käsittelee pääasiassa yrityksen sisäisten toimijoiden kuten omien myyjien osallistumista markkinointiin. Tutkimuksessa kuitenkin selvisi, että monet yritykset hyödyntävät markkinoinnin ja myynnin apuna myös ulkoisia toimijoita, kuten agentteja ja konsultteja. Näin toimitaan etenkin globaaleilla markkinoilla.
– Yllätyin, kuinka vähän tutkimusta on tehty ulkoisten toimijoiden roolista projektimarkkinoinnissa. Halusin lisäksi kaivautua syvemmälle käytännön keinoihin ja myyntilogiikoihin, joilla ratkaisumyyjät lähestyvät asiakkaita.
Ulkoiset toimijat osallistuvat ratkaisuiden markkinointiin
Väitöskirja koostuu neljästä tutkimusartikkelista, joista kaksi keskittyy sisäisiin ja kaksi muuta ulkoisiin toimijoihin. Tapaustutkimusten kohteina olivat keskisuuret yritykset prosessi- ja turvallisuuspalveluteollisuudessa. Yksi artikkeleista koostui kirjallisuuskatsauksesta projektiliiketoiminnan alueella.
Tutkimustulokset osoittavat, että projektimarkkinointi on alati muuttuva ja monimutkainen prosessi, jossa etenkin myyjät korostuvat itsenäisinä toimijoina. Markkinointia tehdään projektien elinkaaren kaikissa vaiheissa, ja markkinointivastuut voidaan jakaa eri toimijoiden kesken. Väitöskirja osoittaa ulkoisten agenttien olevan myös merkittävä markkinointiresurssi. Agentit ovat hyvin erilaisia, ja Ståhle ehdottaakin luokittelemaan heidät toimijoina markkinointivastuiden määrän mukaan.
– Tutkimukseni antaa uutta tietoa ja näkökulmaa keskisuurille yrityksille sisäisen integraation merkityksestä. Yritysten on tärkeää hyödyntää paremmin ulkoisia toimijoita ratkaisuiden markkinoinnissa, Ståhle korostaa.
Matias Ståhle on kotoisin Turusta. Ylioppilaaksi 2010 ja diplomi-insinööriksi 2017 valmistunut Ståhle työskentelee Tampereen yliopistossa projekti- ja palveluliiketoiminnan tutkimusryhmässä.
Väitöstilaisuus perjantaina 20. tammikuuta
Diplomi-insinööri Matias Ståhlen tuotantotalouden alaan kuuluva väitöskirja Integration of customer-facing actors in project marketing tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston johtamisen ja talouden tiedekunnassa perjantaina 20.1.2023 klo 12 alkaen. Väitöstilaisuus pidetään Hervannan kampuksella Festian salissa Pieni sali 1 (Korkeakoulunkatu 8, Tampere). Vastaväittäjänä toimii Associate Professor Kirsi Aaltonen Oulun yliopistosta. Kustoksena toimii professori Tuomas Ahola johtamisen ja talouden tiedekunnasta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Matias Ståhle
matias.stahle@tuni.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 21 000 opiskelijaa ja henkilöstöä lähes 4 000.
Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto
Pullonkaulatulot vaikuttavat sähkön markkinahinnan muodostukseen29.10.2025 08:45:00 EET | Tiedote
Sähkömarkkinoilla on havaittu yllättävää hintojen heiluntaa, jonka taustalla voi olla tutkijoiden mukaan markkinahinnan laskentamalli. Malli saattaa päätyä maksimoimaan taloudellista hyötyä pullonkaulatuloista, joita syntyy, kun tarjousalueiden välillä siirretään sähköä tilanteessa, jossa niiden välillä on hintaero. Taustalla vaikuttaa muutos virtausperusteiseen kapasiteetin laskentaan, joka ohjaa siirtoja markkinan kannalta tehokkaampiin kohteisiin, mikä voi nostaa sähkön hintaa tietyissä tilanteissa. Markkinahyöty ei aina tarkoita kuluttajalle edullista hintaa.
Väitös: Teollinen resurssienhallinta on kyvykkyyksien, ei materiaalien hallintaa24.10.2025 15:53:44 EEST | Tiedote
Väitöstutkimuksessaan diplomi-insinööri Jarmo Uusikartano tarkastelee teollisen resurssienhallinnan määritelmää uudesta näkökulmasta. Tällöin resurssi ei viittaa yksittäisiin esineisiin tai asioihin, vaan ihmisten ja luonnon väliseen vuorovaikutussuhteeseen. Tutkimus tuo esiin nykyisen resurssienhallinnan käsitteistön puutteet ja ehdottaa resurssienhallinnalle uutta määritelmää, joka huomioi ympäristöllisen kestävyyden resurssienhallinnalle asettamat reunaehdot.
Väitös: Digitaaliset työkalut vahvistavat arvonluontia kuntien, yritysten ja asukkaiden kesken kaupunkikehitysprojekteissa24.10.2025 13:45:38 EEST | Tiedote
Kaupunkikehitysprojektien alkuvaiheet ovat usein haastavia: eri sidosryhmillä on monia, jopa ristiriitaisia näkemyksiä projektin lopputuloksista, mutta samalla päätöksiä on tehtävä projektin etenemiseksi. Diplomi-insinööri Sebastian Toukolan väitöstutkimus tarjoaa ratkaisuja siihen, miten kunnat, yritykset ja asukkaat voivat luoda arvoa yhdessä. Lisäksi tutkimus osoittaa, miten digitaaliset työkalut, rakennustietomallinnuksesta sosiaalisen median alustoihin, tukevat yhteistyötä ja arvonluontia projektien alkuvaiheissa.
Tutkimus esittää suosituksia kuntayhtiöiden hallitusten asiantuntemusvaatimusten täyttämiseksi24.10.2025 12:21:47 EEST | Tiedote
Tampereen yliopiston tutkimushankkeessa syvennyttiin kuntayhtiöiden asiantuntemusvaatimuksen sisältöön, soveltamisalaan ja tosiasialliseen soveltamiseen kunnissa. Vaikka myönteistä kehitystä hallitusvalintojen valmistelussa on tapahtunut, tuoreessa tutkimuksessa yli puolessa kunnista ei erikseen arvioida kuntalain asiantuntemusvaatimuksen täyttymistä. Tutkimuksessa esitetään useita käytännön toimintasuosituksia siihen, miten hallitusten valintaprosesseja tulisi parantaa asiantuntemusvaatimuksen täyttämiseksi. Lisäksi ehdotetaan säännöksen soveltamisalan laajentamista.
Väitös: Kunnat kehittävät maaseutua valikoivasti ja tukeutuvat siinä mielellään Leader-ohjelmaan24.10.2025 12:07:28 EEST | Tiedote
Väitöstutkimuksessaan MMM Ella Mustakangas tutki kuntien maaseudun kehittämistä ja sitä, millaista hallinnan tapaa se edustaa. Kuntien keskeisiä välineitä maaseudun kehittämisessä ovat kuntastrategia ja hankkeet, jotka molemmat edellyttävät kunnissa yhteistyötä ja panostamista toimijoiden väliseen vuorovaikutukseen. Tutkimus osoittaa, että kunnat ovat maaseudun kehittämistoimissaan varovaisia, eivätkä rakenna hallinnan verkostoja maaseudulla mitenkään systemaattisesti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
